METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METABOLISMUS ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Metabolismus sacharidů
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Název Dýchání, kvašení Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová

Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
LES ŘASY.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Otázky na kvašení VY_32_INOVACE_G2 - 03
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Fotosyntéza.
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Získávání energie pro život
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Metabolismus sacharidů
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE

FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší produkt kyslík 6CO H 2 O→ C 6 H 12 O 6 + 6O 2 + 6H 2 O Je hlavním producentem kyslíku naší planety Nejvíce kyslíku produkují mořské řasy a tropické deštné lesy Anabolický proces

Fáze fotosyntézy světelná energie se mění v chemickou vznikají jednoduché sacharidy Primární (světelná) fáze je závislá na světle, za tmy neprobíhá! vzniká O2 a ATP Sekundární (temnostní) fáze využívá produktů primární fáze probíhá v membránách thylakoidů probíhá ve stromatu chloroplastu

SVĚTELNÁ FÁZE Probíhá pouze za světla Díky dvoum fotosystémům absorbuje sluneční energii. Přeměňuje světelnou energii na chemickou Vzniká zde ATP dochází k rozkladu molekuly vody účinkem světla, tím vzniká kyslík

TEMNOSTNÍ FÁZE Navazuje přímo na primární procesy. Probíhá nezávisle na světle Syntetizuje sacharidy z CO2 a energie ATP Probíhá ve stromatu chloroplastů. Dochází zde ke Calvinovu cyklu jehož produktem je glukóza

CALVINUV CYKLUS

PLASTIDY Buněčné organely, ve všech živých rostlinných buňkách Dvojitá membrána Uvnitř stroma Ve stromatu thylakoidy

Dvojitá membrána stroma grana

DŮLEŽITÉ FAKTORY Světlo- intenzita, trvání i kvalita Teplota Probíhá od 0 do 60 stupňů Celsia ( jehličnany i pod nulou) Optimální je 25 až 30 o C Koncentrace CO2 Voda, bez ní se uzavírají průduchy a tudíž není možný přísun CO2

DÝCHÁNÍ ( RESPIRACE) Opak fotosyntézy Katabolický proces-umožňuje organismům využívat organické látky uložené v těle jako zdroj energie k životním dějům zdrojem energie jsou především jednoduché sacharidy

ANAEROBNÍ FÁZE bez přítomnosti kyslíku v cytoplazmě rozpad molekuly glukózy - na pyruvát =GLYKOLÝZA 2 molekuly ATP

AEROBNÍ FÁZE za přítomnosti kyslíku v mitochondriích rozklad pyruvátu uvolní se energie, vznik oxidu uhličitého, vody

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DÝCHÁNÍ fyziologický stav stáří rostliny teplota – se stoupající teplotou intenzita dýchání roste obsah kyslíku v prostředí

ANAEROBNÍ DÝCHÁNÍ probíhá v prostředí bez kyslíku Příkladem je kvašení produkt anaerobní glykolýzy je zpracováván kvašením Rovnice alkoholového kvašení: C₆H₁₂O₆ → 2 CH₃CH₂OH + 2 CO₂ + energie glukózaethanol 14

KVAŠENÍ katabolický proces opačný k fotosyntéze probíhá za nepřítomnosti vzduchu (pouze glykolýza) malý energetický zisk pro organismus alkoholové kvašení > vzniká ethanol (výroba alkoholu) mléčné kvašení > vzniká kyselina mléčná (kysání mléka, siláž, okurky) kvašení také probíhá např. při dlouhodobém zamokření půd

KONEC