Perú & Ecuador logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 13.září 2016
Logistické aspekty při obchodech s Peru V závislosti na geografických podmínkách lze peruánské území rozdělit zhruba na 3 části, souběžné s Tichomořským pobřežím: Příbřežní část, zahrnující pobřeží a západní svahy And. Zde žije převážná část obyvatelstva země a zde je též soustředěna většina průmyslu a tudíž i dopravní sítě Horská část, tzn. andský hřbet oddělující západní příbřeží od hlubokého vnitrozemí Východní svahy And a nížina v povodí Amazonky a jejích přítoků, s tropickým podnebím (deštný prales) a velmi nízkou hustotou zalidnění a řídkou dopravní sítí, využívající především vodní toky. Tato situace má samozřejmě velký vliv i na dostupnost jednotlivých míst dopravními systémy.
Logistické aspekty při obchodech s Peru Námořní spojení : Vstupními branami do země jsou: Přístav Callao (nedaleko Limy), v ústí řeky Rimac, s ponorem do 11 metrů je přirozenou vstupní branou do země vzhledem ke své poloze vůči Limě (20 km a oblasti těžby rud na severu země). Přístav má týdenní spojení z Hamburku/Brém, Rotterdamu – transit 24/31 dnů. Atuální námořné $ 725/20DC a $ 1150/40DC. Přístav Matarani (na jihu země), pravidelné spojení z Evropy (34 dny). Přístav Iquitos na SV země (soutoku Amazonky, Nanay a Itaya) má význam především pro vývoz kaučuku. Tento přístav postrádá kvalitní silniční spojení se západem země, je dostupný vlastně jen po vodě (3700 km od ústí Amazonky) či letecky (1030 km od Limy).
Logistické aspekty při obchodech s Peru Letecké spojení : Mezinárodní letiště Jorge Chávez (LIM) se nachází v distriktu Callao, cca 11 km od středu hlavního města. Letiště je poměrně staršího data (provoz přenesen ze San Isidra v roce 1960), ale nedávno byla dokončena rekonstrukce včetně stavby druhé přistávací dráhy. V roce 2010 oceněno označením „Nejlepší letiště v Latinské Americe“, znovu pak Výkon letiště lze srovnat s Prahou = 12 mio cestujících, 19 nástupních míst, Cargo City součástí letiště, stojánka pro cca 20 nákladních letadel. Aktuální cena z Prahy pro 100/200+ Kč 78 (IB, AA, AC, ovšem s 2 překládkami a často omezením výšky do 150 cm).
Logistické aspekty při obchodech s Peru Železniční doprava v Peru Podobně jako v jiných jihoamerických zemích je síť železnic (1988 km) velmi řídká. Železnice slouží jako občasný prostředek dopravy zboží na krátké vzdálenosti z hornatého vnitrozemí do nížin na západě. Obvyklé jsou úzkorozchodné trati, které překonávají lépe přírodní nástrahy v horském prostředí. Dopravně nejvýkonnější (až 2 mio tun ročně) je nákladní horská trať z Callao do La Oroya, ještě nedávno nejvýše položená trať na světě. Nejznámější tratí je však spojení z Matarani do Cuzco, a odtud dále do Águas Calientes; a po které je dopravován materiál do této stanice turistů na M.Picchu.
Logistické aspekty při obchodech s Peru Silniční doprava v Peru Podobně jako v sousedních zemích Latinské Ameriky, i v Peru je páteří dopravy Panamerická dálnice od Aljašky až po jižní cíp Chile, lemující pobřeží a spojující body na severním přechodu do Ecuadoru (Tumbes) a jižním do Chile (Tacna). Přibližně v polovině vzdálenosti (Arequipa) vystupuje odbočka do Puno a odtud dále do Bolívie. Dalšími významnými cestami v hornaté zemi jsou Longitudinal de la Sierra (sever-jih) a Carretera Central (z Limy do Pucalpo) Celková síť cest měří km, z toho zpevněných cca km
Logistické aspekty při obchodech s Peru Celní náležitosti : Předpisy upravující přihlašování zboží v dovozu jsou poměrně přísné. Viz Vyhláška (Decreto Legislativo) č Celního zákona (Ley General de Aduanas), platící od , která výslovně upravuje obsah, způsob a časové limity přihlašování zboží do celního systému (obdobné např. k novému elektronickému vkladu informace při dovozu do EU = ENS). Celní odbavení je výlučně prováděno na vstupním bodu do země (letiště, přístav), zásilky jsou k další dopravě do vnitrozemí propouštěny až po úhradě cla. Kromě penalizace za případné chybné hlášení hrozí při zdržení skladné, počítané od 1.dne po příletu do země resp. po 7 dnech po doplutí.
Logistické aspekty při obchodech s Peru
Logistické aspekty při obchodech s Ekvádorem Ekvádor, země, která i svým názvem určuje svoji polohu u samého rovníku na západním pobřeží Latinské Ameriky. Přibližně 3x větší než Česko, sousedí pouze se dvěma LA zeměmi – na severu s Kolumbií (700 km) a na jihu s Perú (1500 km) – a svým geografickým charakterem se od nich prakticky neliší: na západě její břehy omývá Tichý oceán (2200 km), středem země od severu k jihu běží málo přístupné pásmo And, které svými východními svahy sestupuje do Amazonské nížiny. Zvláštností je hora Chimborazo, nejvyšší bod světa (měřeno od středu Země, 6267 m) a Cotopaxi, nejvyšší činná sopka na světě. Součástí Ekvádoru je i Galapážské souostroví.
