 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Advertisements

SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_20_ Zrcadla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Optika, čočky ZOBRAZENÍ PŘEDMĚTU ROZPTYLKOU.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Elektromotor a jeho využití
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Zobrazování optickými soustavami
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Světelné jevy -shrnutí
Zobrazení tenkou čočkou
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
F-Pn-P056-cocka_Rozptylka
F-Pn-P066-Dalekohledy PAPRSKOVÁ OPTIKA 7. DALEKOHLEDY.
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je vyjmenovat a nakreslit. Vysvětlení lomu svazku rovnoběžných světelných paprsků spojkou a rozptylkou. Žák dokáže vysvětlit, jaké obrazy vytváří spojka a rozptylka. Žák umí popsat optickou osu, najít ohniska a ohniskové vzdálenosti. Žák zná praktické použití čoček. Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.18_Fyzika pro 9. ročník Název: Čočky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 jsou to průsvitná tělesa, zpravidla vybroušená ze skla,  lomem se mění směr procházejících paprsků,  ve starém Egyptě se čočky vybrušovaly z křišťálu a využívaly se ke „zvětšování písma“ i k zapalování posvátných ohňů,  dnes použití v lupě, mikroskopu, dalekohledu, fotoaparátu, v brýlích atd.

A) Spojky: 1) Dvojvypuklá 2) Ploskovypuklá 3) Dutovypuklá B) Rozptylky: 4) Dvojdutá 5) Ploskodutá 6) Vypuklodutá

 snažíme se paprsky zachytit na papír umístěný za lupou,  lupa mění rovnoběžné paprsky na sbíhavé,  v určité vzdálenosti pozorujeme na papíru jen svítící bod, který se nazývá OHNISKO (F)  vzdálenost ohniska od středu čočky je OHNISKOVÁ VZDÁLENOST a značí se f,  Čočky, které mění svazek paprsků na SBÍHAVÝ, se nazývají SPOJKY

 mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý,  za rozptylkou zachytíme na papíru světelný kruh, který se při vzdalování papíru od čočky zvětšuje,  paprsky vycházející po lomu z rozptylky mají směr, jakoby vycházely z jednoho bodu před čočkou, tento bod se nazývá obrazové OHNISKO

 svíčku dáme nejprve daleko od čočky, např. 20 cm,  posunujeme stínítko (např. čtvrtku papíru), až se vytvoří ostrý obraz,  1) vzdálenost svíčky je větší než 2f:  obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ A SKUTEČNÝ  2) vzdálenost svíčky větší než f a menší než 2f:  obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZVĚTŠENÝ A SKUTEČNÝ  3) vzdálenost svíčky je menší než f:  obraz je ZDÁNLIVÝ, ZVĚTŠENÝ A PŘÍMÝ

 umístíme svíčku do různých vzdáleností od čočky a zkoušejme zachytit obraz na stínítku,  zjistíme, že v žádné vzdálenosti od čočky se nám nepodaří zachytit ostrý obraz,  na stínítku je jen rozmazaná světelná stopa rozbíhavých paprsků,  když necháme tento svazek dopadat do našeho oka, je obraz vytvořený rozptylkou vždy PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ, JE ZDÁNLIVÝ (protože nelze zachytit na stínítku)

a,c,e SPOJKA b,d,f ROZPTYLKA

1) Jak poznáš hmatem, zda je skleněná čočka spojka nebo rozptylka? 2) Jaký obraz svíčky můžeš vytvořit pomocí spojky? Na čem závisí jeho vlastnosti?

a) skutečný, zmenšený, přímý b) zdánlivý, zmenšený, přímý c) zdánlivý, zmenšený, převrácený

a) Zachytíme ho na stínítku, obraz je skutečný. b) Nezachytíme ho na stínítku, ale můžeme ho pozorovat přes čočku, obraz je zdánlivý.

 doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN  galerie office [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] x.jpghttp:// 1000x.jpg [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ]

1) Žák rozdělí čočky na spojky a rozptylky, rozliší spojnou a rozptylnou čočku. 2) Žák umí určit ohniska a ohniskovou vzdálenost na optické ose a zná rozdíl v předmětovém a obrazovém ohnisku. 3) Žák vyjmenuje základní typy spojek a rozptylek a umí je nakreslit. 4) Žák ví, jak se láme svazek světelných paprsků spojkou a rozptylkou. 5) Žák popíše, jaké obrazy vytváří spojka a na čem obraz závisí. 6) Žák popíše, jaký obraz vytváří rozptylka. 7) Žák zná použití čoček. 8) Žák odpovídá a řeší souhrnné úlohy.