Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Advertisements

Anotace Žák se seznámí s dílem Jiřího Wolkera …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo J. Wolkera, pojmenuje versologické.
Jan Skácel  , Vnorovy  , Brno.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
MOUDRA.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
¨-4-.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
VY_32_INOVACE_31-11 Česká poezie po r Oldřich Mikulášek.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.3.7
František Halas a Bohuslav Reynek
Dopis od Boha.
D. Vondráčková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
František Hrubín Jan Musil.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Vítězslav Hálek Májovci
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Nové literární skupiny II. Mgr. Ludmila Růžičková.
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Host do domu – Mikulášek Pavel Šupka
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Český jazyk a literatura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Jaroslav Seifert ( )
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Mgr. Marie Havránková JAROSLAV SEIFERT Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
Jan Skácel (1922 – 1989) : Zemřel Jan Skácel Pouhých deset dnů před sametovou revolucí zemřel Jan Skácel. Básník ticha, básník moravských.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Bajka VY_32_Inovace_09KM-7
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Písňové texty v literatuře OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jan Neruda - dílo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
František Ladislav Čelakovský
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Česká poezie pro děti a mládež ve 2. polovině 20. století
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jan Skácel životopis, básnické.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká poezie po roce 1945 Autor Mgr. Věra Pilousová Tematický okruh 17. Česká poezie po roce 1956, Jan Skácel Ročník čtvrtý Datum tvorby 1.pololetí školního roku 2012/2013 AnotaceJan Skácel, ze života,sbírky Kolik příležitostí má růže, Co zbylo z anděla, Hodina mezi psem a vlkem, Smuténka a další sbírky ze 70. a 80. let, tvorba pro děti, rysy jeho Poezie. Prezentace směřuje k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků a orientaci ve vývoji poezie. Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i k práci s učebnicí Literatura pro IV. ročníku a doplňuje její výklad o texty, které nejsou obsaženy v Pracovním sešitě k učebnici. Může se použít jako materiál k samostudiu. Klíčová slova: Jan Skácel, Sbírky: Kolik příležitostí má růže ( báseň Kresba) Co zbylo z anděla (básně Chci to slyšet, Dobré věci), Hodina mezi psem a vlkem (báseň Večer), Smuténka (báseň Chvíle), Metličky (báseň Smutky), Kdo pije potmě víno (báseň Zakázaný člověk). Tvorba pro děti a prózy. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1945

JAN SKÁCEL 17. ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1956

JAN SKÁCEL (1922 – 1989) básník prozaik novinář

Ze života: Za války byl od roku 1942 nasazen v Rakousku. V letech vystudoval filozofickou fakultu v Brně. Díky příteli Oldřichu Mikuláškovi působil jako kulturní referent v deníku Rovnost. V letech byl šéfredaktorem časopisu Host do domu, který byl pojmenován podle básnické sbírky Jiřího Wolkera. Tento čtrnáctideník zaměřený na literaturu, kritiku a umění se významně se podílel na formování naší literatury v šedesátých letech.

%26id%3D468

Ze života: Normalizace zasáhla i Jana Skácela, deset let nuceného odmlčení však neznamenalo zapomenutí. Naopak – Skácel se stával legendou, symbolem nesouhlasu s mocí, podobně jako Jaroslav Seifert, s nímž se v této době často setkával. Na přání rodiny hovořil roku 1986 nad Seifertovým hrobem. Publikovat mohl až od roku 1981, ale za podmínek ztížených cenzurou. V té době byla Skácelova poezie oceňována více v zahraničí. U nás se za svého života všeobecného uznání nedočkal, zemřel v Brně těsně před vypuknutím sametové revoluce.

