Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
BOTANIKA ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Opylení a oplození rostlin
Pozorování přírody stavba květu.
Rozmnožování rostlin Opylení
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
PLOD.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Stavba rostlinného těla
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rostlinné orgány - květ
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
Rostlinné orgány KVĚT Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Dvoukřídlí Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Blechy, chrostíci Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Kapradiny Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
Mechorosty Vyšší rostliny vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda.
Pohlavní orgány Květ a květenství
Obratlovci úvod; Kruhoústí
List a květ.
zpracovaný v rámci projektu
Stavba rostlinného těla
Opylení a oplození u rostlin
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Generativní rostlinné orgány
Transkript prezentace:

Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Opylení a oplození z vajíček vznikají semena – nutné do blízkosti vajíček dostat pylová zrna následuje opylení a oplození Uvnitř květu jsou tyčinky a pestík, ze kterých částí se skládají? tyčinky – nitka a prašník pestík – semeník, čnělka, blizna Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Opylení pylová zrna stejného druhu se musejí dostat na bliznu různí přenašeči (hmyzosnubné, větrosnubné) přenos pylu z tyčinek na bliznu = opylení Obr. 1: Pylová zrna Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Opylení rostlina cizosprašná – nutné opylení jinou rostlinou stejného druhu (při opylení vlastním pylem nedochází k vývoji semen) rostlina samosprašná – schopnost opylení vlastním pylem Obr. 2

Oplození pylové zrno klíčí na blizně – vyrůstá pylová láčka – prorůstá do semeníku ve špičce láčky 2 spermatické buňky 1 spermatická buňka splývá s vajíčkem – vzniká zygota děj splynutí pohlavních buněk - oplození Obr.3

Obr. 4 Přeměna oplozeného vajíčka v semeno oplozené vajíčko semeno plod

Obr. 5 Oplození

Úkol k zamyšlení Jak zvyšují možnost opylení větrosnubné rostliny? Jak zvyšují možnost opylení hmyzosnubné rostliny? vytvářejí velké množství lehkých, pylových zrn – časté alergie snaha přilákat opylovače – „zajímavý“ květ, světlá nebo barevná barva květu, produkce nektaru

Zajímavost mouchy lákají především páchnoucí květy - květy cizopasné raflézie a v domácnostech pěstovaný zmijovec rostliny mohou být opylovány i ptáky a savci – kolibříci, netopýři Obr. 6: Zmijovec Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Zápis – opylení a oplození pylová zrna stejného druhu se musejí dostat na bliznu různí přenašeči (hmyzosnubné, větrosnubné), rostliny cizosprašné, samosprašné pylové zrno klíčí na blizně – vyrůstá pylová láčka – prorůstá do semeníku ve špičce láčky 2 spermatické buňky 1 spermatická buňka splývá s vajíčkem – vzniká zygota přenos pylu z tyčinek na bliznu = opylení děj splynutí pohlavních buněk - oplození

Opakování Kterými způsoby je přenášen pyl? Co je opylení? Popiš průběh oplození a opylení Co je to oplození? Proč jsou na jaře pro ovocnáře nepříznivé dlouhotrvající deště? Co vzniká z oplozených vajíček? větrem, hmyzem přenos pylu na bliznu pylové zrno je přeneseno na bliznu, kde se zachytí; zde pylové zrno klíčí v pylovou láčku; pylová láčka nese na konci 2 spermatické buňky; spermatická buňka splyne s vajíčkem splynutí spermatické buňky s vajíčkem pyl by se nedostal na bliznu, spláchnut vodou z vajíčka vzniká semeno

Videa opylení a oplození hYw&feature=related hYw&feature=related AdXI&feature=endscreen&NR=1 AdXI&feature=endscreen&NR=1

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha: Scientia, ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, s. Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL