NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880 ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_18_S03-M-2 VYTVOŘENO: Březen 2012 AUTOR: Anna Matějovicová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: SADA: Matematika pro 2. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Násobení a dělení číslem 4
ANOTACE: Materiál slouží k pochopení násobení a dělení číslem 4, k řešení slovních úloh na násobení. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák umí spoje násobení a dělení číslem 4, umí řadu násobků čísla 4, řeší slovní úlohy násobení a dělení číslem 4. ROČNÍK: 2. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace pro interaktivní tabuli STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň POMŮCKY: Učebnice – obrázky – tabule násobků CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní zopakování – procvičování - výklad učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci ovládají spoje násobení a dělení číslem 4, doplňují neúplné řady násobků, řeší matematické řetězy. Procvičují ostatní řady násobků, zapisují obrázkové příklady násobení a dělení, řeší slovní úlohy typu n-krát více, n-krát méně. Doplňují tabulky. V materiálu jsou využity animace.
Násobení a dělení číslem 4 Matematika 2 Násobení a dělení číslem 4
Zkus doplnit násobky čísla 4 (nezapomeň přidávat vždy 4). 4 8 ___ ___ Vypočítej. 0 x 4 = __ 4 x 0 = __ 1 x 4 = __ 4 x 1 = __ 2 x 4 = __ 4 x 2 = __ 3 x 4 = __ 4 x 3 = __ 4 x 4 = __ 4 x 4 = __ 5 x 4 = __ 4 x 5 = __ 6 x 4 = __ 4 x 6 = __ 7 x 4 = __ 4 x 7 = __ 8 x 4 = __ 4 x 8 = __ 9 x 4 = __ 4 x 9 = __ 10 x 4 = __ 4 x 10 = __ 0 : 4 = __ 4 : 4 = __ 8 : 4 = __ 12 : 4 = __ 16 : 4 = __ 20 : 4 = __ 24 : 4 = __ 28 : 4 = __ 32 : 4 = __ 36 : 4 = __ 40 : 4 = __ Doplň násobky. __ , __ , __ ,12 , __ , 20 , __ , __ , __ , __ , __ __ , 27 , __ , __ , __ , 15 , __ , __ , __ , 3 , __ __ , __ , __ , __ , __ , 10 , __ , 6 , __ , __ , __ Oprav chyby. 0, 2 , 4 , 5 , 6 , 8 , 10 , 12 , 13 , 16 , 17 , 19 , 20 30 , 28 , 24 , 21 , 20 , 18 , 15 , 12 , 9 , 6 , 4 ,3, 0 40 , 36 , 35 , 32 , 28 , 24 , 21 , 20 , 16 , 12 ,8 ,4 ,0 14 18 x x x x 27 x x x x x : 3 x 2 8 + +6 x 4 - 9 : 2 23 28 : 4
20 16 10 3 5 6 9 Vyber bubliny a zapiš je do dané skupiny. 9 36 10 21 Násobky čísla 2 (do 20) : ___________________________________ Násobky čísla 3 ( do 30) : Násobky čísla 4 : 24 8 15 12 14 3 20 32 6 2 18 Napiš příklady. Vynásob kostky. Vyděl kostky (pozor na dělence). 14 2 7 6 20 16 10 3 5 6 9 2 3 20 2 = ___ = ___ __x__=_______:__=____ 4 5 3 9 = ___ = ___ 3 27 9 8 2 4 20 = ___ = ___ __x__=_______:__=____ 3 18 3 = ___ = ___ 4 2 8 2 10 4 36 __x__=_______:__=____ = ___ = ___
Vyřeš slovní úlohy. Jaruška si koupila 8 lízátek. Lízátko stojí 4 Kč. Kolik korun zaplatila? _______________________ ______________________________________________________________________ 4 Kč Na parkovišti stojí auta, každé má 4 kola. Na parkovišti je celkem 16 kol. Kolik aut je na parkovišti? _______________________ _______________________________________________________________________ 4 kola Doplň tabulky. a 2 7 1 6 9 3 10 5 4 krát větší b 16 20 4 40 24 12 28 32 4 krát menší
V prezentaci jsou použity vlastní materiály.