Daňové dopady aplikace insolvenčního zákona Ing. Jan Plaček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Likvidace a insolvenční zákon
Advertisements

Ochrana věřitelů v zákonu o obchodních korporacích
Daňový systém – realita a vize konference vydavatelství EURONEWS Martin Novák – ředitel divize finance ČEZ, a. s.
Konference LATE COLLECTIONS 2012, 25. duben 2012, Praha Exekuce nebo insolvence? Mgr. Jiří Zrůstek advokát a insolvenční správce se zvláštním povolením.
Vize daňové reformy doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D. Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta financí a účetnictví Katedra veřejných financí
K některým (nejen) ekonomickým aspektům insolvenčního řízení Falešný insolvenční návrh jako prostředek konkurenčního.
Řízení a kontrola hospodaření v ekonomických agendách
Pojem likvidace, její zahájení a ukončení
Úlevy pro plátce pojistného na sociální zabezpečení ke zmírnění dopadů hospodářské krize Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí.
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rezervy, pohledávky a opravné položky
Mezinárodní vědecká konference Transakční náklady českých ekonomických subjektů v insolvenčním řízení, možnosti jejich snižování a zlepšení statistiky.
Osobní bankrot - Insolvence -
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_167.
Finanční analýza.
IFA Česká republika 1 Aktuální judikatura NSS 8. prosince 2009 Václav Pátek.
Vztah insolvenčního a daňového řízení
Michal Doktor poslanec PS PČR člen Rozpočtového výboru předseda Stálé komise pro bankovnictví Daňový systém – realita a vize 25. září
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
Pojem a význam řízení Cash Flow ve firmě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_285.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Daňová teorie a politika
Insolvenční zákon Insolvenční zákon Od 1. července 2007 začala v České republice platit nová právní úprava řešící problémy.
EFEKTIVITA INSOLVENČNÍCH ŘÍZENÍ PODNIKATELSKÉ SFÉRY MIMOŘÁDNĚ SLABÁ KDE JSOU PŘÍČINY?
VZNIK A ZÁNIK PODNIKU (obchodní společnosti)
Financování kapitol státního rozpočtu II
NAUKA O PODNIKU I Sanace a zánik podniku.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
NOVÝ INSOLVENČNÍ ZÁKON „Nový insolvenční zákon z pohledu věřitelů i dlužníků“ Hotel Corinthia Towers Mojmír Hampl, Česká národní banka Makropohled.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
I NSOLVENCE - ODDLUŽENÍ. P OJEM ODDLUŽENÍ Oddlužení (tzv. osobní bankrot) je způsob řešení úpadku, kdy jsou dlužníkovy dluhy sjednoceny, zajištění věřitelé.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Insolvence, konkurz, exekuce Ročník / obor studia:II.
Vymáhání daní Základy finančního práva Olga Sovová.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku z obchodní korporace a úroky z držby.
Bezmajetková řízení a pasivita věřitelů. Chybějící podpora státu Quo vadis ? Quo vadis ?
Insolvenční řízení v ČR Zmar nebo nová šance?. Uspokojení věřitelů: World Bank65 % (údaj z dotazníkové akce) Co víme o insolvenčních řízeních?
Účetní a daňové dopady při ukončení podnikatelské činnosti fyzických osob Lucie Škochová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Analýza hospodářského výsledku
Management veřejné správy Blok 3
Hospodaření obcí v roce 2016
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Struktura a vypořádání hospodářského výsledku v dané obchodní korporaci.
Systém zdaňování korporací jako determinanta daňového ráje
Kolektivní investování
Daňový systém České republiky 8 Rezervy Ing. Yvona Legierská
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Finanční účetnictví RADNICE
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Insolvence - oddlužení
Insolvence - oddlužení
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Insolvence - oddlužení
FINANCOVÁNÍ INOVACÍ Odpočet na podporu výzkumu a vývoje
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
SOUČASTNOST A BUDOUCNOT
Transkript prezentace:

Daňové dopady aplikace insolvenčního zákona Ing. Jan Plaček

Zdroje uváděných dat Práce týmu Výzkum insolvence při Vysoké škole ekonomické v Praze (TAČR v letech 2012 – 2013 a 2014 – 2015) Zpráva NKÚ Informace z kontrolní akce NKÚ 13/02 Creditereform InsolCentrum V řadě případů se jednotlivé výsledky liší: rozdíly v metodologii, použitém vzorku a další…

Parametry práce týmu Výzkum insolvence Prozkoumáno 3222 případů ukončených v období 2008 až 2015 Vzorek představuje cca 20 procent celku v dané době Podpora TAČR: –„Vývoj transakčních nákladů českých ekonomických subjektů v insolvenčním řízení, možnosti jejich snižování na úroveň běžnou v EU pomocí zdokonalení legislativy, možnosti zlepšení statistiky insolvenčních řízení a vytvoření modelu finanční křehkosti rodin“ (evidenční číslo TD010093) –„Výzkum insolvenční praxe v ČR s cílem vytvořit návrhy změn legislativy, které by umožnily zvýšení výnosů z insolvenčních řízení pro věřitele a tím by napomohly zvýšení konkurenceschopnosti české ekonomiky“ (evidenční číslo TD020190)

Insolvenční zákon versus daně Dva základní směry dopadů: veřejné rozpočty (daň z příjmu + pojistné) soukromé společnosti – věřitelé (daň z příjmu + daň z přidané hodnoty)

Daňové škody v insolvenčních řízeních Z použitých zdrojů vyplývá, že: –stát vymáhá v insolvenčních řízeních průběžně daňové pohledávky ve výši dosahující aktuálně až 25 miliard korun –roční růst (nové pohledávky mínus vymožené a ukončené) jsou dvě až tři miliardy

Srovnání úspěšnosti I Úpadek je objektivní skutečnost, jeho dopady včetně daňových nelze zcela eliminovat, avšak: úspěšnost správce daně při vymáhání nízká (zdroj NKÚ 13/02, novější zpráva není k dispozici) –rok 2010: vymáháno 14 miliard, vymoženo 132 milionů, úspěšnost 0,93 procenta –rok 2011: vymáháno 16 miliard, vymoženo 8 milionů, úspěšnost 0,05 procenta (!!!) –rok 2012: vymáháno 19 miliard, vymoženo 125 milionů, úspěšnost 0,65 procenta

Srovnání úspěšnosti II Typ věřitele Banky9,68,57,7 Státní orgány2,34,52,9 z toho: FÚ2,53,9- Ostatní věřitelé7,46,06,3 Zdroj: InsolCentrum

Časové rozlišení uspokojení věřitelů dle roku pravomocného ukončení řízení (2008–2015) PohledávkyUspokojení v % Zajištění29,0716,9313,5336,9242,2334,9121,0044,52 Nezajištění7,483,175,923,520,926,352,217,19 Za podstatou60,9850,5583,1174,3386,5191,1689,6787,54 Na roveň84,0029,4368,3457,2942,1640,3947,1732,51 Zdroj: Výzkum insolvence

Srovnání úspěšnosti III Úspěšnost vymáhání daňových nedoplatků v insolvenčním řízení (NKÚ): nižší než jedno procento (0,05 až 0,93 %) – počítáno z celkového aktuálního objemu pohledávek Úspěšnost vymáhání celkem (Výzkum insolvence): zajištění věřitelé cca 28 procent, nezajištění věřitelé cca 4 procenta, pohledávky za podstatou cca 86 procent, pohledávky postavené na roveň pohledávkám za podstatou cca 45 procent Úspěšnost FÚ 3,9%, obchodní partneři 6,0%, banky 8,5% (InsolCentrum)

Závěr srovnání úspěšnosti Bez ohledu na použité metody (NKÚ – Výzkum insolvence – InsolCentrum) je stát při vymáhání pohledávek v insolvenčních řízeních méně úspěšný než ostatní subjekty –Objektivní důvody: tyto instituce „přicházejí pozdě“ – informační asymetrie je u nich větší, než u bank nebo partnerů v obchodním styku pokud dosáhnou na zajištění, jde o zajištění ve druhé nebo další řadě a je v podstatě bezcenné –Subjektivní důvod: stát není motivován

