SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Dadaismus též Dada, byl avantgardní umělecký směr.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Secese přelom 19. a 20. století.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Secese Berenika Králíková.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Dadaismus I. polovina 20. století.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Světová secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Albert Camus Barbora Vaňková.
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Surrealismus.
SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
Evropské umění počátku 20. století
SECESE.
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Dadaismus.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Česká společnost
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Kultura meziválečného období
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
DADAISMUS.
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

SVĚTOVÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ CHARAKTERISTIKA DOBY SECESE MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY Mgr. Michal Oblouk

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE složitost doby: boj o trhy, expanzivita, dokončeno koloniální dělení světa (velmoci x koloniální země + rozpory mezi velmocemi – mocenské zájmy) počátkem 20. století vznikly 2 nepřátelské bloky: Trojspolek (Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie) a Trojdohoda (Velká Británie, Francie, Rusko), mimo Evropu nejvýznamnější USA a Japonsko optimismus a víra v pokrok, demokratizace x kolonialismus, nacionalismus – napětí, zbrojení – 1. světová válka (1914 – 1918) a revoluční události, porážka Německa, rozpad Rakouska-Uherska poválečná konjunktura vystřídána světovou hospodářskou krizí (1929 – 1933) extrémní politické proudy – fašismus v Itálii, Španělsku, Portugalsku, nacionální socialismus v Německu, komunistický režim v SSSR – rozdělení světa na státy s totalitními režimy a státy demokratické sociální nepokoje, úsilí o fyzickou likvidaci židů, militarizace, otevřená agrese, zvl. Německa a Japonska

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE španělská občanská válka (1936 – 1939), 2. světová válka (1939 – 1945) rozvoj vědy (zvl. Einsteinova teorie relativity, Freudova psychoanalýza) rozvoj techniky a civilizace – automobilový a letecký průmysl, komunikace (telefon, telegraf, rozhlas) film – ve 20. letech němý (bratři Lumiérové), pak ozvučený, ve 30. letech barevný, Sergej Ejzenštejn, Charlie Chaplin, Walt Disney, dokumentární film filozofie ovlivňující literaturu - pragmatismus (filozofie praktického života, za dobré a pravdivé je považováno to, co se osvědčí v praxi), unanimismus (víra v přirozený kolektivismus, jednotnou mysl a lidské společenství), marxismus (sociální a politické zaměření, německý filozof Karel Marx, vliv na levicově orientovanou literaturu)

S E C E S E z lat. secessio = odloučení, odstoupení, oddělení se od celku přelom 19. a 20. století poslední univerzální umělecký sloh – ve všech oblastech kultury (v umění i životním stylu), především v dekoraci a užitém umění reakce na rozvoj vědy, techniky a civilizace výzva k návratu k přírodě, rozchod s dosavadními tradicemi, úsilí o celistvou kultivaci moderního prostředí ornamentálnost, dekorativnost, stylizované rostlinné motivy, asymetričnost, plošnost, záliba v neobyčejných barvách a estetickém využití rozličných materiálů secesní linie je plynulá vlnící se křivka, jež vyvolává v divákovi dojem nenásilného pohybu v ploše, vyhledává neobvyklé barevné odstíny a váže je podle principu harmonie a kontrastu, obrací se přímo k přírodním tvarům (listy, květy, lidské a zvířecí tělo) výrazně ovlivnila životní způsob konce 19. a začátku 20. století, neopakovatelně se zapsala do tváře mnoha evropských měst jako Praha, Brno, Paříž, Vídeň, Mnichov nebo Berlín

S E C E S E architektonický směr objevující se v 80. letech 19. století v Anglii zásadně ovlivnila ranou modernu, dílo Bauhausu (spolupráce umění a průmyslu) a připravil půdu pro funkcionalismus (užitkovost, prostornost) významné stavby: Barcelona - kostel Sagrada Família, Hlavní nádraží v Praze, Obecní dům v Praze, Vila Primavesi v Olomouci, Muzeum Východních Čech v Hradci Králové, Národní dům v Prostějově, lázeňské domy v Luhačovicích, Mohyla míru na Slavkovském bojišti,… v architektuře – přemíra dekoru (fasády, mříže, zábradlí), rostlinné ornamenty, kombinace nových materiálů (sklo, keramika, železo, ocel, beton, dřevo), tvarová pestrost, prostornost a zdánlivá beztížnost, průhlednost, výstavba vil a kulturních budov, Antonio Gaudí, Jan Kotěra, Josef Fanta, Kamil Hilbert, Dušan Jurkovič, Adolf Loos v malířství a sochařství – rostlinné motivy, ornament, geometrické tvary (leknín, lilie), krása ženské postavy, Gustav Klimt, Alfons Mucha, Max Švabinský, František Bílek