Vítr jménem Jaromír

Z díla: Vyzrálá prvotina ze světa venkovského i městského, specificky brněnského, sbírka meditativní a přírodní lyriky. Vzpomínky na rodiče a dětství strávené ve Vnorovech, opakují se motivy domova, vesnice, stromů, vody a deště. Kresba A líbí se mi, nevím proč, že pršelo dnes v noci k ránu a na lavičkách, na pavlánu kapičky visí průhledné. Kolik příležitostí má růže (1957)

A líbí se mi, nevím proč, čerstvá a mokrá kresba dne, i černé kmeny na pozadí i čas na věži v poledne. A líbí se mi, nevím proč, to jak se kapka drží dřeva bezbranná je a neumdlévá na novostavbě plné trámů. A líbí se mi, nevím proč, ta kresba k stromům přišpendlená, i to, že u ní není cena je ve vzduchu a nemá rámu. Stavbou básní má blízko k Halasovi a Kainarovi, vytváří hutné básně-obrazy zobrazující jedinou situaci. Básně začínají lyrickým popisem a končí pointou.

Název sbírky je podle stejnojmenné básně, ke které ho inspirovala vývěska v tramvaji: Růže pro všechny příležitosti dodají Zahradnické komunály města Brna Kolik příležitostí má růže Dnes hosty mám, mám hosty. Dnes na návštěvu přišla ke mně růže. Dej, bože, ať jsem nehledaný, prostý jak drahý šperk, jak v bitce nahý nůž, a v srdci čisto je jak ve skleničce. … Dnes večer přišla ke mně na návštěvu růže. Ve dvou jsme seděli a ona, orosená, čistou vodu pila, má návštěvnice, skvělá růže bílá v skleničce srdce mého Kolik příležitostí má růže (1957)

Název sbírky podle poslední stejnojmenné básně zachycuje začátek dne –jitro. Ráno, pokud jsou všechny stromy ještě obvázané a věci nedotknuty, mezi dvěma topoly anděl se vznáší, v letu dospává. V trhlinkách spánku zpívá. Kdo první na ulici vyjde, Tím zpěvem raněn bývá, snad něco tuší, ale nezahlédne. Je zeleno A to je vše, co zbylo z anděla. Co zbylo z anděla Co zbylo z anděla (1960)

Druhá sbírka meditativní lyriky. Lyrický subjekt směřuje k poznání trvalé podstaty jevů, pravdy pod povrchem věcí: Na dně každé písně, i té nejsmutnější na dně každé sklenky něco tiše cinká. Někdy víc a jindy jenom málo. Chci to slyšet. Bůhví co mne nutí, ale musím čekat na cinknutí, jinak by se moje srdce bálo. Chci to slyšet Co zbylo z anděla (1960 )

Z těch dobrých věcí miluji oheň a černé stříbro hvězd za opaskem noci. Černé stříbro a stará slova, kterými pasovali na rytíře: Snes tyto tři údery a žádný víc. Z těch dobrých věcí miluji den, kdy jaro klade uzdy na dobré koně, modré uzdy a růžová sedla. Každého roku se vrací, Jaro je dobrý úmysl. Dobré věci Z těch dobrých věcí miluji naši lásku, tu starou, která nerezaví A říkám Ti znovu a znova: Je včera, bude dnes, A byla zítra. Snes tyto tři údery a žádný víc. Co zbylo z anděla (1960) Tematika básní směřuje k věcem stálým: Všimněte si v závěru zachycení časů. Čeho tím autor dosáhl? Posunem času( jiný u slovesa a jiný vyjadřuje příslovce) se autorovi podařilo yyjádřit existenci lásky mimo platnost času, tedy její nesmrtelnost.

500x500.jpg

Na nebi sbírá se vítr, zítřejší nachový vítr, a znova láska znova odedávna zpovzdálí překáží smrti. Třetí sbírka s podivuhodným názvem je jakýmsi pokračováním veršů předcházejících s motivy venkova, domova, lásky, krajiny, jen s hutnějšími výrazy. Hodina mezi psem a vlkem (1962) Večer

Vrcholná sbírka šedesátých let, pokračuje snaha o maximální zhuštěnost. Za žádnou pravdu na světě. Ale jestli chceš, za malý pětník ticha. Je chvíle, která půlí krajinu. Pokorný okamžik, kdy někdo za nás dýchá. Chvíle Smuténka (1965) Zvolte slova, kterými byste pojmenovali popsaný okamžik v básni. Může to být okamžik kamarádství, obětavosti, pomoci, pochopení, tolerance..