Logistické aspekty při obchodech s Ekvádorem Námořní spojení : Na pobřeží mainlandu se nachází větší počet malých rybářských přístavů, pro obrat větších objemů zboží slouží 4 přístavy – Port Esmeraldas, Guayaquíl, Puerto Bolívar a Manta. Prvním přístavem v zemi je určitě Guayaquil, v ústí řeky Guayas, přes jeho nábřeží je manipulováno cca 50% exportu a takřka 90% importu do země. Součástí přístavu je i kontejnerový terminál s ročním výkonem cca 2 mio TEU. Druhým přístavem dle objemu přepraveného zboží je Pto. Bolívar (25%), jehož hlavní komoditou jsou banány, a za ním pak Esmeraldas s překládkou a zpracováním ropy. Přístav Manta je podstatně menší bází, ovšem s nejlepším přístupem z otevřeného moře.
Logistické aspekty při obchodech s Ekvádorem Námořní spojení : Přístavy obou zemí mají vůči Evropě podstatnou nevýhodu – nutnost překračovat Panamskou šíji buď po vodě (od 1.6. slouží nový, rozšířený Panamský průplav, ale vlivy rozšíření kapacity dosud nejsou zcela zřejmé), nebo napříč Kolumbií po vysokorychlostní železnici. V obou případech to však cestu výrazně prodlužuje (z německého Bremerhavenu do Guayaquilu 26 dnů, do Callaa dny), včetně minimálně jedné překládky, ale také zvyšuje cenu této přepravy. Cena port-port je obdobná jako do přístavu Callao = $ 725/1150
Logistické aspekty při obchodech s Ekvádorem Letecké spojení : Nejživějším aeroportem v zemi je bezesporu Mariscal Sucre (UIO) otevřené 2013 v Tababela, v zemi je však dalších 25 letišť, z toho 2 se statutem mezinárodní. Z Prahy lze zasílat kargo mnoha kanály, ani jeden však bohužel není přímý. Nejvhodnějšími trasami jsou buď letiště v Německu, případně Madrid nebo Londýn. Cena se v závislosti na požadované rychlosti pohybuje okolo 65,- Kč/chw v economy, 80,- priority a přes 130,- u zvláštních komodit. Okolo 150,- Kč se pohybuje freight do druhého místa = Latacunga (Cotopaxi) Intl Airport. Letiště Quito patří mezi 10 nejobávaněj- ších letišť na světě, jak pro kombinaci krátké vzletové dráhy a vysoké nadmořské výšky, tak okolních hor.
Logistické aspekty při obchodech s Ekvádorem Železniční spojení : Základy železniční sítě v Ekvádoru položil vizionář a podnikatel García Moreno, a to již ve 3.čtvrtině 19.století. Tzv. Jižní dráha měla spojit hlavní město Quito s přístavem Guayaquil (464 km). Výstavba této trati ve velmi obtížném terénu stála život nejen tisíců importovaných dělníků, ale také zakladatele a i dalšího prezidenta země Afara. Do provozu byla uvedena až v roce 1908 ! Na další železniční stavby si musela země počkat přes 50 let. Teprve v polovině minulého století byly zprovozněny úseky mezi Quito a San Lorenzo (Severní dráha) a Sibambe-Cuenza (110 km) Dnes jsou v provozu zlomky těchto tratí, sloužící především pro vyhlídkové vlaky v oblasti Riobamba (vulkán Chimborazo), z Quito do národního parku Cotopaxi a Ibarra-Primer Paso. Pro dopravu zboží tyto trati nemají žádný význam.
Logistické aspekty při obchodech s Ekvádorem Silniční spojení : Síť cest pokrývá Ekvádor poměrně pravidelným, šachovnicovým způsobem, až na mělké úseky vysoko v horách a málo obydlené amazonské oblasti. Dálkové trasy jsou značeny kombinací písmen a čísel. Páteř silniční sítě opět tvoří Pan-Americká dálnice, v Ekvádoru však výjimečně nelemuje pobřeží, ale prochází hlavním městem Quito. Výstavbě a modernizaci zanedbané a klimatickými vlivy poničené silniční sítě věnuje vláda zvýšenou pozornost, ať už dálnici z Guayaquilu do Salinas, z Riobamby do Macasu, či pobřežní alternativu k P-A dálnici, tzv. Ruta del Sol/Rouze Espondilus. Jízda osobním automobilem v této Latinskoamerické zemi podléhá podobným „pravidlům“ jako i v nejbližším okolí; pravidla jsou málo dodržována, úzké silnice v horách mohou být následkem dešťů a nečekaných sesuvů půdy neprůjezdné.
Logistické aspekty při obchodech s Ekvádorem
S cílem stabilizace fiskální politiky v zemi zavedl Ekvádor od ledna 2015 drastická opatření omezující dovozy, tzv. importní přirážku, která zahrnovala dodatečnou daň především na vyjmenované výrobky tzv. domácenské spotřeby (např. pneumatiky, domácí elektroniku, motocykly a osobní vozy, a další, kde nejvyšší sazba činila 45%).. V říjnu 2015 Ekvádor, coby členská země WTO na nátlak některých členů přislíbil postupné odbourávání těchto protekcionistických opatření, až po úplné zrušení po Více o ekvádorských celních předpisech na systém je ovšem poměrně složitý i pro místní obchodní komunitu. Obě země, jak Ekvádor tak i Peru, patří k zemím dohody o zamezení šíření dřevoškůdců ISPM 15, takže veškerý obalový materiál ze surového dřeva musí být náležitě ošetřen a označen. Celní omezení a ochrana před zavlečením škůdců a chorob
Logistické aspekty při obchodech s Peru a Ekvádorem Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha