PC Organizace ukládání informací v pamětech počítače v operačním systému Windows
Paměti PC HDD, CD/DVD, USB Flash RAM a ROM Vnější paměť Disková paměť Vnitřní paměť Operační paměť RAM a ROM Vnější paměť Disková paměť HDD, CD/DVD, USB Flash
Vnitřní paměť RAM (ROM) adresa buňky 0 1 2 3 4 5 6 7 8 16 24 32 ... 27 13 55 153 255 9 128 122 98 8 45 17 184 55 Každá buňka obsahuje nějaké číslo Paměť RAM je organizována po bajtech - je rozdělena na buňky velké 1B Každá buňka má adresu = pořadové číslo O umístění čísel v paměti RAM se starají programy Prostřednictvím čísel se kódují všechny informace (znaky, zvuky, obrazové body...)
Vnější paměti - Diskové jednotky Diskové jednotky se inicializují při zapnutí počítače Operační systém jim přidělí jedinečný název ve tvaru C: D: E: ... Z: Uživatel může disku nastavit jméno, případně změnit přidělený název (s výjimkou systémového disku C:) Jméno je vhodné nastavit především u výměnných médií (pro lepší orientaci při připojení více disků), výměnné médium nemusí při dalším připojení dostat od operačního systému stejný název jako minule!
Dělení disku na diskové jednotky Jeden fyzický disk může být rozdělen na více částí (logické diskové jednotky) - což je vhodné například pro oddělení operačního systému a uživatelských dat
Souborový systém Na novém prázdném disku se po rozdělení na logické jednotky musí naformátováním vytvořit souborový systém (NTFS, FAT32, exFAT, ...) Disková paměť je organizována po blocích (clusterech), tyto mohou na různých discích mít různé velikosti: 512B, 1KB, 4KB... Každý blok má adresu = pořadové číslo Na disk lze ukládat, nebo z něj číst pouze celé bloky
Soubory O umístění informací na diskové jednotky se stará uživatel Informace se ukládají na diskové jednotky v číselné podobě ve formě souborů Soubory se rozdělují do složek kvůli přehlednosti Soubor je základní informační jednotka pro ukládání na vnější paměti Soubor je pojmenovaná sada čísel na disku
Složky Složka je pojmenovaná skupina souborů a podsložek Ve složce je uložen seznam souborů obsahující informace o názvech a vlastnostech souborů Ve složce mohou být uloženy podsložky Složky tvoří stromovou strukturu Složka je pojmenovaná skupina souborů a podsložek
Kořenová složka Formátováním disku vznikne kořenová (hlavní) složka Kořenová složka má speciální název \ Nelze ji smazat ani přejmenovat Má omezený počet položek (dle velikosti disku) V kořenové složce mohou být uložené soubory a složky Ve složkách jsou uloženy speciální položky: . seznam souborů a podsložek .. odkaz na nadřazenou složku
Úplná specifikace souboru D:\vyuka\ict\počítačová grafika.pptx Disková jednotka Cesta Název souboru Určuje přesné umístění souboru v počítači Cesta začíná kořenovou (hlavní) složkou \ Další lomítka v cestě oddělují názvy složek, cesta končí lomítkem, oddělujícím název souboru Délka specifikace je omezená
počítačová grafika.pptx Název složky a souboru počítačová grafika.pptx Pro názvy složek a souborů platí stejná pravidla Název nesmí obsahovat speciální znaky \ / : * ? < > | Délka názvu je omezená Název souboru se skládá ze jména a přípony Přípona je část názvu za poslední tečkou Operační systém může známé přípony souborů skrývat (zobrazuje pouze jméno) Přípona naznačuje typ souboru (co obsahuje)
Soubory lze rozdělit do dvou základních typů: Typy souborů Soubory lze rozdělit do dvou základních typů: Programy (Aplikace) Programy obsahují spustitelný kód pro procesor Mají vyhrazenou příponu EXE (executable) Data Data obsahují jakékoliv informace v číselném kódu (texty, obrázky, zvuky, video…) Mají jakoukoliv jinou příponu TXT, JPEG, MP3, AVI