AVANTGARDA z francouzštiny l´avant-garde = přední stráž, předvoj kulturní a umělecké hnutí v 1. polovině 20. století vzniká během 1. světové války uplatňuje se současně ve výtvarném umění, literatuře, divadle a filmu úsilí o experiment, odmítání sociální nespravedlnosti, kolektivismus, experimentování a hledání nových obsahů a forem během první světové války a po ní vzniklo ohromné množství různých avantgardních směrů, proudů a hnutí – abstraktivismus, dadaismus, expresionismus, futurismus, kubismus, kubofuturismus, funkcionalismus, surrealismus

VITALISMUS z lat. vita = život, vitalis = životní umělecký směr, který vyzvedá a oslavuje život, radost z drobností a krásy světa vznikl jako reakce na hrozné zkušenosti vojáků v první světové válce projev hledání nové životní orientace v přírodě a společnosti reakce na prožitou válku, ztrátu ideálů a krizi všech hodnot – umění radovat se z maličkostí, z pouhé existence a elementárních životních prožitků srozumitelnost – obraz každodenního života, vřelých vztahů k lidem a věcem okouzlení životem – proti násilí, válce a smrti

EXPRESIONISMUS z lat. expressio = výraz avantgardní evropský (německý) umělecký směr největší rozmach v letech 1920 - 1925 vznikl jako protiklad impresionismu a naturalismu - odmítl umění zobrazující skutečnost i umění snažící zprostředkovat skutečnost pomocí dojmů německé umělecké skupiny Die Brücke (Most) a Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) cíl: vyjádřit vlastní prožitky a vlastní pocity bez ohledu na jakékoli konvence, zavrhnout směry 19. století, reakce na civilizační krizi po 1. světové válce (pocity úpadku, marnosti, zkaženosti a beznaděje) v malířství: zvýraznění citového vyjádření, zaměření na vnitřní psychické stavy, zdůraznění pocitů úzkosti, osamění, obavy, znepokojení, tísně, deformace barev a tvarů, Vincent Van Gogh, Edvard Munch, Paul Klee, Oskar Kokoschka, Marc Chagall, Václav Špála, Bohumil Kubišta v literatuře: opozice proti naturalismu a impresionismu, snaha zachytit intenzivní prožitek, proti měšťáckému způsobu života, deformace reality, umění jako přímý výraz citových reakcí, vyjádření duševních pocitů, zejména v lyrice a v dramatu v architektuře používání kombinací skla, kovů a betonu, hudební skladatelé odmítali tradiční hudební prostředky, ve filmu dokázal vytvořit působivou hororovou atmosféru

FUTURISMUS - z lat. futurus = budoucí avantgardní umělecký směr, populární především v Itálii a Rusku vznikl v roce 1909, kdy v Itálii vydal básník Filippo Tommaso Marinetti futuristický manifest v pařížském listu Le Figaro destrukce a odmítání dosavadních norem a tradic, důraz na novost formy, orientace na přítomnost a budoucnost, okouzlení světem techniky a civilizace, ruchem velkoměsta, cílem bylo ukázat moderní uspěchanou a rušnou dobu byl velice nacionální, schvaloval válku, kterou považoval za jediný možný způsob, jak očistit svět od jeho nešvarů dynamismus (rychlost pohybu a změna) – pohyb zachycen do časově následných fází – zkratkovitost dominantní postavení poezie – izolace slov a vět (tzv. osvobozená slova), uvolnění grafické podoby básně, volné sdružování představ, odstranění interpunkce výtvarné umění: velmi podobný kubismu, cílem bylo dostat zobrazovaný předmět do pohybu, přes tento pohyb se dostali až k abstrakci, Bohumil Kubišta, Otto Gutfreund, Marcel Duchamp

KUBOFUTURISMUS umělecký směr, který spojuje futuristický dynamismus a kubistickou mnohopohledovost důležitá je asociace - spojování slov vzdálených významů zachycení složité skutečnosti z mnoha úhlů pohledu polytematičnost (uvolnění dějových souvislostí, prolínání časových rovin, spontánní proud představ) báseň je geometricky uspořádána - působí jako obraz (kaligramy) a zcela postrádá logiku

DADAISMUS z francouzštiny dada = koníček, hračka, slovo nalezené po náhodném otevření slovníku špičkou nože avantgardní umělecký směr vzniklý ve Švýcarsku, velmi populární v letech 1916 – 1923 vznikl jako revolta skupiny umělců různých národností proti válečným hrůzám, byl prostředek, jak vyjádřit zmatek a strach z války pro díla je charakteristická úmyslná nerozumnost a odmítnutí převažujících standardů umění, propagovali totální anarchii v životě i v kultuře, absolutní svobodu tvorby a umění autoři se snažili, aby jejich díla neměla žádný význam – výklad jejich děl byl zcela závislý na divákovi, důraz na absurditu, nelogičnost, nesmysl, naivitu a primitivitu, snaha šokovat, provokovat, mystifikovat princip montáže a náhody, volné asociace (automatické texty), žádali zrušení všech literárních konvencí - prosazovali návrat spontánnosti ve výtvarném umění prosazovali osvobození věcí z jejich obvyklých vztahů a následné položení věcí do nových, nečekaných a zcela nelogických vztahů Marcel Duchamp, Max Ernst, Salvador Dalí, Paul Klee

