Přechod na 8,33 kHz Informace, diskuse

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Advertisements

Aktuální otázky v letecké pohyblivé službě
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Změny v rozdělení vzdušného prostoru platné od
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
LIS pro všeobecné letectví 2014
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Registr výškových objektů a národní databáze překážek
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva Cíle a financování informační kampaně na podporu digitalizace.
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
ŘLP ČR s.p. Marek Dočkal FPL 2012 Základní informace Seminář FPL 2012,
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
Superhet AM.
Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
Návrh kmitočtového a časového plánu přechodu na šíři kanálu 8,33 kHz
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Antény a laděné obvody pro kmitočty AM
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
LIS pro všeobecné letectví 2015
Letecká záchranná služba
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
INSPIRE směrnice 2007/2/ES Transpozice směrnice INSPIRE v České republice Enviro – i – Forum, Zvolen,
Změna tloušťky převodní vrstvy na min.1000ft - od
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro GA ZMĚNY STRUKTURY VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR K
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
PORADA ŘEDITELŮ 8. – Luhačovice Ing. Bc. Miroslav Trávníček.
Divák musí vědět, kdy a proč by měl investovat do nové televize Marcel Procházka Ředitel regulace a strategie DVB-T2 Televizní digitalizace
Strategie rozvoje pozemního televizního vysílání 1. prosince 2015 Konference Asociace regionálních a lokálních televizí Marcel Procházka Ředitel regulace.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Začlenění informací do centrální evropské evidence Hlášení událostí Analýzu a využití informací pro bezpečnost v civilním letectví Ochranu důvěrnosti.
Jarní školení 2016 Letový prostor ČR – 2016 Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací Jiří Pruša Exkluzivní nezávislý časopis o letectví od profesionálů.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
Kmitočtový a časový plán přechodu na šíři kanálu 8,33 kHz Ing. Jiří Valenta Ministerstvo dopravy odbor civilního letectví Seminář pro všeobecné.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Obnova HW a koncových stanic v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu 2012 Fond pro vnější hranice (FVH)
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII RADIOKOMUNIKACE.
Přechod na 8,33 kHz Informace, diskuse
Meteorologie Řízení letového provozu České republiky
Změny kmitočtů s přechodem na kanálovou separaci 8.33 kHz v LKAA
ATN Data Link services v podmínkách ŘLP ČR, s.p.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Letecká informační služba pro GA 2017
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2014
Obnova HW (serverová část) v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Český telekomunikační úřad
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Právo EU - nové „Základní nařízení“
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Evidence závazných stanovisek – webová aplikace
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Koncepce Free Route ve FIR Praha
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Aktuální informace ÚCL s dopadem na provoz všeobecného letectví
Tereza Topková Odbor civilního letectví
Prezentace AIM/LIS Lukáš Čuřík
Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací
Transkript prezentace:

Přechod na 8,33 kHz Informace, diskuse Ing. Jiří Valenta Ministerstvo dopravy Odbor civilního letectví 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Rekapitulace Nařízení Komise (EU) 1079/2012, 16. 11. 2012 17. 11. 2013 rádia 25/8,33 Do 31. 12. 2017 všechny letadlové stanice v 8,33 Do 31. 12. 2018 přechod všech kmitočtů na 8,33 Výjimky 121,500 MHz tísňový kmitočet 123,100 MHz SAR 121,100 MHz; 123,000 MHz NATO Offset - FIC, SNS VOLMET VDL 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Situace v ČR Zveřejněno AIC A 8/15, plán přechodu. Několik kroků (fází). 10. 11. 2016 oblast Praha – LKPR, LKVO, LKKB 30. 3. 2017 IFR letiště LKKV, LKTB, LKMT, LKKU, LKCV, LKNA, LKPD. 30. 3. 2017 letiště VFR a plochy SLZ – Čechy 45 letišť a 9 ploch SLZ. 9. 11. 2017 letiště VFR a plochy SLZ, 46 letišť, 11 ploch SLZ, skupinové kmitočty (VFR – ENR 7, AIP – ENR 1.2.5), kmitočty OPC (dopravní rozhlas). 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

Administrativní postup Nutná mezinárodní koordinace – zápis do kmitočtové tabulky COM 2 ICAO – EUR, MIFR ITU. MD – OCL vystaví Osvědčení o koordinaci a zašle provozovateli letiště, plochy SLZ (výška antény 8 m). Letiště podle předpisu L 15, požádá LIS o změnu kmitočtu na přidělený kanál, vždy. Letiště, plocha SLZ požádá ČTÚ o vydání nového IO, změna není zpoplatněna. Ve stanovený den a čas letiště, plocha SLZ přeladí na přidělený kmitočtový kanál. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

Další související postupy Zanesení kmitočtů letišť do mapy ICAO, nové vydání. Zanesení kmitočtů letišť do mapy LAA, nové vydání. Vydání Databáze letišť. Databáze kmitočtů letišť – Armáda ČR. Uzávěrka dat pro vydání map – prosinec 2016/2017. Všechny změny a úpravy kmitočtů před zahájením mezinárodní kmitočtové koordinace. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

Předání podkladů na LIS Řeší letecký předpis L 15 Letecká informační služba. Dodatek Q – Obsah VFR příručky. V případě kmitočtu je schvalující subjekt MD-OCL. MD – OCL vydalo Osvědčení. Pokud se mění jen kmitočet - zaslat podklady přímo na LIS. Urychlení procesu. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Postup přeladění Termín 30. 3. 2017, 00 UTC – letní čas letiště IFR přeladí ve 2.00 hodiny LSEČ, nepřetržitý provoz - nutno s tím počítat – proces ŘLP letiště VFR, přeladění rovněž ve 2.00 hodiny LSEČ, v případě nepřetržitého provozu jako u IFR, ostatní provoz ukončí dne 29. 3. 2017 na kmitočtu s šíří kanálu 25 kHz, 30. 3. 2017 při zahájení provozu přeladit na kanál 8,33 kHz. Termín 9. 11. 2017 – nepřetržitý provoz přeladí 9. 11. 2017 v 1.00 hodinu SEČ, ostatní ukončí provoz 8. 11. 2017 na 25 kHz, 9. 11. 2017 při zahájení provozu přeladí na 8,33 kHz. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Co ladím V rámci 8,33 – termín kmitočtový kanál – L 10, sv. V, ladí se a publikuje se kanál. Osvědčení má oba údaje – kmitočet a kmitočtový kanál – dáno požadavkem ČTÚ, které musí do příslušných databází (ČTÚ, ITU) a na IO zapsat kmitočet. Pro ladění; informacích o ladění se užívá kanál, jednodušší pro zápisy a korespondenci. Pro kmitočet v 25 kHz 6 čísel, formát YYY,xxx pro kmitočet v 8,33 kHz 8 čísel, formát YYY,xxxxx pro kanál 6 čísel ve formátu YYY,xxx. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Formát osvědčení 25 kHz A Zkoordinovaný rádiový kmitočet A 1 Kmitočet 122,200 MHz A 2 Kmitočtový kanál nil A 3 Druh vysílání 16k0A3E A 4 Šíře kanálu 25 kHz 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Formát osvědčení 8,33 - 1 A Zkoordinovaný rádiový kmitočet A 1 Kmitočet 122,20000 MHz A 2 Kmitočtový kanál 122,205 A 3 Druh vysílání 6k00A3E A 4 Šíře kanálu 8,33 kHz 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Formát osvědčení 8,33 - 2 A Zkoordinovaný rádiový kmitočet A 1 Kmitočet 122,20833 MHz A 2 Kmitočtový kanál 122,210 A 3 Druh vysílání 6k00A3E A 4 Šíře kanálu 8,33 kHz 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