OPERAČNÍ SYSTÉM
Operační systém Windows Základní funkce OS Grafické uživatelské rozhraní s jednotným prostředím pro aplikace (okna, ikony) Spouštění aplikací (programů) a jejich správa (přidělování operační paměti a strojového času procesoru) Ukládání a správa informací ve vnějších pamětech (soubory, složky) Zpřístupnění HW počítače aplikacím prostřednictvím ovladačů (tiskárny, skenery, zvuk, video...) Připojení počítače do počítačových sítí
Uživatelské rozhraní Windows Základní prvky Ikony zástupců Okno Ikony Hlavní panel nabídka start zástupci tlačítka spuštěných aplikací systémový panel
Spouštění aplikací Způsoby spouštění Prostřednictvím zástupce reprezentovaného ikonou na ploše nebo v nabídce/okně Start Prostřednictvím datového souboru ve správci souborů - spuštění přiřazené aplikace podle přípony Prostřednictvím spustitelného souboru ve správci souborů - spuštění souboru s příponou .exe Automatické spuštění po zapnutí počítače nebo v určeném čase prostřednictvím plánovače úloh
Proces spuštění aplikace Spouštění aplikací Proces spuštění aplikace Libovolným způsobem určíme OS jakou aplikaci chceme spustit (OS získá úplnou specifikaci souboru) OS zkopíruje určenou aplikaci (čísla ze souboru s příponou exe) do operační paměti a přidělí mu strojový čas procesoru Aplikace běží (procesor vykonává instrukce aplikace uložené v paměti RAM) a vykonává nějakou činnost Po ukončení aplikace OS uvolní přidělenou operační paměť
POČÍTAČOVÉ SÍTĚ
Důvody k budování - funkce počítačových sítí Složení počítačové sítě Komunikace mezi počítači / programy / uživateli Sdílení HW vybavení (síťové tiskárny, disky) Sdílení dat - přístup k souborům uloženým na počítači v síti Složení počítačové sítě HW síťové karty, aktivní prvky, kabely SW konfigurace sítě v OS, komunikační programy, internetové prohlížeče, vzdálená správa PC
Typy počítačových sítí Počítačové sítě lze rozdělit do dvou základních typů: LAN Lokální síť v rámci učebny/budovy/firmy Slouží především ke sdílení HW a dat Internet Globální celosvětová síť Slouží především ke komunikaci a sdílení dat
Počítače zapojené do sítě jsou dvou základních typů: Typy počítačů v síti Počítače zapojené do sítě jsou dvou základních typů: SERVER Vyhrazený počítač se síťovým OS (Linux, Unix, Windows server) Řídí chod sítě, spravuje uživatele a sdílení Poskytuje připojeným počítačům/uživatelům služby Klient Běžný počítač, který má nakonfigurováno připojení do sítě Po přihlášení využívá služby sítě
Zapojení počítačové sítě LAN SERVER SWITCH Klienti Tiskárna
Zapojení do Internetu WAN - Internet SWITCH ROUTER
Typy aktivních prvků sítě SWITCH přepínač Propojuje počítače v lokální síti Pamatuje si fyzické (MAC) adresy připojených počítačů k jednotlivým portům ROUTER směrovač Propojuje počítačové sítě - nejčastěji LAN Internet Pamatuje si logické (IP) adresy Sdružuje mnoho dalších funkcí (DHCP, NAT, switch...)
Switch Přepínač Propojuje síťová zařízení (počítače, tiskárny, servery, routery, switche) mezi dvojicemi portů Lze spojovat více switchů pro zvýšení počtu portů Ukládá si k jednotlivým portům do paměti fyzické MAC adresy zařízení, které jsou k nim připojeny Může mít i další funkce (virtuální oddělené sítě VLAN)
Router Propojuje počítačové sítě WAN LAN Umí směrovat - poznat do které sítě patří informace přenášená sítí Mívá další přidané funkce (bloky): DHCP - automatické přidělování IP adres připojeným počítačům NAT - překlad IP adres - vzhledem k internetu jedna jedinečná veřejná IP adresa, v lokální sítí LAN vnitřní IP adresy (ušetření veřejných IP adres) Switch - umožňuje připojit více počítačů Wifi - umožňuje bezdrátové připojení