Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Mezopotámie
Advertisements

Řecko – balkánský poloostrov
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Historické prameny.
Registrační číslo projektu:
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Mykény.
Starověké Řecko I. počátky.
Starověká Kréta a Mykény
Starověké Řecko I. počátky.
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
Kréta Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor:
Číslo: VY_32_INOVACE_26_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Mykénská.
VY_32_INOVACE_Dj.9.18-Mínojská kultura-prezentace
Egejská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi egejské kultuře.
Jméno autora: Mgr. L.Krivjanský Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Období antiky.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Mínojská a Mykénská kultura (počátek 2. tisíciletí – polovina 14
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_3D.6.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
Egejská oblast Mykénská kultura
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Starověké Řecko.
Mykénské období Petr Machala.
Počátek řeckých civilizací.
Starověké Řecko Mykény
NEDESTRUKTIVNÍ ARCHEOLOGIE KATEDRA ARCHEOLOGIE Fakulta filozofická Západočeská univerzita Doc. PhDr. M. Gojda, CSc.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblastKartografie Datum vytvoření Ročník6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Tematická oblast Diplomatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
O ČEM VYPRÁVÍ ARCHEOLOGIE? Archeologie je vědní obor zkoumající prameny hmotné kultury. Slovo vzniklo spojením řeckých slov archaios = starý a logos =
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Minojská Kréta a mykénské Řecko Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MÍNOJSKÁ KULTURA.
Starověk.
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pomocné vědy historické
Pomocné vědy historické
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Starověké Řecko I. počátky.
Pomocné vědy historické
MYKÉNSKÉ OBDOBÍ Mykénské období ukončil vpád Dórů VLÁDNOUCÍ VRSTVA – MOHUTNÉ PEVNOSTNÍ REZIDENCE, ZE KTERÝCH OVLÁDALA NEJBLIŽŠÍ OKOLÍ (kyklopské zdivo)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Autor: Mgr. Božena Andrašková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Mykénské období ( st .př.n.l.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-35_Palácové civilizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Asyřané Eliška Juhaňáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí se základní charakteristikou archeologie a ilustračně s nejslavnějšími archeologickými nálezy starověkých kultur. Způsob využití Výklad je vhodné použít při výkladu o historických pramenech nebo na začátku výkladu starověku. Autor Mgr. Michael Dvorský KódVY_32_INOVACE_17_DDVR16 Pomocné vědy historické

Archeologie (z řečtiny: αρχαίος (archaios) = starý, λόγος (logos) = slovo, řeč) je věda studující minulost prostřednictvím archeologických pramenů, tj. zachovaných lidských výtvorů a jiných předmětů, ovlivněných člověkem jako např. architektury, tělesných ostatků apod. Zabývá se materiální kulturou. Cílem archeologie je poznat minulé události lidských společenství a jejich kulturu. Patří k těm vědním disciplínám, které jsou schopné interpretovat minulost lidstva z doby před používáním písma.

Archeologie se snaží zakládat prameny dvojím způsobem. 1.Postup tzv. destruktivního archeologického výzkumu, tj. ohledání místa, provedení vykopávek, analýza nálezu, syntéza poznatků a následné vyvození závěru (interpretace). 2.Postup tzv. nedestruktivní archeologie, kdy zpravidla nedochází k porušení terénu. Využívá se například leteckého snímkování při hledání antropogenního (člověkem ovlivněného) reliéfu krajiny, nebo specializovaných detektorů. toricka/archeologie/ve_vykopavkach_byl_objeven_i_hrob_psa.html Destruktivní metoda Letecké snímkování

Zkoumáním jaké kultury se zabývá archeologie? Zabývá se materiální kulturou. Co znamená tzv. destruktivní archeologický výzkum? Především ohledání místa a provedení vykopávek. Co znamená tzv. nedestruktivní archeologie? Postupy, kdy zpravidla nedochází k porušení terénu.

r:Heinrich_Schliemann.jpg Heinrich Schliemann – objevení Troje

Heinrich Schliemann 1876 – objevení Mykén Lví brána do Mykén Zlatá Agamemnonova maska

%281995,_860x605%29.jpg Zlatá Tutanchamonova maska a hrobka Údolí králů v Luxoru. Hrobku objevil roku 1922 britský archeolog Howard Carter.

V roce 1843 Francouz Paul-Émile Botta objevil ruiny paláce, který si nechal vystavět král Sargon II. v 8. století př. n. l., a byl přesvědčen, že nalezl legendární Ninive. Teprve roku 1848 anglický asyriolog A. H. Layard objevil samotné Ninive a palác krále Aššurbanipala, který zde nechal zřídit rozsáhlou knihovnu. Právě zde nalezl Layard množství hliněných tabulek pokrytých klínovým písmem. Zde byl objeven například Epos o Gilgamešovi Austen Henry Layard

Brána do Ninive Aššurbanipal

Tabulka s částí eposu o Gilgamešovi Gilgameš

Robert Koldewey Ištařina brána Babylon začal postupně odkrývat roku 1899 německý archeolog Robert Koldewey

UoGvGImShQesloCQBA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=864#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Y5ptTezwNEPXZM%3A%3BCaHJO6YKxJCjAM%3Bhttp%253A%252F%252Fi647.photobucket.com%25 2Falbums%252Fuu196%252Ftymphaios%252Fdefault%252FAlexander_der_Grosse_Babylon.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fs647.photobucket.com%252Fuser%252Ftymphaios%252Fmedia%252 Fdefault%252FAlexander_der_Grosse_Babylon.jpg.html%3B1024%3B576 Model Babylonu

Ruiny města objevil již roku 1878 krétský obchodník Minos Kalokairinos. Roku 1900 zakoupil celou lokalitu britský archeolog Arthur Evans. Během několika měsíců jeho pracovníci vykopali podstatnou část paláce, který Evans nazval Mínoovým podle bájného krále Mínoa. Knossos Knossos na Krétě

Sir Arthur Evans Půdorys paláce v Knóssu

Kdo objevil? Tróju Babylon Tutanchamona Mykény Ninive Knossos Heinrich Schliemann Robert Koldewey Arthur Evans Austen Henry Layard Howard Carter Heinrich Schlieman