Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí zákon odrazu světla, naučí se jaký obraz vytváří rovinné zrcadlo. Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.18_zakon_odrazu_svetla_zobra zeni_na_rovinnem_zrcadle Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Látky, ve kterých se světlo šíří, nazýváme. Podle toho, jak ovlivňují průchod světla, je můžeme rozdělit na a. optická prostředí průhledné průsvitnéneprůhledné
voda km/s km/s km/s vzduch diamant
λ c r
Světlo je elektromagnetické záření o vlnové délce. Záření o menší vlnové délce nazýváme. Záření o vlnových délkách větších než 760 nm nazýváme. 400 – 760 nm INFRAČERVENÉ ULTRAFIALOVÉ
světelné spektrum
Řešení: Cyklus trvá 28 dní. Úplněk (Měsíc vidíme jako plný osvětlený kruh), Ubývá (couvá) – tvar C, Nov (Měsíc není ze strany od Země osvícen), Přibývá (dorůstá) – tvar D.
Při odrazu světelného paprsku na rozhraní dvou prostředí (vzduch – sklo) se úhel odrazu rovná úhlu dopadu a odražený paprsek zůstává v rovině dopadu. ZÁKON ODRAZU:
ZAPAMATUJTE SI:
vzduch - sklo líh - plexisklo voda - hliník vzduch - voda
Odraz v zrcadle, Odraz světelných paprsků ve světlometu automobilu, Odraz světla na stěnách místnosti (pokoje), Odraz slunečních paprsků od vodní hladiny (např. u moře), nebo od sněhové pokrývky na horách…
Zobrazovaný předmět před zrcadlem a jeho obraz jsou souměrně sdružené podle roviny zrcadla. Zapamatujte si:
Obraz vytvořený na rovinném zrcadle je zdánlivý, vzpřímený (přímý) a stranově převrácený.
Nemusí být pouze klasické zrcadlo, tj. sklo, které má zadní stranu leskle pokovovanou. Jako rovinné zrcadlo se chovají vyleštěný hliníkový plech, klidná vodní hladina, některé povrchy těles zhotovených z plastů apod.
Obraz-rov.zrcadlo
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] Odraz_vlnoplocha_rovinna.svg.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/96/Odraz_vlnoplocha_rovinna.svg/220px- Odraz_vlnoplocha_rovinna.svg.png [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1. Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2. Žák si nejprve formou otázek a úloh zopakuje důležité informace o světle. 3. Vysvětlení zákonu odrazu. 4. Žák se naučí rýsovat rovinu dopadu a odraz světelných paprsků na rovné a nerovné ploše. 5. Matematické vyjádření zákonu odrazu. 6. Žák popíše, jaký obraz vytváří rovinné zrcadlo. 7. Žák umí sestrojit obraz čísla, písmene, který vytváří rovinné zrcadlo.