Individuálně, ale společně a jinak Projekt Vzdělávacího centra Turnov Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání Úmluva o právech dítěte ze dne 20. 11. 1989, New York Prohlášení ze Salamanky, 1994 Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, 2006, New York Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, 2001, Praha (Bílá kniha) Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Doporučení OECD – Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj
Změny v právních normách Zákon č. 561/2004 Sb., (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Novela vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Novela vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání www.zakonyprolidi.cz
Informace o projektu Zapojeno 18 škol Ukončení projektu 30. 6. 2019 Cílem projektu podpora inkluzivního vzdělávání na základních školách Analýza podmínek inkluze na škole Strategický plán pro vytváření inkluzivního prostředí školy: stanovení priorit společného vzdělávání Zpráva o výsledném stavu inkluze na škole Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ČŠI
1. Podpora školních poradenských pracovišť Školní speciální pedagog Školní psycholog + výchovný poradce, školní metodik prevence + Program poradenských služeb ve škole + Preventivní program školy Koordinátor inkluze Metodické vedení
2. Rozvoj spolupráce pedagogických pracovníků, sociálních služeb a rodiny ve vzdělávání Pozice „putujícího“ sociálního pracovníka Pomoc žákům, rodinám školám, komunitě Zjišťování příčin a původu vzniku sociálních problémů ve škole, předcházení jejich vzniku a pomoc při jejich řešení
3. Rozvoj pedagogických pracovníků Seminář pro ředitele (vedení) škol o podstatě inkluzivního vzdělávání Rozvoj školy - společná tvorba vize školy Kurz pro koordinátory inkluze Efektivní vyučovací techniky v inkluzivní třídě Slovní hodnocení a sebehodnocení v ZŠ Hospitace a předávání dobré praxe ve škole v německu Aktivní metody učení Školní třída, její vedení a diagnostika Emoční inteligence u dětí
4. Metodická podpora pedagogů při práci s heterogenní skupinou Vnitřní diferenciace žáků Kooperativní učení Realizace vyučovací hodiny - plánování a příprava, formy a metody práce, vystupování učitele, využití pomůcek Řízení vyučování - začátek, přechody, ukončení, Klima třídy - vytváření pozitivního klimatu třídy Kázeň - autorita učitele, předcházení nežádoucího chování žáků Hodnocení žáků Autoevaluace učitele Komunikace s rodiči
5. Podpora pedagogů při zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání přímo v prostředí školy Využití podpůrných opatření dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. Katalog podpůrných opatření Stupně podpory a oblasti podpory Metodiky práce se žáky s postižením či znevýhodněním Standard práce asistenta pedagoga Metodiky práce asistenta pedagoga Metodická podpora přímo ve škole