Rozmnožování buněk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Rozmnožování rostlin.
Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Co je to genetika a proč je důležitá?
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
M I T Ó Z A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
EUKARYOTA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Omnis cellula e cellula (každá buňka je z buňky)
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
 Je to genera č ní doba bu ň ky. Pr ů m ě rn ě trvá 6 hodin a ž 9 dn ů.  1953: Howard, Pelc  Interfáze = G1 + S + G2 fáze  Mitóza ( č i meióza) = M.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčné dělení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
EUKARYOTA.
SOMATOLOGIE.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genetika.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Rozmnožování buněk.
BUNĚČNÝ CYKLUS A BUNĚČNÉ DĚLENÍ
Profáze (časná) Chromozomy (každý sestává ze 2 chromatid) kondenzují. Vně jádra se tvoří mitotické vřeténko mezi dvěma centrozomy, jež se replikovaly a.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Buněčný cyklus.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Redukční dělení – meiosa
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Meióza - vznik buněk s redukovaným počtem chromozomů ( 2n -> n)
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Živočišná Buňka.
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ
Buňka: životní projevy
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

-jedna ze základních vlastností živ. organismů - 2 způsoby reprodukce: pohlavní a nepohlavní Rozmnožování buňěk

Nepohlavní rozmnožování  Typické pro jednobuněčné organismy  / u bakterií, prvoků, jednobuněčných rostlin…/  Nový jedinec vzniká mitotickým dělením tělních- somatických buněk rodiče.  Genetické hledisko: jedinec úplně stejný jako mateřský organismus, vzniká z části mateřského organismu / klon/  Způsoby nepohlavního rozmnožování:  1/ přímé buněčné dělení (bakterie, sinice)  2/ mnohonásobné dělení (schizogonie- prvoci, řasy)  3/ rozmnožování pomocí výtrusů (houby)  4/ rozmnožování pomocí speciálních orgánů- tzv.vegetativní rozmnožování (vyšší rostliny)

Pohlavní rozmnožování  Podstata- splynutí dvou pohlavních buněk=gamet, které vznikají meiózou v pohlavních orgánech  Genetické hledisko: u nového jedince zajištěna genetická různorodost

Rozmnožování buněk  Základem všech druhů rozmnožování je dělení buněk.  Dělení buňky vždy předchází dělení jádra.  Dělení jádra = KARYOKINEZE  Hlavní úlohu mají chromozomy.

Karyokineze = 3 způsoby dělení  Amitóza – přímé dělení jádra zaškrcením, není zajištěno rovnoměrné rozmístění genetické informace ( u jednod. organismů)  Mitóza – nepřímé dělení jádra  Probíhá u somatických buněk, vznikají dvě nové dceřinné buňky- identické kopie původní buňky mateřské. V nových buňkách je zachován diploidní počet chromozómů- 2n. Toto dělení provádí buňka přibližně 1x denně.

Meioza – redukční dělení  Buněčné dělení, které probíhá při vzniku pohlavních buněk./proces gametogeneze/  Vznikají pohlavní buňky s polovičním- haploidním počtem chromozómů - 1n.  Redukční dělení má dvě fáze, proběhnou dvě složité dělení po sobě a výsledkem je vznik čtyř dceřinných buněk s haploidním počtem ch.  Redukce chromozomů je nutná- nový jedinec, při pohlav. rozmnožování, vzniká splynutím dvou haploidních pohlavních buněk, čímž vznikne diploidní buňka- Zygota. Ta se dále dělí a vyvíjí se nový jedinec.

Mitóza – fáze: 1. profáze: jádro se rozpustí, chromozomy se zkracují, stávají se pozorovatelnými

2. Metafáze  Chromozómy se seřadí v rovníkové rovině buňky,centromery všech chromozómů leží v jedné rovině a jsou kolmo ke vzniklému dělícímu se vřeténku

3. Anafáze  Dojde k podélnému rozdělení chromozómů v místě centromery  Každý z chromozomů je tažen k opačným pólům buňky

4.Telofáze  Okolo chromozomů, které postupně zanikají a přestávají být vidět se vytváří jaderný obal.  Následuje - CYTOKINEZE  Cílem cytokineze je rozdělit buňku na dvě, samostatné dceřinné buňky

Homologní chromozómy při Mitóze (nahoře) a Meióze (dole)

Buněčný cyklus  Sled procesů, které začínají v okamžiku rozdělení buňky a končí jejím rozdělením  BC- má 4 fáze:  G1 fáze- přípravná-po rozdělení buňka je samostatná a roste  S fáze- syntetická- dochází ke zdvojení chromozomů  G2 fáze-druhá přípravná-pokračuje růst, tvorba buněčných struktur  M fáze-mitotická-končí rozdělením buňky- cytokinezí. Probíhají zde dva procesy: 1. rozdělení jádra – karyokineze 2/rozdělení buňky - cytokineze