MOOC – definice a rámec kvality Lucie Rohlíková Moodle Moot 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
ECVET v Programu celoživotního učení
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Tutoriál jako forma výuky na vysoké škole a na pracovišti PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D. PedF UK v Praze
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Projekt „Učíme digitálně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/ Profil Škola 21.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
e-learning Lucie Rohlíková
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
vlastní hodnocení školy
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Environmentální výchova a
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Vysoká škola Karlovy Vary, o.p.s. Výzkum, vývoj a inovace na VŠ v ČR Pavel Švejda INOVACE 2009, Týden výzkumu, vývoje a inovací v ČR, 1. –
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
1 Společnost vědeckotechnických parků ČR Projekt SPINNET CZ.1.07/2.4.00/ Pavel Švejda Praha, INOVACE 2011, Týden výzkumu, vývoje a inovací.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Vzdělávání v laboratorní medicíně – prezenčně i virtuálně Marie Karlíková, Daniel Rajdl, Ondřej Topolčan Lékařská fakulta UK Plzeň.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
na Slovanském gymnáziu
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Standardy pro základní vzdělávání
Vybrané právní aspekty podnikání v digitálním věku
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Transkript prezentace:

MOOC – definice a rámec kvality Lucie Rohlíková Moodle Moot 2016

Fenomén MOOC

Evropský projekt HOME Realizováno EADTU, na úrovni ČR – ČADUV

Výstupy projektu a další zdroje

Definice MOOC „MOOC jsou kurzy určené pro větší počet účastníků, mohou být přístupné odkudkoli a komukoli, kdo má k dispozici připojení k internetu, jsou otevřeny pro každého bez nutnosti předchozí dosažené kvalifikace a jsou plně dostupné zdarma.“ (EADTU, 2015)

MASIVNÍ Online kurz určený pro velké množství účastníků >150 (Dunbarovo číslo) Podmínkou není neomezený přístup Pro MOOC je typický velký počet studentů, kteří kurzy nedokončí – až 93%.

OTEVŘENÝ Kurz je přístupný (téměř) komukoli a kdekoli, pokud má připojení k internetu. Někdy stanoven limit – např. věkový limit 16 let; přístup účastníkům ze zemí, na které jsou uvaleny sankce apod. Někdy stanoven termín kurzu (někdy je obsah přístupný stále).

ON-LINE Kurz je možné kompletně absolvovat on-line. Aktivity off-line nebo face-to-face jsou možné, ale je jako doplňkové. (nejsou součástí MOOC kurzu a nemohou být povinné)

KURZ Studijní jednotka nabízí kompletní absolvování kurzu obsahující  vzdělávací obsah  interakce mezi vrstevníky (včetně omezených interakcí s akademickými pracovníky) s cílem usnadnění studia.  aktivity / úkoly, testy, včetně zpětné vazby  jistou (neformální) možnost uznání absolvování  studijního průvodce / osnovu Rozsah min. 1 ECTS (typicky 1 – 4 ECTS)  1 ECTS = 25 – 30 hodin studia

Výzkumná zpráva Comparing Institutional MOOC strategies 2015 Czech Republic report Rozsáhlý dotazník: 10 sekcí Uzavřené i otevřené otázky V rámci EU celkem 150 respondentů.

Výzkumná zpráva Respondenti ČR – experti v online vzdělávání: Univerzita Karlova v Praze Masarykova univerzita v Brně Západočeská univerzita v Plzni Ostravská univerzita v Ostravě České vysoké učení technické v Praze Univerzita Hradec Králové Technická univerzita v Liberci Univerzita Pardubice Centrum pro studium vysokého školství

Záměry instituce Nabízí kurzy MOOC Stav nabídky kurzů MOOC –

Udržitelnost

Hlavní cílová skupina

Primární cíle

Outsourcing

Evropský rámec kvality OpenupEd Quality Label – základní kritéria Otevřenost vůči studentům Digitální otevřenost Učení zaměřené na studenta Autonomní učení Interakce podporovaná médii Uznatelnost Zaměření na kvalitu Různorodost

Evropský rámec kvality Základní kritéria jsou sledována na těchto úrovních: Úroveň instituce  Strategický management  Návrh programu  Návrh kurzu  Průběh kurzu  Podpora zaměstnanců  Podpora studentů Úroveň kurzu

Úroveň instituce Strategický management I Instituce má strategii pro MOOC, která je v souladu s celkovou strategií pro e-learning, otevřené vzdělávání a otevřené licence. Výzkum a monitorování vývoje ve vzdělávání a technologiích pronikají do návrhu MOOC kurzů. Existuje rámec, který toto umožňuje. Instituce má strategii pro odpovídající financování vývoje MOOC kurzů. Má obchodní model odpovídající poslání instituce, který řeší udržitelnost MOOC kurzů.

Strategický management II Instituce má nastavený vztah k účastníkům MOOC kurzů, který řeší etické a právní aspekty včetně otázek přístupnosti a ochrany dat. Aktivity využívající spolupráci a partnerství mají jasně definované role a odpovědnosti s tím, že tam, kde je to třeba, existují konkrétní dohody. Existují pravidla, která zahrnují otázky jako jsou práva duševního vlastnictví a otevřené licence. Instituce má pravidla pro kvalitu v souladu s národními rámci a nabídka MOOC kurzů těmto pravidlům odpovídá.

Návrh programu Instituce má jasně definovaný vztah mezi svým portfoliem MOOC kurzů a svým základním studijním programem. Kromě znalostí a porozumění umožňuje portfolio MOOC kurzů také rozvoj kognitivních dovedností, klíčových/přenositelných dovedností a profesních/praktických dovedností.

Návrh kurzu Instituce nabízí šablony kurzů nebo návody na grafický návrh a prezentaci MOOC kurzů, aby tak podpořila jednotný styl přes celé portfolio. Tyto šablony jsou dostatečně flexibilní, aby vyhověly spektru vyučovacích a studijních metod. Studijní materiály kurzů včetně zamýšlených studijních výstupů jsou pravidelně kontrolovány, aktualizovány a vylepšovány za použití zpětné vazby od dotčených hráčů. Instituce má specifikovánu otevřenou licenci pro MOOC komponenty a má mechanismus sledování práv duševního vlastnictví.

Poskytování kurzu Platforma MOOC kurzů je spolehlivá, bezpečná a zajištuje odpovídající úroveň soukromí. Je zajištěna údržba systému, monitoring a kontrola výkonnosti. Platforma MOOC kurzů poskytuje sadu online nástrojů vhodných pro přijaté vzdělávací modely. Existuje mechanismus pro monitorování a evaluaci MOOC kurzů pomocí kvantitativních a kvalitativních přístupů.

Podpora zaměstnanců Instituce poskytuje odpovídající školení pro akademické a technické pracovníky k vytvoření dovedností nutných pro vývoj a poskytování e- learningu. Výzkum ve vzdělávání a inovace v e-learningu jsou považovány za prestižní činnost. Existuje mechanismus k šíření osvědčených postupů. Instituce poskytuje adekvátní podporu a zdroje MOOC zaměstnancům a správně řídí pracovní zatížení.

Podpora studentů I Studenti MOOC kurzů mají k dispozici jasné a aktuální informace o kurzech včetně cílů, metod výuky a hodnocení, časové zátěže a vstupních znalostí. Kde je to možné, kurzy by měly být v souladu s národními a evropskými akademickými rámci nebo specifikacemi. Práva, role a odpovědnosti studentů MOOC kurzů a jejich instituce jsou jasně formulovány.

Podpora studentů II Instituce používá sociální networking k posílení akademických komunit mezi studenty MOOC kurzů. Studenti MOOC kurzů mají k dispozici jasně definované způsoby, jak získat akademickou, technickou a administrativní pomoc. Úroveň pomoci poskytované institucí je jasně formulovaná.

Úroveň kurzu I Je zajištěno jasné vymezení výsledků učení - jak pro znalosti, tak pro dovednosti. Existuje logická soudržnost mezi výsledky učení, obsahem kurzu, strategiemi výuky a učení se (včetně použití médií) a metodami hodnocení. Aktivity kurzu pomáhají studujícím vytvářet vlastní učební látku a komunikovat ji ostatním.

Úroveň kurzu II Obsah kurzu je relevantní, přesný a aktuální. Zaměstnanci, kteří píší a poskytují kurz, mají dovednosti a zkušenosti, aby to mohli dělat úspěšně. Komponenty kurzu mají otevřenou licenci a jsou správně označeny. Znovupoužití materiálů je podporováno vhodným volbou formátů a standardů. Kurzy jsou v souladu s doporučeními pro grafický návrh, prezentaci a přístupnost.

Úroveň kurzu III Kurz obsahuje dostatečné množství interaktivity (student-obsah nebo student-student) k povzbuzení aktivního zapojení se. Kurz poskytuje studujícímu pravidelnou zpětnou vazbu prostřednictvím sebehodnotících aktivit, testů nebo zpětné vazby od spolustudujících. Výsledky učení jsou vyhodnoceny za použití vyváženého formativního a sumativního hodnocení přiměřeného k úrovni certifikace.

Úroveň kurzu IV Hodnocení je explicitní, spravedlivé, validní a spolehlivé. Jsou zavedena opatření k potírání napodobování a plagiarismu, která jsou přiměřená úrovni certifikace. Materiály kurzu jsou kontrolovány, aktualizovány a vylepšovány za použití zpětné vazby od dotčených hráčů.

Kontakt Lucie Rohlíková Ústav celoživotního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni