Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Asociace aktivních škol
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
Hodnocení škol a školských zařízení
Různé role zástupce ředitele školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
ZŠ KUNRATICE ZÁSTUPCE ŘEDITELE PRO ROZVOJ KVALITY PEDAGOGICKÉ PRÁCE MgA. Bc. Olga Králová Foto školy.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Comenius - Individuální mobilita žáků Slovensko český tematický monitoring Bratislava, 10. a
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Centrum školského managementu Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ředitel v zajetí… PhDr. Václav TROJAN, Ph.D. vedoucí katedry
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální řízení Podpora řízení a rozvoje lidských zdrojů ve školství.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Přínos programu SVES pro činnost ČŠI PaedDr. Jaroslav Müllner.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Ovčin. Odbor pro Vzdělávání ČINovnic a činovníků Skupina dobrovolníků pod zpravodajkou VRJ pro vzdělávání – Funguje jako podpůrný, pracovní a poradní.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Nové přístupy ke vzdělávání a mezinárodní zkušenosti Institutu pro veřejnou správu Praha PhDr. Zdenka Procházková, MPA Institut pro veřejnou správu Praha.
Vybrané náměty z připravované novely školského zákona.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor
Kariérové poradenství v českém středním školství
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Analýza agregovaná data
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Aktuální informace o stavu
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Gymnázium T. G. Masaryka, Litvínov
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Setkání kariérových poradců
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Transkript prezentace:

Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy 27. 10. 2016 Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor konference „Zástupce ředitele ve víru změn“ Praha, 1. 11. 2016

dlouholetý zástupce ředitele na gymnáziu v Rumburku Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Motto „Zástupce ředitele je jako kormidelník na lodi. Není s mužstvem, ale zároveň není kapitánem.“ Jaroslav Havlena dlouholetý zástupce ředitele na gymnáziu v Rumburku

Význam zástupce ředitele Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Význam zástupce ředitele je v anglické odborné literatuře dokumentován studií z londýnských základních škol (Mortimore et al, 1988), která identifikuje celkem 12 charakteristik přispívajících k „efektivitě“ škol. Na druhém místě dle důležitosti se objevuje „zapojení zástupce ředitele školy“.

Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Anglie neexistuje zákonná povinnost, aby škola měla zástupce ředitele ke kompetencím, které by měl zástupce ovládat, patří dovednost formulovat cíle školy, připravit opatření/postupy, které povedou k dosažení cílů, vést pedagogický sbor i další zaměstnance k jejich naplňování a celý proces vyhodnocovat stejně jako ředitel školy při získání pozice prochází otevřeným výběrovým řízením a je zaměstnancem zřizovatele nebo školské rady Severní Irsko není pevně stanoven počet hodin/dní, po které musí ředitel nebo jeho zástupce vykonávat pracovní činnost (na rozdíl od učitelů)

Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Skotsko patrné určité rozdíly mezi odpovědnostmi zástupce ředitele základní a střední školy zástupci ředitele jsou odpovědni za tvorbu svého vlastního kurikula a rozvrhu Rakousko jen v některých velkých školách působí zástupci ředitele, v ostatních se na řízení školy mohou podílet učitelé (zejména ti, které bychom mohli přiřadit k tzv. střednímu managementu školy - obdoba našich vedoucích předmětových komisí)

Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Polsko ředitel školy je jedinou osobou, která spolupracuje s radou školy, radou učitelů, zástupci rodičů nebo žákovským parlamentem ve veřejných školách, pokud přesáhnou určitý počet tříd (dle zákona), je možno ustavit pozici zástupce ředitele, případně další manažerské pozice tito jsou jmenováni ředitelem školy po konzultaci s dalšími orgány školy

Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Norsko dle školského zákona každá škola musí zajistit pevný, profesionální vzdělávací i administrativní management jeho organizace a struktura závisí na velikosti školy a rozhodnutí zřizovatele Německo předpokladem pro vykonávání pozice ředitele je učitelská kvalifikace na příslušném stupni školy a několik let učitelské i manažerské praxe ředitel školy může delegovat některé funkce na své zástupce (odpovědnost za přípravu, realizaci i vyhodnocování školního programu, plánování a kontrolu rozvrhu, péči o rozvoj zaměstnanců, řízení vztahů, zastupování školy navenek apod.)

Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Španělsko podle nových legislativních úprav je řízení veřejných vzdělávacích institucí v odpovědnosti nikoli jednotlivého ředitele, ale celého vedoucího týmu, jehož součástí je ředitel, vedoucí pro studium, vedoucí pro administrativu/tajemník, případně další pozice zajímavou pozicí v týmu je vedoucí pro studium (head of studies), který je zodpovědný za veškerý vzdělávací proces na středních školách s velkým počtem žáků nebo ve školách s velmi komplexním programem je pozice ještě dělena mezi zástupce pro povinnou všeobecnou složku vzdělání, obdobu naší maturitní zkoušky (Bachillerato) a odborné vzdělávání

Zjištění ze zprávy OECD Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zjištění ze zprávy OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016 počet zástupců ředitele je závislý na velikosti školy malé školy mají typicky jednoho, velké dva až osm v některých navštívených školách se zástupci zaměřují zejména na administrativu (přijímání žáků, záznamy o žácích, maturitní zkoušky, rozvrhy, zastupování učitelů, organizace školních akcí, spolupráce z mimoškolními centry a zajišťování údržby školy) školy s různými stupni, obory vzdělání mívají zástupce pro každý typ zvlášť zástupci mohou zastávat i další role – například péči o žáky se SVP, nebo výchovné či jiné poradenství

Zjištění ze zprávy OECD Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zjištění ze zprávy OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016 Zpráva upozorňuje na některé problematické faktory: legislativa nepodporuje ředitele jako pedagogické lídry zdá se, že ředitelé školy nepovažují pedagogické vedení za svůj hlavní úkol, jsou málo zapojeni do vytváření kultury spolupráce ve škole a péče o profesionální rozvoj pedagogů a obecně plánování rozvoje školy, tyto úkoly zpravidla delegují na své zástupce Ze zjištění plyne mimořádná odpovědnost, ale také příležitost pro zástupce ředitele, kteří mohou pedagogický leadership podporovat.

Zjištění ze zprávy OECD Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zjištění ze zprávy OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016 není zajištěna povinnost pro ředitele dále se vzdělávat i po absolvování funkčního studia pedagogické vedení je často delegováno na zástupce ředitele a střední management (vedoucí předmětových komisí) školy, kteří však pro svou roli nemusí být dostatečně připraveni – na rozdíl od jiných pozic ve škole není pro tyto pozice předepsáno povinné vzdělávání – ve VZ 2014 na to upozorňovala i ČŠI v ČR se nesbírají data o potenciálních kandidátech na ředitele škol mezi řediteli škol existuje jen malá spolupráce, výměna zkušeností a vzájemné učení jen málo zřizovatelů spolupráci aktivně podporuje

Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr současné nastavení funkčního studia pro ředitele škol se málo orientuje na řízení pedagogického procesu, tzv. leadership je však zásadní prerekvizitou z hlediska orientace na vzdělávací úspěch každého žáka

Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr příprava a realizace vzdělávacího programu „vzdělávací lídr“: modul „rozvoj sebe sama a druhých“ modul „mentorské dovednosti vedoucích pracovníků“ modul „vedení a řízení změny“ setkání ve škole + hospitace závěrečné minikonference rozvíjení nových kompetencí, větší porozumění pro náročná témata, emoční a intelektuální podpora, změna stereotypů 

Závěry mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Závěry mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR nejméně se ředitelé zabývají podporou profesního rozvoje, což koresponduje i s výsledky inspekčních návštěv na školách relativně komplikovanou oblastí je práce ředitelů se vzdělávacími výsledky žáků, existují zde i největší rozdíly v hodnocení intenzity práce v této oblasti další oblastí je rozvoj kurikula, jak z hlediska jeho plánování a rozvoje, tak z hlediska vyhodnocování. Ve větších školách se ukazuje, že tuto oblasti ředitelé částečně více delegují na své spolupracovníky (zejména zástupce ředitele) 

Gurcharan Singh Bishen Singh, EdD Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy LEADERSHIP ROLE OF A DEPUTY HEADMASTER OF A PRIMARY SCHOOL IN ENGLAND: A CASE STUDY Gurcharan Singh Bishen Singh, EdD Zástupci ředitele jsou považováni ve škole za druhou nejvyšší pozici a podle názoru výzkumníků mohou mít významný podíl na vzdělávacích výsledcích žáků. Nicméně se také ukazuje, že jim není dávána adekvátní podpora v jejich lídrovské roli.

Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 Tel.: +420 251 023 106 ǀ Fax: +420 251 566 789 Email: tomas.zatloukal@csicr.cz ǀ www.csicr.cz