NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ TEMA: Slovo a jeho význam
Slovo a jeho význam
Slovo = skupina hlásek mající vlastní význam = jednotka slovní zásoby Co můžeme zjistit o slovu NOHEJBAL?
1) nohejbal – podstatné jméno, rod mužský, neživ., vzor hrad 2) nohejbal – sportovní hra Slovo má dva významy: 1)mluvnický (gramatický) – získává při zapojení slova do věty, vyjadřuje různé mluvnické kategorie 2)slovní (lexikální) – věcný, obsahový význam
Dělení slov z hlediska jejich významu lexikální (věcný význam- příslovce, citoslovce) lexikálně gramatická (význam věcný + gramatický) gramatická (mluvnický význam- předložky, spojky, částice)
Z hlediska počtu významu rozlišujeme slova: A)jednovýznamová (jednoznačná) = jeden význam -odborné názvy, citoslovce, vlastní jména B) Mnohovýznamová (mnohoznačná) = více významů, významy se vyvozují ze základního významu
Mnohoznačná pojmenování a) primární (základní) - oko (orgán), kohoutek (malý kohout) b) sekundární (odvozený, druhotný) - oko (v síti, pytlácké aj.), kohoutek (uzávěr vodovodu aj.) V SSJČ má slovo koruna a hlava 14 významů.
hra Která dvojice vytvoří, co nejvíce významů slova hlava? viz. slovník SSJČ
Homonyma (souzvučná slova) nejsou slova mnohoznačná. Významy homonym nemají spojitost, hlásková shoda je pouze náhodná. např. role – pole, divadelní role, svitek ( V SSJČ jsou uvedena v samotných heslových odstavcích.)
úkoly 1) Zjisti ve Slovníku spisovné češtiny, zda je slovo suchý jednovýznamové. 2) Zhodnoť slovo suchý z hlediska věcného a mluvnického významu. 3) Vyhledej ve Slovníku spisovné češtiny homonymum. Jak zjistíš, zda jde o homonymum?
klíč 1) 5 významů 2) lexikálně gramatické slovo věcný význam opak mokrého gramatický význam- přídavné jméno, vzor mladý 3) Slova jsou uvedena v samotných heslových odstavcích (např. slovo kolej).
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: slova jednoznačná, mnohoznačná, lexikální, lexikálně-gramatická, gramatická. Obsahuje hru, úkoly, klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, hra a úkoly v materiálu jsou určeny k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce vyd. Praha: Fragment, ISBN