NEUROTECHNOLOGIE PŘI STUDIU A V PRACOVNÍM PROCESU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Centrální nervová soustava- mozek
Audio vizuální stimulace
Návykové látky, závislosti
EEG rytmy úvod elektrická aktivita mozku vykazuje rytmickou aktivitu o různé frekvenci, sahající od Hz (delta vlny), přes pásmo vln theta (4-7.
Dřeň nadledvin - katecholaminy
VY_32_INOVACE_PSYPS15060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Regulace úzkosti ve sportu
Regulace úzkosti ve sportu
Centrální nervový systém
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
ABC Professional, ředitel
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Použití EEG jednoduchá, levná, neinvazivní metoda použití pří výzkumu a diagnostice funkce mozku krátkodobá ambulantní vyšetření (20 – 30 minut), ale i.
Tělesné sebepojetí.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Psychologické aspekty zdraví
Vyšší nervová činnost.
Elektroencefalografie
1. Nervová soustava: úvod.
Jonatán Müller, Matěj Hužvár, Tomáš Urban
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ZAŘÍZENÍ KARDiVAR a HeartVue pro DIAGNOSTIKU NERVOVÉHO, HORMONÁLNÍHO a IMUNITNÍHO SYSTÉMU Jan Michael Kubín Jde o lékařská zařízení zabývající se - VZNIKEM.
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Anežka Závorková Roman Máčalík.  proces vzniku nových neuronů  nejvíce se odehrává v prenatálním období  vliv testosteronu, estrogenu, prolaktinu.
Autohypnóza Denisa Šilhánová Matěj Tvrzník 2011/2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
NEUROTECHNOLOGIE V PRACOVNÍM PROCESU A PŘI STUDIU
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Režim dne I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Vyrovnávání se stresem
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Pro koho je EEG-biofeedback určen?
Psychologie v obezitologii
Paměť a soustředění.
Témata kognitivní psychologie
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

NEUROTECHNOLOGIE PŘI STUDIU A V PRACOVNÍM PROCESU MUDr.Michaela Pakszysová,CSc. Ing.Daneš Koťátko EEG INSTITUT Praha 2017 www.eeginstitut.cz

NEUROTECHNOLOGIE Neurotechnologie je vědou, jejímž cílem je rozvoj optimalizace a náprava funkcí mozku člověka, hlavně funkcí kognitivních, intelektuálních a emocionálních. Mozek je hlavním řídícím orgánem lidského těla. Optimalizace funkcí mozku je zároveň optimalizací všech biologických pochodů v těle. Funkce kognitivní (poznávací): soustředění, paměť - krátkodobá, dlouhodobá, topografická, na tváře aj., myšlení, inteligence, vnímání, představivost, vizuálněmotorická koordinace, lateralita, řeč, čtení, počty, grafomotorika, a jiné. Je oborem INTERDISCIPLINÁRNÍM aplikovaným do medicíny, psychologie, pedagogiky, sportu, umění – všude tam, kde je potřeba být kreativní.

NEUROTECHNOLOGIE A UČENÍ Za pomoci neurotechnologických metod se můžeme naučit rychle hluboce relaxovat. Archimedes, Newton, Darwin – tito velmi kreativní vědci tvořili svoje nejlepší myšlenky během relaxace – Archimedes ve vaně, Newton ležící pod jabloní, Darwin při pozorování krajiny z kočáru. UČENÍ PROBÍHÁ RYCHLEJI BĚHEM RELAXACE TĚLA, S NÁSLEDNÝM SPÁNKEM PO UČENÍ, VE KTERÉM SE V MOZKU UKLÁDAJÍ ZÍSKANÉ INFORMACE. A to nejen v případě lidí zdravých (dětí i dospělých), ale také u lidí s poruchami nebo chorobami mozku.

STIMULACE PLASTICITY MOZKU Nárůst mozkových buněk, jak neuronů a jejich větvení, tak i nárůst glií Nárůst počtu synapsí neuronů Narůst neurotransmiterů na synapsích Rozšíření a aktivita mozkových drah Učení podporuje rozrůstání příslušných mozkových struktur – příklad fMRI v souvislosti s užíváním prstů při čtení slepeckého písma u osob, které ztratili zrak během života – větší struktura týkající se prstů v mozku, nebo londýnští taxikáři ve srovnání s jinými obyvateli Londýna- týká se hipokampu místa dlouhodobé paměti= přestavba struktury a funkce mozku

NEUROTECHNOLOGICKÉ METODY Mnoho přístrojů 1. na nápravu práce mozku EEG BIOFEEDBACK – profesionální NEUROSETY – školní a domácí použití 2. autonomní nervové soustavy – sympatikus,parasympatikus – BIOFEEDBACK NEXUS, iRELAX MULTIMODÁLNÍ BIOFEEDBACK = spojuje oba A

METODY BIOFEEDBACK Využívají lékařských přístrojů k měření mnoha funkcí např. činnosti mozku, rytmu srdce, dýchání, teploty, svalové činnosti atd. Zrcadlí funkce, které probíhají bez našeho vědomí, ale na které můžeme mít vliv, jestliže jsme o nich informováni ihned a stále, počínajíc funkcí mozku, srdce, plic, povrchové teploty kůže, napětí svalů celého těla, kožního odporu a mnoha jiných (biofeedback = biologická zpětná vazba tj. informace o funkci podávaná okamžitě a stále a trénovaný si ji může uvědomit a změnit ji pozitivně v lepší)

TRÉNINKY BIOFEEDBACK Díky tréninku je člověk schopen časem ovlivnit tělesné pochody, které jinak nejsou ovladatelné vůlí. Je to trénink mozku a kontroly těla – poznání našich tělesných reakcí. Terapeut pomáhá nasměrovat terapii – je koučem, průvodcem, může použít i řízenou vizualizaci, sugesci, afirmaci, aj. S poznáním způsobu reakce na podnět se můžeme začít učit, jak se měnit = NÁSTROJ PRO ZLEPŠENÍ FUNKCE MOZKU I CELÉHO TĚLA. TRÉNINK JE HRAVÝ A NENÁSILNÝ, NENÍ NÁVYKOVÝ A JEHO EFEKT JE DLOUHODOBÝ A VÝSLEDEK SLEDOVANÝ A TIŠTĚNÝ Pro učitele a studenty všech typú škol od MŠ, až po VŠ je tato metoda ideální.

EEG BIOFEEDBACK Psychologickým tréninkem na úrovni centrální nervové soustavy při použití hodnocení a zobrazení v počítači s programem pro biofeedback, je možné se naučit harmonizovat a kontrolovat svůj mozek. Během dne i noci je možné rozlišit mentální stavy /behaviorální stavy/, které se liší bioelektrickou aktivitou mozku. Tu měříme za pomocí EEG – elektroencefalografu. Různé stavy mají odlišné zastoupení různých mozkových vln. Ty jestliže nejsou ve správném poměru, vznikají zdravotní obtíže – tělesné i psychické poruchy

3. RYCHLÉ VLNY BETA (nad 13Hz) a GAMMA (nad 35Hz) MOZKOVÉ VLNY 1. POMALÉ VLNY DELTA 0-3Hz A THETA (4 – 7 Hz ) 2. VLNY ALFA (8 - 12Hz) 3. RYCHLÉ VLNY BETA (nad 13Hz) a GAMMA (nad 35Hz) Delta – spánek, theta – meditace nebo ospalost, alfa – relaxace oči zavřené. Beta – oči otevřené, člověk myslí, tvoří, gamma – nestálé pásmo integrace funkcí, neobyčejné výsledky (např. sportovní nebo umělecké výkony), nebo pocity (např. orgasmus). STRES = zamknutí se do spirály stresu z níž se těžko dostáváme – působením stresových hormonů se zvyšuje frekvence mozku, která neumožní spát. Vysoká beta (nad 22 Hz) je spojena s napětím, trémou, neklidem, není možné usnout, protože abychom usnuli, musí mozek snížit frekvenci vln do hladiny théta a delta.

PORUCHY VZORCE EEG Deprese - nedostatek beta 1 vlevo v predcelni a celni oblasti a obrácená topografie amplitudy v oblasti okcipitální Úzkost – nadměrné množství beta 2 v oblasti okcipitální nebo nad všemi oblastmi mozku, stres –něco méně než v úzkosti Tiki – nadměrně pásma vln theta Poúrazové stavy, epilepsie – nadměrné množství theta a delta a také abnormální grafoelementy ADHD - mnoho vln theta a někdy i rychlých vln beta v oblastech, kde mají být pomalejsší vlny – mnoho typu AD-HD ADD – nadměrně mnoho pomalých vln – porucha soustředění Dyslexie, dyskalkulie – mozek má chybnou strukturu v oblasti skraně = mnoho pomalých vln v skrani vlevo

ÚČINEK NEUROFEEDBACK (EEG BIOFEEDBAC) TRÉNINKU

JAK SE PROVÁDÍ EEG BIOFEEDBACK Čidla lepí se na hlavu a uši, hlavice přístroje zvyšuje napětí signálu mozku a počítač ho analyzuje. Na jedné obrazovce terapeut vidí křivku EEG a výpočty, na druhé obrazovce vidí trénovaný cílenou okamžitou zpětnou vazbu v podobě videohry. Zpětná vazba je informace, jak vypadá vzorec mozkových vln v konkrétním okamžiku. Tato informace je převedena do podoby videohry, která se hraje jen silou myšlenky, tj. silou aktivity mozku. Když narůstá aktivita v žádoucím pásmu vln, hra se trénovanému daří, obdrží odměnu zvukovou, sluchovou a dotykovou. Když narůstají nežádoucí pásma, úspěch ve hře mizí.

SCHÉMA EEG BIOFEEDBACKU PŘI TRÉNINKU TRÉNOVANÝ SE KONCENTRUJE NA HRU, DOBRÁ PRÁCE JÍZDA AUTA, TOČENÍ SE KOLA, PŘI CHYBNÉ CHYBÍ AKCE TRÉNINKOVÝ PROCES VYŽADUJE PRAVIDELNOST TRÉNINKŮ, ČIDLA JSOU ROZLOŽENÁ PO CELÉM POVRCHU HLAVY (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

VYUŽÍTÍ EEG BIOFEEDBACK PRO STUDENTY A UČITELE ŠKOL JAKO NÁSTROJE PRO ZDOKONALOVÁNÍ MOZKU Pro zrychlení a zlepšení výkonů, zvýšení kreativity Pro podpoření špičkových výkonů Zlepšuje neuroplasticitu mozku Pro lepší výsledky ve sportu i umění Pro osobní rozvoj a ovládání emocí Pro odstranění trémy, stresu, nízkého sebevědomí Pro rychlé a správné rozhodování, lepší koncentraci, čas reakce, trénink paměti Pro odstranění nepozornosti, zlepšení paměti a schopnosti se učit Pro rychlý přechod ze stavů energo- náročných do stavů energii šetřících

VYUŽITÍ PRO ŠKOLY Novinka pro školení v pracovním procesu, pro školy pro psychologa, pedagoga, ppp – analytická metoda zobrazující práci mozku. Hledání rezerv, možnost detekce a léčby různých poruch učení, porozumění a komunikace (např. dyslexie), poruch řeči (např. koktavosti), spánku, chování, syndromu vyhoření, pomalého tempa práce, nepozornosti, ADHD, ADD, paměti u dětí i dospělých. Využití pro zvýšení výkonů, zvýšení IQ. Součást výuky cizích jazyků. Možnost demonstrace a přednášek, jak čelit stresu, jak se zdokonalovat, jak dosáhnout úspěchu. Možnost zlepšení funkce imunitního systému a snížení nemocnosti. Snižování stresu a zlepšování výkonnosti.

BIOFEEDBACK ZLEPŠUJE FUNKCE TĚLA SRDCE, DÝCHÁNÍ, SVALŮ, TEPLOTY TĚLA ATD. ČIDLA SE PŘIKLÁDAJÍ NA RŮZNÉ ČÁSTI TĚLA JE MOŽNÉ KOMBINOVAT EEG BIOFEEDBACK S BIOFEEDBACKEM MULTIMODÁLNÍM PŘÍSTROJ NEXUS

PŘÍSTROJE A KURZY EEG BIOFEEDBACK I-VI.STUPNĚ

DĚKUJEME ZA POZORNOST Otevírací hodiny: 10:00 - 18:00 Adresa: EEG INSTITUT DĚKUJEME ZA POZORNOST Otevírací hodiny: 10:00 - 18:00 Adresa: Poliklinika Zelený pruh Roškotova 1717/2 140 44 Praha 4 Tel.: +420 776 226 988 +420 234 105 244 Facebook: Email: https://www.facebook.com/eeginstitut/ info@eeginstitut.cz www: www.eeginstitut.cz https://www.facebook.com/eeginstitut/ (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved