Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu EU
Advertisements

Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Voda a její okolí.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.
Aktivita č.5: Tajemství chemie
VODA Praha – město našeho života
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Voda.
Hmota a její části Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Chemie anorganická a organická Chemická vazba
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_33.
CHEMICKÁ VAZBA.
Elektronový pár, chemická vazba, molekuly
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Voda a vzduch = základ života
Voda Co o ní víme?.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ŠablonaIII/2číslo materiálu391 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Voda a vzduch.
PaedDr. Ivana Töpferová
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Mezimolekulové síly.
Mezimolekulové síly.
Mezimolekulové síly.
Nekovalentní interakce
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FS kombinované Mezimolekulové síly
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Chemické a fyzikální vlastnosti vody
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_01 Název materiáluVazby v.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
CHEMICKÉ VAZBY. CHEMICKÁ VAZBA je to interakce, která k sobě navzájem poutá sloučené atomy prvků v molekule (nebo ionty v krystalu) prostřednictvím valenčních.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Voda Mgr. Helena Roubalová
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Chemická vazba Autor.Mgr.Vlasta Hrušová.
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
VODA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Mezimolekulové síly.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_32_INOVACE_ VODA Autor Jana Černá Tematická oblast Anorganická chemie pro 2. ročník přírodovědného lycea Ročník 2.L Datum tvorby Anotace Materiál je určen pro studenty 2. ročníku přírodovědného lycea, 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie. Tento materiál slouží k výkladu učiva o vlastnostech vody, její struktuře, anomáliích, tvrdosti a struktuře vody. Metodický pokyn Teoretická část je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna názornými obrázky. Žáci mohou tuto část použít jako podklad pro zápis do sešitu. Závěr obsahuje kontrolní otázky k upevnění a aplikaci získaných znalostí, které mohou žáci doplňovat do sešitu.

NEJVÝZNAMNĚJŠÍ A NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ SLOUČENINA VODÍKU A KYSLÍKU

 Nezbytnou podmínkou života, složkou organismů i neživé přírody  Bezbarvá kapalina bez chuti a zápachu  Vysoké teploty tání a varu (t t = 0°C, t v = 100°C)  Vyskytuje se ve třech skupenstvích: kapalné plynné (vodní pára)pevné (led)  V přírodě není nikdy čistá – obsahuje určité množství rozpuštěných látek a plynů

 Atom kyslíku vázán se dvěma vodíkovými atomy polární kovalentní vazbou  Vazebný úhel je 105°  Má lomený tvar  Obě vazby H – O jsou silně polární – jejich polarita se neruší, ale vektorově sčítá HH O

 VZNIK: atom O se svými el. páry orientuje k atomům H dalších molekul vody Obrázek1

 Způsobují vodíkové můstky 1) Při běžných teplotách na Zemi by voda měla existovat v plynném stavu 2) Led má menší hustotu než kapalná voda – „LED PLAVE“ ( při tuhnutí se molekuly vody vlivem vodíkových můstků uspořádají do šestičlenných struktur a s prázdnými dutinami – tím je vysvětlen i větší objem ledu než u kapaliny)

 3) Při vypařování vodíkové vazby zanikají a molekuly H 2 O se uvolňují do prostoru  4) Maximální hustoty = 1 g/ cm 3 dosáhne voda při 4 °C, což umožňuje přežití rybám na dně rybníků

 A) ROZPUSTNOST IONTOVÝCH LÁTEK (př.: NaCl) - vlivem elektrostatických sil jsou ionty „vytrhávány“ z iontové mřížky. Vzniklé ionty se hydratují H2OH2O NaCl

 B) ROZPUSTNOST POLÁRNÍCH LÁTEK Př.: rozpuštění HCl - Molekuly vody se zápornými póly orientují k H + a kladnými póly k Cl -, působením sil dojde k rozštěpení vazby mezi H a Cl

 A) přechodná (karbonátová) - způsobena Ca(HCO 3 ) 2, Mg(HCO 3 ) 2 lze odstranit varem – vysráží se „vodní kámen“  B) trvalá (nekarbonátová)  způsobena CaSO 4, MgSO 4  lze odstranit: srážením sodou Na 2 CO 3 a CaO iontoměniči (ionexy)

Podle požadavků na kvalitu:  1. destilovaná voda (použití: žehličky, auto- baterie)  2. pitná voda (=roztok s malým obsahem solí a plynů)  3. užitková voda (využití v průmyslu)  4. odpadní voda (čistí se mechanicky, chemicky a biologicky)

1) Zakreslete molekulu vody. 2) Které znáte anomálie vody? Co je způsobuje? 3) Uveďte druhy vod podle kvality (4): 4) Jaké sloučeniny způsobují přechodnou tvrdost vody? Jak ji lze odstranit?

1) Zakreslete molekulu vody. 2) Které znáte anomálie vody? Co je způsobuje? Led má menší hustotu než kapalná voda Maximální hustoty = 1 g/ cm 3 dosáhne voda při 4 °C. Anomálie vody způsobují vodíkové můstky. 3) Uveďte druhy vod podle kvality (4): destilovaná, pitná, užitková a odpadní voda 4) Jaké sloučeniny způsobují přechodnou tvrdost vody? Jak ji lze odstranit? Ca(HCO 3 ) 2, Mg(HCO 3 ) 2 - lze odstranit varem

 Archiv autora  Vratislav Šrámek, Ludvík Kosina: Obecná a anorganická chemie, nakl. FIN, Olomouc 1996  Marika Benešová, Hana Satrapová: Odmaturuj z chemie, nakl. DIDAKTIS spol.s.r.o  Hana Čtrnáctová, Věra Vaňková: Znáte anorganickou chemii? (pracovní sešit), nakl. PROSPEKTRU., spol. s. r. o., Praha1996  Obr. 1: [ cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _model.jpg _model.jpg