MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA V PORODNÍ ASISTENCI Zaměřené na klinickou praxi, primární a komunitní péči v porodní asistenci B.Trojanová B.Trojanová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obyvatelstvo Pohlaví Věk Rasová příslušnost Etnická příslušnost Jazyk
Advertisements

LIDSKÉ RASY.
Vymezení a pojetí sociální práce
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Vztahy mezi lidmi a formy soužití
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Obyvatelstvo a sídlo.
Nebezpečí racionální diskriminace VŠFS.
vytvořený v projektu OP VK
MULTIKULTURa.
Národnostní menšiny a etnika
MIGRACE.
PROBLÉMY MENŠINOVÝCH SKUPIN I
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Studijní obor: Sociální činnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Problémy menšinových skupin I
Lidské rasy.
Společenské a hospodářské prostředí
Sociální patologie SCPT SCPA
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Republika Jižní Afrika JUDr. Maxim Tomoszek. Charakteristika země 1,221 mil. km 2 47 mil. obyvatel 3 hlavní města – Pretoria (moc výkonná), Bloemfontein.
Lidské rasy, národy, jazyky
Model transkulturní péče
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
Multikulturní výchova
Etnografie a národnostní politika ČLR
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Menšina většinou znamená menší část z nějakého celku. Ve státě většinou žije jeden hlavní národ. Mezi námi žijí i příslušníci národnostních menšin. MAJORITA.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
Národ, etnikum, multikulturní společnost aneb jak se v tom všem vyznat?
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Rasy a národy, rasismus.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ETNICKÉ SKUPINY.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
LIDSKÉ RASY.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_218 AutorMgr. Romana Rybiařová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MENŠINY, ETNICITA, RASA.
LIDSKÉ RASY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální učební materiál
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lidské rasy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
Stát Definice, funkce, typy.
Tolerance k národnostním menšinám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA V ZÁCHRANNÝCH PROFESÍCH
Národ VY_32_INOVACE_03-46 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
MIGRACE.
Stát III. Národnost, národ, etnika, majority, minority, multikulturní soužití, azylanti.
LIDSKÁ PRÁVA y.
Rasy, národy a náboženství
AMERIKA - obyvatelstvo
Transkript prezentace:

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA V PORODNÍ ASISTENCI Zaměřené na klinickou praxi, primární a komunitní péči v porodní asistenci B.Trojanová B.Trojanová

Literatura Multikulturní ošetřovatelství I, II, Ivanová, Špirudová, Kutnohorská – ISBN , X FLORENCE – časopis moderního ošetřovatelství,

Proč multi/transkulturní přístup v porodní asistenci v ČR ? »Evropská Porada WHO o právech pacientů schválila v Amsterodamu v březnu 1994 Principy práv pacientů v Evropě (několikrát zmíněn požadavek na respektování kultury pacienta) »Diverzifikace (rozličnost) české společnosti roste a poroste – práce, studium, turistika »Vzrůstá počet zdravotnických pracovníků v mezinárodních pracovních skupinách (Haiti,…) »Klienti oprávněně žádají individuální přístup s ohledem na jejich kulturní odlišnost – stravování, přítomnost osob při vyšetřování, rituály náboženské, související se smrtí, s porodem, s péčí o novorozence, …

Proč transkulturní přístup v porodní asistenci obecně ? Globalizace Válečné konflikty, přírodní katastrofy Hospodářské problémy – bohatství, moc x chudoba, hlad = polarizace společnosti Migrace lidí z důvodu nesvobody, chudoby, neperspektivy života

Pojem multikulturní - Multikulturalismus nevede k rovnoprávnému soužití, ale spíše se prohlubuje izolovanost cizinců (vytvářejí se cizinecká ghetta), objevují se tendence k jejich společenskému znevýhodňování a sociální segregaci K 3 K 2 K 1 Země - stát

Pojem transkulturní + koncept transkulturalismu staví do popředí obousměrnou interakci mezi majoritní společností a minoritními skupinami Země- stát K 3 K 2 K 1

Pojem etnická skupina Společenství, v němž je účast dána zrozením a pocitem sounáležitosti Dána společnými rysy: jazyk, náboženství, kultura, barva pokožky, původ předků Př.: Cikán, Němec

Pojem etnické vědomí Vědomí sounáležitosti na základě objektivních komponentů etnicity, nebo rodového původu Je to forma společenského vědomí

Pojem etnocentrismus Postoj jedné kultury vůči druhé Vymezení jinakosti a odlišnosti kultur se může stát východiskem pro „kulturní rasismus“ Rasismus představuje vždy jen negativní hodnocení kulturní jinakosti a rozdílnosti

Pojem národ Osobité a vědomé kulturní a politické společenství, na jehož utváření mají největší vliv společné dějiny a společné území

Tři kritéria, která identifikují národ Kritérium kultury: spisovný jazyk, společné náboženství, společné dějiny Kritérium politické: existence státu, nebo autonomní postavení Kritérium psychologické: vědomí o příslušnosti k národu Př.: Němci, Rakušané, X Švýcaři(3 jazyky)

Pojem národnost Podle statistické komise OSN: „příslušnost ke skupině osob se společným původem, kulturou, případně jazykem, náboženstvím nebo jinou charakteristikou, které ji odlišují od ostatní populace“. Př.: národnost česká, slovenská, romská

Pojem národnostní menšiny Etnické společenství na jiném národním teritoriu Př.: Romové, Židé jinde než v Izraeli, Baskové ve Španělsku, Španělé ve Francii, Vietnamci v Česku

Pojem asimilace Žádoucí model soužití s cizím etnikem Postupné včleňování jednoho etnika a jeho kultury do jiné kultury tak, že znaky původní kultury se ztrácejí a jsou nahrazovány znaky dominantní, přejímané kultury Př.: vietnamská minorita u nás.

Pojem varianta tavícího kotle Žádoucí model soužití s cizím etnikem Vzájemné míšení různých kultur tak, že vznikne kultura nová, která přebírá prvky ze všech dílčích kulturních systémů Př.: USA – původní obyvatelé, černoši, Irové, Židé, Poláci,…

Pojem integrace Žádoucí model soužití v multikult. společnosti Minority si zachovávají kulturní specifika, aniž by jim to překáželo v účasti na životě v majoritní společnosti Př.: Ukrajinci v ČR, Vietnamci v ČR

Pojem předsudky Nezdůvodnitelné postoje a stanoviska, která si lidé osvojují celkem nenápadně pod vlivem prostředí, nebo je převezmou od nějaké „autority“ Př.: Němci jsou výbojní, disciplinovaní, technicky důmyslní, důkladní.

Pojem xenofobie Z řeckého xénos – příchozí, fóbos – bázeň Strach z cizího, neznámého, je to soukromý pocit, proto ho nelze regulovat právně = nelze za xenofobii trestat. Trestat lze za projevy xenofobie

Pojem diskriminace Proces odpírání příznivých příležitostí Vede k odlišnému zacházení až úplnému vyloučení Př.: pocity diskriminace Romů v české společnosti

Pojem minorita, menšina Skupina lidí, která je něčím definovaná (např. náboženstvím), která se početně nemůže rovnat jiné skupině, tvořící ve společnosti většinu. Mají méně kontroly a moci nad svými životy a jsou si vědomi sociálního znevýhodnění

Pojem minorita, menšina Členství v menšině se přenáší dědičností Jak odstranit znevýhodnění ? 1.) amalgamace – splynutí (sňatky) 2.) asimilace – přizpůsobení 3.) integrace - včlenění po předchozí emancipaci

Pojem majorita, dominantní skupina Sdružení uprostřed společnosti, která má výjimečné postavení Držitelé hodnotového systému Udělují ve společnosti „odměny“

Pojem segregace Fyzické oddělení dvou skupin, které bývá často minoritě vnucené Př.: segregace černochů v USA

Pojem separace Násilné oddělení majority od minority ve smyslu určení území, kde mohou žít. Území je zřetelně označeno Př.: Židovské ghetto, rezervace Indiánů, Apartheid – černoch mohl vstoupit na území bělochů jen na zvláštní propustku

Pojem genocida lat. geno-cidium, vražda rodu- je zločin proti lidskosti, spočívající ve vyvražďování určité skupiny lidí definované na základě jejich etnika či rasylat. zločin proti lidskostietnika Př.: holokaust, genocida Arménů, Kambodža, Rwanda, Stalin, Čína,…

Pojem populační afinita (rasa) Z biologického pohledu jsou to lidé, kteří sdílejí genetické dědictví, projevující se určitými somatickými rysy Nejčastěji se určuje podle morfologie lebky

Tři hlavní populační afinity 2. P. a. kavkazoidní (europoidní) = bílé (Evropa, Malá a Přední Asie, Kavkaz, sever Indie) 1. P. a. mongoloidní = žlutohnědé ( Asie, původní obyvatelé Ameriky) 3. P. a. negroidní = černé (Afrika na jih od Sahary)

Pojem čistá rasa Dle antropologů neexistuje Mulati- míšenci bílého a černého plemene Mestici – běloch a indián Kajoti – mulat a mestic Kreolové – míšenci kolonistů (Španělé a Portugalci) a indiánů či černochů

Pojem multikulturní a transkulturní přístup Multikulturalismus – požadavek rovného uznání všech lidí a jejich kultur Koncept transkulturalismu staví do centra pozornosti nikoliv kulturu, ale obousměrnou interakci a komunikaci mezi majoritní společností a minoritními skupinami.

MY A ONI Menšiny genocida segregace separace nebo asimilace„tavící kotel“integrace

Definice Multikulturní ošetřovatelství (PA) je formální oblast studia a praxe ošetřovatelství a PA Zabývá se podrobnou holistickou kulturní péčí, zdravím a znaky chorob jedinců, nebo skupin s respektováním rozdílných a společných znaků v kulturních hodnotách, vírách, praktikách. M. Leiningerová

Cíl multikulturního ošetřovatelství Poskytnout lidem různých kultur kulturně specifickou a všestrannou pomoc v podpoře zdraví, blaha, a nebo pomoci jim čelit nepříznivým lidským okolnostem, těžkostem i smrti kulturně vhodným způsobem.

Základní premisy MO Všichni lidé jsou si rovni Především neškodit Zájem nemocného ne nejvyšším zákonem Legislativně: Mezinárodní deklarace lidských práv a svobod, Práva pacientů, Etický kodex sester a PA, Holistická péče, ošetřovatelský proces, zaměření na potřeby klientů NE soudit, ale chápat, edukovat, individuální přístup

Jak získám kulturní kompetentnost SEBEANYLÝZA – vědomí vlastní identity, hodnot, tradic VZDĚLÁVÁNÍ – sociologie, gender, antropologie, ošetřovatelství, filosofie ZKUŠENOST – doma i v cizině

Co tím získám ? Větší schopnost rozlišovat kulturní jinakost Schopnost odlišit kulturní jinakost od sociálně patologických jevů Vyšší profesionální jistotu v péči o lidi Umění komunikovat zejména v nonverbální komunikaci Vlastní osobnostní růst

Je-li opomíjen kulturní aspekt péče Systém zdravotnické péče majoritní společnosti zásadyjazykomezení pacient Kulturní šok v ošetřovatelském procesu

Ukončení předmětu : kolokvium Požadavky: varianta A. Ošetřovatelská kazuistika – péče o ženu jiné kultury (Vietnamka, Ruska, Indka, Ukrajinka, Romka,…). Popis vaší péče o ženu jiné kultury, i dříve proběhlé. Zpracované podle koncepčního modelu Leiningerové, ošetřovatelský odhad typu B – krátký. Akcentace na shody a odlišnosti. Návrh na vhodnější postup péče o tuto ženu Prezentace

Ukončení předmětu : kolokvium Požadavky: varianta B. Vytvoření nejméně 5 názorných karet, které budou sloužit k dorozumívání s klientkami na vašem pracovišti. Pracovní tým 3 studentek Prezentace

Ukončení předmětu : kolokvium Požadavky: varianta C. Esej na zvolené téma z oblasti MTK ošetřovatelství Termín: do