základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Ústní lidová slovesnost - folklór
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Figury I Marcela Jurková.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
POEZIE.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
VY_32_INOVACE_47_NE.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jarmila Mihalíková Název materiálu: VY_32_Inovace_22_Po prázdninách Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Otázky a úkoly k četbě balady Štědrý den – K. J. Erben.
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
KAREL JAROMÍR ERBEN - KYTICE Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Na topole nad jezerem Seděl vodník podvečerem:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
Božena Němcová VY_32_INOVACE_279_B. Němcová (7.roč.) Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Nádražní 683 Horní Slavkov šablona III/2.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Josef Václav Sládek Český básník a překladatel
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
„Je lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu,
Jiří Dědeček NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Prozodické systémy a druhy rýmů
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
František Ladislav Čelakovský
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Problematika rýmu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
František Ladislav Čelakovský
Spisovatelé dětské literatury
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Druhy rýmů.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2012 Ročník
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
Literatura 19.století - shrnutí
Opakujeme základní pojmy
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně opakuje SLOKA

Doplň ke slovům rýmy: pes tráva č as babka pec, ves, ples, les sláva, zpráva, šťáva, káva vlas, kras, jas, bas, hlas, klas lapka, klapka, žabka, jabka, kapka

* Než mráz mi všechna okna zasklí, A než přijde zima, led a sníh, B spravím si boty, už mi praskly, A a čouhají mi palce z nich. B (Jaroslav Seifert) * STŘÍDAVÝ RÝM Sudý verš se rýmuje se sudým, lichý s lichým.

* Na topole nad jezeremA seděl vodník podvečerem:A Sviť měsíčku, sviť,B ať mi šije niť.B (Karel Jaromír Erben) * SDRUŽENÝ RÝM Rýmují se dva po sobě jdoucí verše.

* Schoval jsem se v bráně letohrádku, A chytni si mne, slepá bábo, chyť,B jaro přede průhlednou svou nitB na neviditelném kolovrátku.A (Jaroslav Seifert) * OBKROČNÝ RÝM Rýmuje se 1. a 4.verš a 2. a 3.verš.

* Rozbořené staré zámky A zas se mohou vystavit, B ale co se mně zbořilo,C nemohu víc napravit.B (lidová píseň) * PŘERÝVANÝ RÝM Rýmují se sudé verše, liché zůstávají bez rýmu.

AABBAABB F.L.Čelakovský: Vávra SDRUŽENÝ RÝM Běží Vávra z Poličky, nese v mošně hrozníčky, zpívá sobě cestičkou, že má mošnu plničkou. Je to chůze po tom světě – kam se noha šine: sotva přejdeš jedny hory, hned se najdou jiné. ABCBABCB PŘERÝVANÝ RÝM F.L.Čelakovský: Pocestný

Zemřela matka a do hrobu dána, siroty po ní zůstaly; i přicházely každičkého rána a matičku svou hledaly. ABABABAB STŘÍDAVÝ RÝM Ta starší vážná, sto otázek v oku – ta mladší samý smích a dětinná, a obě svěží, jak je květina, jež blesky zryté skále pučí v boku. K.J.Erben J. Vrchlický ABBAABBA RÝM OBKROČNÝ

Zdroje: ČELAKOVSKÝ, František Ladislav. Ohlas písní českých. Praha: Albatros, 1970, ISBN KMČ-70. SOUKAL, Josef. Literární výchova. Praha: SPN, 1998, ISBN To nejlepší z poezie 19.století. Praha: Levné knihy KMa, ISBN