SURREALISMUS z francouzštiny surréalisme = nadrealismus usiluje o osvobození mysli, zdůrazňuje podvědomí, snaží se o zachycení snů, představ, pocitů a myšlenek, bezprostředních subjektivních dojmů staví na spontánnosti, obrazotvornosti a fantazii vliv psychoanalýzy S. Freuda (teorie snu) odmítnutí realismu, logiky svět může být změněn a transformován do místa lásky, svobody a poezie absence pravidelného rytmu, rýmu metoda automatického textu (psychický automatismus) – volný tok obrazů bez rozumové kontroly r. 1924 vydal André Breton Surrealistický Manifest Salvador Dalí, Luis Buňuel, Max Ernst, Paul Klee, Toyen, Jindřich Štýrský, Jan Švankmajer

EXISTENCIALISMUS z francouzštiny existence = bytí, jsoucno filosofický a umělecký směr, který vznikl po první světové válce v Německu k rozšíření došlo především díky francouzským představitelům ve čtyřicátých letech 20. století a po druhé světové válce – v 50. a 60. letech se stal velice populární východiskem mu byl člověk jako jedinec izolovaný od společnosti, člověk bez vazeb, soustředěný na svoje vnitřní ego, plný úzkosti, pocitu nesmyslnosti existence a vědomí nevyhnutelnosti smrti, odcizení a naprosté osamělosti - v takové „nicotě“ se potom člověk pokouší překonat své zoufalství, dobírá se sebepoznání, volí si svými činy své bytí jako svobodu, protože člověk je takový, jakého sám sebe chce mít a jakým se činí obraz mezních životních situací, ohrožení, pocitu beznaděje, zoufalství, odporu – snaha osvobodit se člověk je k svobodě prakticky donucen (odsouzen), musí stále mezi něčím volit a vybírat kladen velký důraz na aktivitu vůči budoucnosti a sobě - popření Boha a tím i křesťanské morálky, jediná jistota tohoto světa je smrt návaznost na filozofii F. Niezscheho, S. Kierkegaarda, E. Husserla a M. Heideggera

IMAGISMUS z angličtiny image = obraz básnický směr v Anglii a USA v období 1912 – 1917 zaměřen proti tradiční všeobecnosti poezie a usilující o maximální konkrétnost a zhuštěnost básnického obrazu - básně byly většinou nestrofické, hudební rytmus nahradil metrum autoři ovlivněni filozofií E. Husserla a H. Bergsona rozvinutá obrazotvornost, hovorové obraty, volný verš inspirace v antice a francouzském symbolismu IMAŽINISMUS – literární směr v ruské literatuře v období 1918 – 1927, návaznost na ruský kubofuturismus, osvobození slov z metrických a gramatických konvencí, prosazovali přednost básnického obrazu před smyslem básně, básně byly psány většinou volným veršem a často vyjadřovaly osobní pocity a bohémská témata

SOCIALISTICKÝ REALISMUS umělecký směr, který byl schválen roku 1932 Ústředním výborem Komunistické strany Sovětského svazu jako oficiální směrnice pro literaturu, výtvarné umění a hudbu úsilí o zobrazení skutečnosti ve společenském vývoji a třídních rozporech odmítnutí formalismu, subjektivismu, naturalismu ideál nového hrdiny – pracovníka a bojovníka, tvůrce a budovatele nové spravedlivé společnosti sny o spravedlivější společnosti, patos, hrdinství, optimismus, kolektivismus, angažovanost a politizace tvorby v duchu stalinského režimu spojení realismu s revolučním romantismem sjednocení stylu a témat (předem dané schéma), konec tvůrčí svobody vliv levicových filozofií, zvl. marxismu v literatuře se projevoval budovatelskými romány a schematizací postav i prostředí – děj se většinou odehrává buď na venkově nebo v továrnách a kladné postavy jsou oddanými členy komunistické strany nebo dělníky, záporné pak intelektuálové, kulaci a „imperialisté“

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Secese http://kacuskyblogisek.blog.cz/0807/damsky-kostym http://mail.ekopodebrady.cz/aktivity0506.php http://www.novinky.cz/bydleni/reality-a-finance/188362-stavba-gaudiho-secesniho-snu-nebere-konce.html http://www.slavkov.cz/cz/pamatky-a-zajimavosti/pamatniky-a-sochy/?id=26 http://intelektualove.wordpress.com/2006/10/19/umeni-20-stoleti/ http://www.kunstforum.com/content/dadaismus-117.html http://www.ceskaliteratura.cz/translat/apollin.htm https://cs.wikipedia.org/wiki/Secesn%C3%AD_architektura https://cs.wikipedia.org/wiki/Avantgarda https://cs.wikipedia.org/wiki/Vitalismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Expresionismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Futurismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Kubofuturismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Dadaismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Surrealismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Existencialismus http://leccos.com/index.php/clanky/imagismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Ima%C5%BEinismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Socialistick%C3%BD_realismus