NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11 Romantismus Německo TEMA : Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu v období romantismu. Žákům jsou představeni autoři z Německa. Specifické potřeby: portréty představitelů, text k četbě – Pohádky bratří Grimmů. Klíčová slova: Novalis, H. Heine, bratři Grimmové, pohádka Mezipředmětové vztahy – občanská výchova (kulturologie) Klíčové kompetence: kompetence k učení Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
NOVALIS = pseudonym básníka Friedricha Leopolda barona von Hardenberg de Novalli - své básně publikoval pod pseudonymem začal psát po smrti své lásky Sofie Duchovní písně díla: Duchovní písně Hymny k poctě noci Modrý květ Modrý květ – I. díl románu
HEINRICH HEINE z židovské rodiny pocit odcizení, osamocení dospívání v ghetu → pocit odcizení, osamocení často pronásledován cenzurou → odchází do Francie onemocněl a vrací se několikrát do Německa
Kniha písní Kniha písní – námětem (motivem) smrt, světobol, neopětovaná láska, některé básně zhudebněny Obrazy z cest Romantická škola Romantická škola – kritické vyjádření k romantismu Nové básně
BRATŘI GRIMMOVÉ Jacob a Wilhelm od roku 1807 sbírali pohádky základem lidová vyprávění, z části také sbírky z 16. – 18.století pohádky upravovali, spojovali krajové varianty.. typickým rysem – neúprosná odplata Pohádky bratří Grimmů