Jaký je prostor zlepšení? Přirozené postavení státu v insolvenčních řízeních je dané objektivními důvody – snížení informační asymetrie by bylo dramaticky nákladné Zlepšení motivace státu nemožné – historické zkušenosti Obecně však platí, že rychlejší insolvenční řízení bývá efektivnější a vede k vyššímu uspokojení věřitelů Závěr: zlepšení insolvenčního systému povede (mimo jiné) ke snížení daňových ztrát

Opačný (důležitější) pohled: dopady na ostatní věřitele Věřitelé (z obchodního styku) jsou postiženi dvakrát: –otázka daně z příjmů –otázka daně z přidané hodnoty Jde o důležitý aspekt s dopady na celkové výsledky ekonomiky Současný stav negativně ovlivňuje cash flow ekonomických subjektů

Daň z příjmu Současný stav: –odpis pohledávky po „rozvrhovém usnesení“ Návrh: –odpis pohledávky v plné výši po vyhlášení úpadku dlužníka resp. zjištění pohledávky –„dodanění“ příjmu po rozvrhovém usnesení nebo plnění v rámci reorganizace

Text novelizace V § 201 IZ se doplňuje odstavec 5, který zní: "Pro zdaňovací období, ve kterém byla pohledávka zjištěna, je výše zjištěné pohledávky odečitatelnou položkou od základu daně z příjmu.„ Souběžně je nutné novelizovat části zákona č. 586/1992 Sb. o dani z příjmů fyzických a právnických osob, konkrétně § 23 odst. 3 písmeno a) bod 12 a § 23 odst. 3 písmeno c) bod 6): –vzhledem k datu umožnění odpočtu ze základu daně –vzhledem ke zdanění vymožené sumy tehdy, pokud v dalším postupu insolvenčního řízení dojde k výplatě –je potřebné ošetřit i případné postoupení pohledávky poté, co ji věřitel daňově uplatní a zamezit tak možnému zneužití volnosti zákona

Výhody navržené změny Zlepšení cash flow podnikatelských subjektů Nastavení spravedlivějšího režimu zdanění Nevýhodou je určitý dopad na rozpočet, který je však primárně jednorázový (k odepsání pohledávek by stejně došlo, pouze později) Kvantifikace dopadů je obtížná – jednorázově by šlo o propad příjmů v řádu jednotlivých miliard korun (2 až 3 miliardy) v roce účinnosti

DPH jako brzda reorganizace § 44 zákona o dani z přidané hodnoty (odst. 1, písm. a) umožňuje opravu výše daně pouze u pohledávky vůči dlužníkovi v insolvenčním řízení, kde soud rozhodl o konkurzu Vzniká asymetrie konkurz x reorganizace Nelogické: zákonodárce v rámci IZ preferuje reorganizaci jako ekonomicky vhodnější řešení, v rámci zákonu o DPH naopak reorganizaci znevýhodňuje

Důsledky asymetrie Pro nezajištěné věřitele dochází ke znevýhodnění reorganizace: –Nejistý budoucí výsledek reorganizace versus jistá vratka DPH (cca 17,5 procenta z pohledávky při sazbě 21 procent) –Tento věřitel (věřitel s „mladou pohledávkou“) se stává přirozeným odpůrcem reorganizace

Jde o reálný problém? Ano, tento problém se ukazuje při jednání s věřiteli během příprav reorganizací Významný vliv může mít v případě insolvenčního řízení s OKD

Řešení problému s DPH Novelizace § 44 odst. 1 písm. a) zákona o DPH Text: „plátce, vůči kterému má věřitel tuto pohledávku (dále jen "dlužník"), se nachází v insolvenčním řízení a insolvenční soud rozhodl o prohlášení konkursu na majetek dlužníka“ nahradit textem: „plátce, vůči kterému má věřitel tuto pohledávku (dále jen "dlužník"), se nachází v insolvenčním řízení a insolvenční soud rozhodl o způsobu řešení úpadku“

Děkuji za pozornost