ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_14_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace OBSAH: Statistické šetření, četnost
ANOTACE V této hodině si zavedeme základní statistické pojmy a vysvětlíme si, jak budeme postupovat při statistickém šetření. Tato kapitola je vhodná zopakovat se žáky devátých tříd při konečném opakování ke konci devátého ročníku. Na konci jsou příklady na samostatné procvičení. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. Na konci hodiny je stránka, kde jsou odkazy na internetové stránky, které prověří matematické dovednosti formou her nebo různých testů. Vyučující má možnost vybrat si z uvedených odkazů stránku, na které otestuje vědomosti žáků. Hodina je tvořena tak, aby mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.
Zapamatujte si !!! Základní pojmy statistiky jsou: - statistický soubor - prvek statistického souboru (statistická jednotka) - statistické šetření - statistické znak Statistický znak může být: a) Kvantitativní – dá se měřit (věk, výška, váha,…) b) Kvalitativní – nedá se měřit ( barva, národnost,…)
1) musíme si ujasnit, co chceme zjišťovat 2) určíme místo a čas statistického šetření 3) provádíme pozorování, měření a zápis údajů, shromažďujeme informace 4) získané údaje třídíme a zpracováváme 5) rozebíráme výsledky statistického šetření a vyslovíme závěry, které se šetření vyplývají Postup při statistickém šetření:
a) soubor – všichni žáci ve třídě jednotka – žák třídy znak - prospěch Příklady statistickém šetření: b) soubor – auta na parkovišti jednotka – auto znak - barva c) soubor – knihy v knihovně jednotka – kniha znak – dobrodružné
Tabulka údajů o žácích ve školní družině Člen družiny HmotnostVýškaVěkPlaveRád čte Karel301358ANO Adam311379ANONE Klára281358NEANO Šárka301328ANONE David281368ANO Josef291359NE Lenka311398ANO Jan281328ANO Lucie301369NEANO Martina281368ANONE Soubor Znaky statistického souboru
Četnost (frekvenci) značíme písmenem f. Četnost udává, kolik hodnot daného znaku se vyskytuje ve statistickém souboru. HmotnostČetnost VýškaČetnost PlaveČetnost ANO7 NE3 Údaje bereme z předcházející tabulky
1) Vyplňte uvedenou tabulku pro žáky vaší třídy, do které budete zapisovat jednotlivé znaky. Příklady na samostatné procvičení: Žák třídy VáhaVýškaVěkPlaveDojíždí do školy Navštěvuju jídelnu 2) Vytvořte tabulku četnosti pro: a) váhu b) věk c) návštěvnost jídelny
ZŠ Dobřichovice – pracovní listy Matematika pro každého Matematické hry Moje škola – matematika B Moje škola – matematika A Matematika pro základní školy Fyzikální, matematické a chemické tabulky Hypertextové odkazy
MOLNÁR, Josef; EMANOVSKÝ, Petr; LEPÍK, Libor a kol. Matematika 8. Olomouc: Prodos, 2000, ISBN DYTRYCH, Martin; DOBIASOVÁ, Irena; LIVŇANSKÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky. Pohořelice: Fortuna, 2001, ISBN MULLEROVÁ, Jana; BĚLOUN, František; BRANT, Jiří a kol. Matematika pro 8. ročník. Praha: Kvarta, 1999, ISBN Galerie klipart Vlastní tvorba