Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Název: VY_32_INOVACE_28_Hutnictví a strojírenství ČR_Sluková Téma: Hutnictví a strojírenství ČR.
Advertisements

Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transformátory.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Rozklad světla optickým hranolem.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Elektrická energie Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Gravitační síla a hmotnost
VY_32_INOVACE_12 12 PRÁCE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektrické spotřebiče
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Chování těles v kapalině
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Zatmění Slunce a Měsíce
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Elektrické spotřebiče, vodiče, nevodiče
Skládání rovnoběžných sil
Opakování-posuvný a otáčivý pohyb
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
zpracovaný v rámci projektu
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Světelné jevy -shrnutí
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektroskop, jeho elektrování a uzemnění
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Měření elektrického proudu a napětí
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Siločáry elektrického pole
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_60_Elektricka_ energie

Elektrická energie vzniká například v elektrárnách přeměnou energie tepelné, vodní nebo jaderné. Tepelná elektrárna Prunéřov Jaderná elektrárna Temelín Vodní elektrárna Orlík [1] [2] [3]

Elektrická energie se z elektráren přenáší i na velmi velké vzdálenosti pomocí elektrické sítě. [4]

Tuto energii potom využívají elektrické spotřebiče pro svou činnost a mění ji například na energii: tepelnou světelnou pohybovou [5] [6] [7]

Elektrárny v ČR [8]

Na čem velikost práce elektrického proudu závisí? Žárovkou protéká proud asi 0,5 A. Mění na světlo a teplo mnohem více energie než úsporná žárovka, kterou protéká proud jen 0,1 A. Žárovkou protéká proud asi 0,5 A. Mění na světlo a teplo mnohem více energie než úsporná žárovka, kterou protéká proud jen 0,1 A. Práce elektrického proudu ve spotřebiči je tím větší, čím větší proud spotřebičem prochází. [9][10]

Žárovkou v lustru i v kapesní svítilně může procházet stejně velký proud. Žárovka v lustru však přeměňuje mnohem víc energie, protože je připojena k napětí 230 V. Žárovkou v lustru i v kapesní svítilně může procházet stejně velký proud. Žárovka v lustru však přeměňuje mnohem víc energie, protože je připojena k napětí 230 V. Práce elektrického proudu ve spotřebiči je tím větší, čím větší napětí je na spotřebiči. [11][12]

Mikrovlnná trouba pracuje se stejným příkonem jako normální elektrická trouba. Přesto k přípravě pokrmu potřebuje menší množství elektrické energie, protože je zapnuta kratší dobu. Mikrovlnná trouba pracuje se stejným příkonem jako normální elektrická trouba. Přesto k přípravě pokrmu potřebuje menší množství elektrické energie, protože je zapnuta kratší dobu. Práce elektrického proudu ve spotřebiči je tím větší, čím déle je spotřebič připojen. [13] [14]

Vzorec pro výpočet elektrické práce Značka: W Jednotka: J (GJ, MJ, kJ, mJ) Vzorec: W = U. I. t Další odvozené vzorce: W U.I.t Napětí:U = W : (I. t) Proud:I = W : (U. t) Čas:t = W : (U. I)

1. Mezi svorkami elektrického spotřebiče je napětí 36 V. Spotřebičem prochází proud 300 mA po dobu 120 s. Jakou elektrickou práci vykonají síly elektrického pole ve spotřebiči? PYRAMIDA 3. Po jaký čas byla připojena žárovka ke zdroji elektrického napětí 50 V, jestliže jí procházel proud 300 mA a byla vykonána práce 1,5 MJ? 2. Televizor je připojen ke zdroji napětí 230 V a prochází jím proud 0,5 A po dobu 2 hodin. Jakou práci vykonají ve spotřebiči elektrické síly? 4. Jaký proud procházel žárovkou, která byla připojena ke zdroji elektrického napětí 4,5 V po dobu 10 minut a byla při tom vykonána práce 405 J? 5. Jaké je napětí na zdroji, jestliže spotřebičem procházel proud 0,5 A po dobu 30 sekund a elektrické síly vykonaly ve spotřebiči práci 3,45 kJ? řešení

W U.I.t práce napětí proud čas W = ? W = U. I. t U = ? U = W : ( I. t) t = ? t = W : (U. I) I = ? I = W : ( U. t) zpět

1. Zápis: U = 36 V I = 300 mA t = 120 s = 0,3 A W = ? J W = U. I. t W = 36. 0, W = J = 1,3 kJ. Elektrické síly vykonají ve spotřebiči práci 1,3 kJ. zpět W U.I.t

2. Zápis: U = 230 V I = 0,5 A t = 2 h W = ? J W = U. I. t W = , W = J = 0,8 MJ Elektrické síly vykonají ve spotřebiči práci 0,8 MJ. zpět W U.I.t = s

3. Zápis: U = 50 V I = 300 mA W = 1,5 MJ t = ? s t = W : (U. I ) t = : ( 50. 0,3) t = s = min Spotřebič byl připojen ke zdroji napětí po dobu 28 hodin. zpět W U.I.t = 0,3 A = J = 28 h

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Obrázky: [1] [2] [3] [4] -sken z učebnice str.27:Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [5], [6], [7] Kliparty z [8] bv=2&tbm=isch&tbnid=QIk8Fuw9Zhb3tM:&imgrefurl= tes/elektrina/3- 3.htm&docid=1xjbBpNEcNDuiM&imgurl= obr/3-4.gif&w=387&h=222&ei=C0vkT7ONFKnP4QTm5NnCCA&zoom=1 [9], [10], [11], [12], [13], [14] - Skeny z učebnice str. 116: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN

Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště