Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_27_SUCHYLED.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
průběh chemických reakcí
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Pevná látka tuhnutí tání Kapalina Plyn
Pevné látky a kapaliny.
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Teorie hašení – Hasební látky
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Chování částic v látkách při různých skupenstvích
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
1 ÚVOD.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Digitální učební materiál
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
Kapalnění Sublimace Desublimace
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypracoval: Karel Koudela
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
FYZIKA Změny skupenství.
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
VYPAŘOVÁNÍ, KAPALNĚNÍ, SUBLIMACE, DESUBLIMACE
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Vypařování a kapalnění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_10_CHLAZENI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_23_TERMIT.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Vzduch Vzduch.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Změny skupenství.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_27_SUCHYLED AutorMgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruhChemické reakce Ročník6. Datum tvorby AnotaceDemonstrace vlastností suchého ledu, kvůli nimž je využíván v technice a chladírenství. Metodický pokynPracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie, dějepis i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Pomůcky: velká káď nebo kbelík, svíčky, termoska Chemikálie: pevný CO 2, voda Bezpečnost: oxid uhličitý S9,26,36 Postup: Připravíme několik litrů vroucí vody, které nalijeme do velké nádoby (objem aspoň 50 litrů), např. kádě či kbelíku. Do kádě s horkou vodou vložíme několik kusů suchého ledu. Protože je pevný oxid uhličitý vystaven teplotě o hodnotě vyšší, než je teplota sublimace, dojde k vývoji plynného oxidu uhličitého. Voda zdánlivě vře a bublá, neboť dochází k uvolňování bublinek plynného oxidu uhličitého. Na zapálené svíčky umístěné na volném povrchu nebo ve velké nádobě nalijeme plynný oxid uhličitý uvolněný sublimací. Námět pro žákovský projekt: Do několika nádob s roztoky různých acidobazických indikátorů vložíme kousky suchého ledu. Dochází k barevným změnám. Zaznamenejte je a vysvětlete.

Vysvětlení: CO 2 nepodporuje hoření. Při určité koncentraci CO 2 ve vzduchu dochází k zhasnutí hořící svíčky prostřednictvím zabránění přístupu vzduchu ke knotu svíček. Toho se využívá v sněhových hasících přístrojích, kde je CO 2 používán. Kyselé prostředí způsobuje barevné změny indikátorů, jejichž roztoky před vložením suchého ledu do destilované vody byly zbarvené vlivem neutrálného prostředí. Oxid uhličitý je za normálních podmínek bezbarvý plyn. Při ochlazení na teplotu minus 78˚C dochází k desublimaci, a tedy k přímé přeměně na pevné skupenství, tzv. suchý led. Naopak pevný oxid uhličitý sublimuje již za laboratorní teploty a o to více v horké vodě. CO 2 se snadno rozpouští ve vodě ( 1,45 kg.m -3 za standardních podmínek) a zčásti (0,003% všech molekul) reaguje s vodou za vzniku slabé kyseliny uhličité: Rovnice: CO 2 + H 2 O ↔ H 2 CO 3

Zajímavosti: Suchý led se vyrábí ze zkapalněného oxidu uhličitého jeho přeměnou (expanze za atmosférického tlaku) do pevného skupenství ve formě „sněhu“ a následným mechanickým lisováním a protlačováním přes kovovou formu s otvory požadovaných rozměrů. Tímto postupem se vytvářejí slisované válečky zpravidla o průměru 1,7 nebo 3 mm a délky do 8 mm, tzv. pelety. Výrobní zařízení se – dle finálního výrobku – nazývá peletizér. Z fyzikálních vlastností pelet je třeba zmínit jejich teplotu sublimace (-78,5°C), ke které může snadno docházet vlivem teploty okolí. Proto jsou pelety před použitím uchovávány v tepelně izolovaných kontejnerech a krabicích, kde mohou být bez ztráty vlastností skladovány až 1 týden. Pelety se používají nejen jako chladicí médium, ale také pro šetrné čištění znečištěných povrchů strojírenských zařízení pomocí speciálního tryskacího stroje. Stroje na mlhu používané v zábavním průmyslu mohou posloužit jako další ukázka využití chemie v praktickém životě. Mlhovač obecně obsahuje topné těleso, ke kterému je dopravována nízkotlakou pumpou zmlhovatelná látka. Mlhotvorný roztok se působením teploty odpařuje, a tak mlha či aerosol jsou vytvářeny při dostatečně vysolém tlaku, který umožní jejich přechod úzkou tryskou. Mlha o teplotě 120˚C přechází do okolního prostoru „zhuštěná do hustého proudu“. Komerčně je dostupná celá řada mlhotvorných kapalin a směsí. Nejčastěji se jedná o směsi glycerinu a vody, často spolu s propylenglykolem (propan-1,2-diol) a dalšími příměsmi zkracujícími čas potřebný k prvnímu vypouštění mlhy. Glycerin i propylenglykol (často zvaný jen glykol) jsou používány v potravinářství jako neškodné regulátory vlhkosti. Triethylenglykol [HOCH2CH2(OCH2CH2)2OH] je používán v mlhovačích jiného druhu a také v deodorantech. Starší mlhovací stroje používaly mhlotvorné směsi s uhlovodíky.

Mlha z těchto strojů se tvoří, jakmile se teplý vlhký vzduch ochladí vlivem okolí. Teplý vzduch neobsahuje více vlhkosti než vzduch studený. Podstatná je jen teplota vodní páry, spolu se vzduchem sloužícím pro udržení nebo pro změny teploty vodní páry. Je třeba odlišovat kouře od mlh, které jsou tvořeny částicemi pevných látek, které jsou mnohem menší než rozměry kapiček mlhy. Typické mlhy mohou obsahovat jen 0,005–0,05 g vody v m 3, ačkoli u hustých mlh je odhadován obsah vody až na 1 gram v m 3. Průměr kapiček mlhy se pohybuje od desetin mikrometru až po stovky mikrometrů. Nejmenší částečky (~0,3 μm), jež mají objem 1, cm 3, reprezentuje 1 gram cca částic s celkovým povrchem asi 30 m 2. Lze vyvodit, že jemná mlha tvořená malými kapkami vody snadno a rychle kondenzuje.

Kapičky větší než mikrometr jsou silně ovlivněny gravitací, ale kapičky menší odpovídají částečkám v soustavách koloidní povahy a neusazují se. Právě proto, že se koloidní mlhy neusazují, jsou nejefektivnější v rozprašovačích proti škodlivému hmyzu. Mlha je bílá, neboť rozptyluje všechny vlnové délky viditelného světla, ale neabsorbuje je významně, proto je opticky neprůhledná. Jinými slovy: v mlze je dostatečný počet částic, na nichž se rozptyluje světlo mnohonásobně, tedy není závislost na vlnové délce. Pokud jsou kapičky tvořící mlhu mnohem větší než molekuly, například velikosi okolo 20 μm, rozptylují světlo koherentně a jsou relativně světlé. Světlo je propouštěno (nebo částečně absorbováno) převážnou částí kapaliny, která se jeví jako transparentní. Pokud je velikost částic srovnatelná s vlnovou délkou viditelného světla, je rozptylování světla závislé na vlnové délce, takže částice způsobují zbarvení rozptylovaného nebo propouštěného světla.

Obr. 1

Obr. 2

Obr. 3

Zdroje: Obr. 1, Obr. 2, Obr. 3: archiv autora BARTOŠ I.: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, [online]. [cit ]. Dostupny na WWW: