Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Radioimunoesej, enzymoimunoesej – princip, využití
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin
Pipetování a titrace VY_32_INOVACE_CH1 – 10 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Stanovení specifické hmotnosti půdy (ρZ) pomocí pyknometru
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Bezpečnost práce v mikrobiologické laboratoři
Stanovení počtu vybraných indikátorových mikroorganismů v potravinách pomocí automatizované metody TEMPO® Mikrobiologie potravin, IV. ročník Ústav hygieny.
Mikrobiologické vyšetření
Metodika přípravy medií obecně 1/ Příprava zásobních roztoků RR (1mg - 1  mol - 1 ml) makroelementy (10x) - kromě Ca mikroelementy (100x), příp. 2x ředit.
GENETICKÁ TRANSFORMACE BAKTERIÍ
Virusneutralizace v diagnostice chřipkové infekce Martina Havlíčková.
Konduktometrie.
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 C1.
Praktikum - mikrobiologie
Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin
Picoliter Ondřej Hlaváč. 2 Seznámení s projektem Společnost Picoliter vyvinula novou mikrofluidní technologii bezkontaktního přenosu pikolitrových.
ÚHÚL, pobočka Plzeň vedoucí projektu: Ing. Petr Macháček
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Praktické cvičení č. 3 ZÁKLADY GENOVÉHO INŽENÝRSTVÍ Klonování PCR produktu do vektoru PCR®2.1-TOPO® a transformace do E. coli AMOLc Úvod do molekulární.
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Vyšetření citlivosti k antibiotikům
Experiment: Test na přítomnost patogenu ve vodě z mytí brambor pomocí PCR.
Genetická transformace bakterií II
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Průměr Maximum Minimum
Jištění kvality technologických procesů
Morfologie a fyziologie hospodářských zvířat
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Marie Černá, Markéta Čimburová, Marianna Romžová
ELISA, určení ideálních koncentrací reaktantů -různé varianty
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
9 Hodnocení udržovatelnosti strojů a zařízení
Transformace 1 - KLONOVÁNÍ
Test aktivity lymfocytů
Mária Ol’hová, Veronika Frkalová, Petra Feberová
Stanovení původu kontaminace pacienta. Souvislosti Pacient nakažený infekcí byl po operaci hospitalizován. V průběhu hospitalizace absolvoval každý den.
Antibiogram bakteriálního kmene
Proces bakteriální identifikace Část 1: Příprava API systému.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Immunoprecipitace Praktická práce – část I.. Protokol k experimentu Protokol.
Stanovení citlivosti mikroorganismů k ATB Mgr. Petra Straková Podzim 2014 Cvičení z obecné mikrobiologie.
Environmentální aplikace molekulární biologie
Základní mikrobiologický rozbor vody
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Lékařská mikrobiologie I Růst bakterií, růstová křivka
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Cytologie a morfologie bakterií - cvičení
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Vzorce, vkládání vzorce, kopírování vzorce
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Izolace genomové DNA Základní kroky: Biologický materiál:
Příklady flexibility v imunologii
Mikroskopické houby – cvičení 1 (Bi6620c) Izolace mikroskopických hub
Kultivace hematopoetických buňek
Mgr. Petra Straková Podzim 2014
Laboratorní diagnostika
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Transkript prezentace:

Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/

Nepřímá metoda stanovení počtu buněk = kultivační Autor: Ludmila Trunečková

Nepřímá metoda stanovení počtu buněk = kultivační Je nejčastějším způsobem počítání buněk mikroorganismů pomocí kultivace je počítání kolonií vyrostlých na agarových plotnách. Princip: Metoda vychází ze základního empiricky ověřeného předpokladu, že z 1 životaschopné buňky vyrůstá 1 kolonie. Pojmem "životaschopnost" se v tomto případě rozumí schopnost buňky vytvářet na agarovém živném mediu viditelné makroskopické kolonie. Video: skladame-se-z-bakterii/obsah/ experiment-zivotaschopnost-kvasinek /

Zaočkování inokula do agarového média je možno provádět dvěma způsoby 1) očkováním inokula (nejlépe v objemu do 0,5 ml) na předsušené agarové plotny a jeho rozetřením sterilní hokejkou. 2) zalitím potřebného objemu inokula (nejčastěji 1 ml) vytemperovaným agarem a důkladným rozmícháním.

Pracovní postup 1) Ředění bakteriální kultury 2) Očkování a kultivace 3) Počítání vyrostlých kolonií a stanovení počtu buněk

1) Ředění bakteriální kultury Používá se k tomu, aby na povrchu živného média vyrůstaly jednotlivé kolonie. Nejčastěji se používá koeficient ředění 10. Jako ředidla se používají:  sterilní fosfátový pufr,  fyziologický roztok,  destilovaná voda.

Postup ředění bakteriální kultury 1) Připraví se řada sterilních zkumavek s 0,9 ml sterilního ředidla. 2) Ze vzorku se sterilně odebere 0,1 ml suspenze a přenese se do první zkumavky → získáme ředění 1: 10 (10 ⁻¹). 3) Čistou pipetou se nejprve promíchá obsah první zkumavky, a potom odebere 0,1ml, která se přenese do druhé zkumavky → získáme ředění 1: 100 (10 ⁻²). 4) Další čistou pipetou se opět nejprve obsah druhé zkumavky promíchá a pak odebere 0,1 ml do třetí zkumavky → získáme ředění 1: 1000 (10 ⁻³). 5) Stejným způsobem se pokračuje až do konečného zředění.

Ředění bakteriální kultury Konečné ředění = ředění, kdy po naočkování 0,1 ml (1 ml) ředěné suspenze na Petriho miskách o průměru 10 cm vyrostlo 20 – 200 kolonií. Všechny kroky ředění je nutno provádět sterilně.

2) Očkování a kultivace 1) Očkujeme na předem připravené a popisovačem označené plotny s MPA (u stanovení specifických skupin mikroorganismů na příslušné jiné médium, např. Endo-agar). 2) Očkujeme 0,1 ml suspenze na 1 misku, vždy alespoň 3 misky od každého ředění. 3) Napipetovaný vzorek se roztírá sterilní hokejkou krouživým pohybem po celém povrchu misky. Dnem misky se otáčí v opačném směru a na hokejku se netlačí. 4) Při pipetování i "hokejkování" otvíráme misky co nejméně. 5) Pro kontrolu sterility naočkujeme na 2 misky po 0,1 ml ředicího roztoku. 6) Kultivujeme v termostatu při 30°C 2-3 dny, misky pokládáme dnem vzhůru.

3 ) Počítání vyrostlých kolonií a stanovení počtu buněk 1) K hodnocení vybereme nejvhodnější ředění ( kolonií na misce). 2) Spočítáme počet kolonií na všech miskách tohoto ředění. 3) Počítané kolonie si označíme na spodní stranu misky fixou. 4) Ze získaných hodnot spočítáme průměr, číslo vynásobíme ředěním a 10 ti (pipetovali jsme 0,1ml na misku).

Fknt%2Fweb%2Findex.php%3Foption%3Dcom_docman%26task%3Ddoc_download%26gid%3D170%26Itemid%3D36&ei=P8uLUrjrMtTX7Aae7ID ACw&usg=AFQjCNHchadx3IyAq9LflCXDUKX_0ucUPw&sig2=Di5HWLAp9E5P2SrZ3wk7hw

Počítání vyrostlých kolonií a stanovení počtu buněk Příklad Na třech Petriho miskách s ředěním 10⁻⁵ vyrostlo: 75, 68, 85 kolonií. Aritmetický průměr ze 3 misek je 76. Výpočet: ⁻⁵. 10 = 7,6.10⁻⁷ CFU/ml Počet buněk se uvádí jako CFU = colony forming units v 1ml, protože ne vždy reprezentuje 1 kolonie 1 buňku, některé buňky jsou dočasně spojeny a vyrůstá z nich pak 1 kolonie.

Použití v potravinářském průmyslu, ve zdravotnických zařízeních, při sledování mikrobiologické čistoty vody, při sledování mikrobiologické čistoty vzduchu, při sledování mikrobiologické čistoty provozního zařízení, čistoty obalů.

Zdroje Veselá, M., Drdák, M.: Praktikum z obecné mikrobiologie, 1999, VUT Brno

Děkuji za pozornost !