Co se bude v letectví užívat Zásadně se udává kmitočtový kanál, kolonka A2 v Osvědčení To platí pro: - naladění kmitočtu stanice - VFR příručku, AIP – zásadně udat kanál - komunikaci, při udávání parametrů pro přeladění – pozor na offsetové kmitočty, tam je kmitočet v 25 kHz (FIC, SNS) - původní kmitočet změněný na 8,33 kHz; musí být udán kanál, jinak naladěn kmitočet v 25 kHz 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Nejasnosti Mám stejný kmitočet, tudíž nemusím nic dělat, nechám 25 kHz. Chyba musím přejít na šíři kanálu 8,33 kHz, jinak může nastat problém se srozumitelností řeči. Zkrácení oblasti možné komunikace. Nemůže být užito 25/8,33 pro vysílač/přijímač nebo naopak – vždy musí být 8,33/8,33, nebo 25/25. Podle rozhodnutí EUROCONTROL v prostorech s 8,33 nelze letět s letadlovou stanicí s 25 kHz, nemusíte být vpuštěni do daného prostoru, nebo můžete být z daného prostoru vykázáni. To je možno aplikovat i na 25 kHz. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Rušení ? Přechod na 8,33 bude horší, bude tam více rušení než dosud. K přeladění ještě nedošlo a už víme, že bude rušení? Mohlo by se jednat o kmitočty (s šíří 25 kHz) 122,200 MHz 8 letišť, SLZ 122,400 MHz 4 letiště, SLZ 122,600 MHz 10 letiště, SLZ 122,800 MHz 8 letiště, SLZ 123,500 MHz 11 letiště, SLZ …… Přeladění – zásada minimalizace rušení – užity všechny tři kanály v 8,33 a jejich rozložení na území ČR. Rušení, v případě nedodržení DOC . Osvědčení stanovuje i DOC viz B6 v tabulkách. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví DOC (Operační zóna) Každá služba má přidělené DOC – Doc 011 ICAO-EUR APP C 25/100 TWR C 16/30 A/G C 10/30 Zóna ATZ C 5/30 - L 11 Na tyto zóny je vybírán kmitočet a pro tyto zóny má být zajištěna ochrana před rušením Možné rušení – nedodržení DOC Po provedení přechodu bude možnost korekcí 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Další postup 30. 3. 2017 fyzické přeladění 9. 11. 2017 - únor, březen, duben 2017 mezinárodní koordinace - červen, červenec 2017 rozeslání osvědčení ??? - do 18. 8. 2017 zaslat podklady na LIS ke změně, netýká se ploch SLZ - do 1. 10. 2017 požádat ČTÚ o vydání nového IO (není zpoplatněno) 9. 11. 2017 fyzické přeladění 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Oprava AIC A 8/15 Chybné údaje čl. 2.3.2 a čl. 3, přeladění podle letišť a kmitočtů. Týká se letiště Vysoké Mýto platný kanál 130,605 Týká se letiště Znojmo platný kanál 130,590 Pro informaci počet letišť VFR podle AIP AUT - 44 D – 39 POL – 49 SVK – 33 (SLZ) CZE – 45/9 a 46/11 celkem 91/20 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Diskuse Aeroweb.cz Zpoplatnění změny na ČTÚ – není. Proč 8,33 pro letiště je kmitočtů dost, společné kmitočty, problém soutěže (LKZB, LKCT, LKMK). 760 kanálů v 25, to pro ČR stačí – ČR je osamělý ostrov v oceánu? Přechod na 8,33 buzerace – zakonzervování současného stavu – nebezpečí výměn kmitočtů v rámci BP EUROCONTROL. FM modulace – náchylnější k rušení interferencí odrazem na překážkách. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Diskuse Aeroweb.cz Digitální modulace – požadované minimální C/N, pokud je menší ztráta komunikace viz DVB-T. Dopplerův efekt – uplatňuje se vždy i při rychlostech kolem 100 km/h – silniční radary. Proč původně 25 kHz, nestabilita oscilátorů – nedodržení přesného kmitočtu. Jeden kmitočet několik letišť v rámci efektivního využívání kmitočtového spektra – běžné u všech radiokomunikačních služeb. 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Diskuse Aeroweb.cz Kmitočty v USA stačí v Evropě nikoli – hustota letišť v USA a v Evropě. Příspěvek z 29. 12. 2016 komunikace s LKNA v 8,33 ??? – LKNA přelaďuje až 30. 3. 2017. Cena kmitočtu podle EUROCONTROL 5 MHz - 2 mil. EUR 25 kHz 200 kmitočtů – kmitočet 10.000 EUR 8,33 kHz 600 kmitočtů – kmitočet 3.333 EUR Zpoplatnění místo, čas Návrh EU aukce kmitočtů, platí v G 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví Zneužití kmitočtu Kmitočet 122,425 MHz Záznam 7. 8. 2016 v 17 hod. z ČTÚ. Užití v prostoru Znojmo, Humpolec, Pelhřimov. Kmitočet APP letiště Wien Schwechat, upozornění AUT Kmitočet 118,700 MHz Září 2016 stejný charakter, hlášení z ŘLP Kmitočet APP letiště Ostrava 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví

Děkuji za pozornost Dotazy, připomínky Ing. Jiří Valenta Ministerstvo dopravy 225 131 216 jiri.valenta@mdcr.cz 11. 2. 2017 Seminář ŘLP pro všeobecné letectví