Přibývá motivů bolesti a zmaru, básně vyrůstají ze smutku a nostalgie.. Tak jsem se nad světem trápil, až sem si začal vymýšlet přísloví. Jsou dlouhé pravdy a jsou pravdy krátké. A nepřijde-li trest hned vzápětí, musíš si vinu odžít životem. A nikdo neodčiní čin. A nikdo nedokáže složit písničku pro slepé děvčátko a ptáka bez křídel. Přísloví Smuténka (1965) images.zbozi.cz/zbozi-images/515521ef62bf127cd jpg

Tři velké smutky jsou na tomto světě Tři smutky veliké a nikdo neví Jak se těm velkým smutkům vyhnout Ten první smutek Nevím kde zemru Ten druhý smutek Nevím kdy to bude A poslední Nevím kde se na onom světě octnu Tak jsem to slyšel v písni Nechme tak Nechme jak zpívá píseň Dokažme Vzít za úzkost jak za kliku a vejít Smutky Metličky (1968) Lyrická zastavení v atmosféře úzkosti, výpověď o sobě samém.Sílí vědomí křehkosti a bezbrannosti člověka.Stále výrazněji se připomíná téma stáří a smrti.

Z díla: Ve Skácelově poezii sedmdesátých a osmdesátých let je patrná tendence k dalšímu oproštění výrazu a pravidelnosti formy. Legální edice předcházejících sbírek: 100 čtyřverší Chyba broskví a druhá stovka Oříšky pro černého papouška. V obou sbírkách bilancování, pocit smutku, skepse a zklamání z povrchnosti každodenního života, úvahy o smyslu básnické tvorby, návraty do minulosti a dětství. Chyba broskví (smz.1975) Oříšky pro černého papouška (smz.1976) Naděje s bukovými křídly (1983) Kdo pije potmě víno (1988) Odlévání do ztraceného vosku (1984)

Všechno co mám je obráceno dovnitř a je to z druhé strany jako kravaty na zadní stěně dveří šatníku Pomalu přivykám na ticho a vůně Dovedu z bláta zvednout peříčko a zas je zahodit Někdy sám sobě vypravuji příběh a jindy zazpívám si malou písničku o tom že nohy máme jenom na bolení a duši k tomu aby vydržela Zakázaný člověk Kdo pije potmě víno (1988)

A jsem neslyšný jak neslyšné je světlo Tak dopodrobna zabývám se tichem že podle hmatu podřezávám strach Cizí i svůj A proto když se slepí ohlédnou Jako bych patřil k nim Spolu se provlékáme potmě uchem jehly

Z díla pro děti: Verše pro děti, básně k pastelům Josefa Čapka Kam odešly laně (1985) Proč ten ptáček z větve nespadne (1988) Pohádka o velikém samovaru ( 1961) Uspávanky (1983)

Prozaické texty určené pro rozhlas a časopis Host do domu shrnul v knize Jedenáctý bílý kůň (1964) Jedenáctý bílý kůň (1964) Posmrtně vydané pokračování předchozího díla (prózy a eseje) vyšlo s názvem Třináctý černý kůň (1993)

b) metaforické vyjadřování Jan Skácel je spjat především s jižní Moravou a Brnem. 1. S jakým krajem a městem je Jan Skácel spjat? 2. Je pro něho typické a) přímé vyjadřování, nebo b) obrazné - metaforické Úkoly a řešení: 3. Experimentuje s jazykem, nebo chce být spíše srozumitelný? Skácelovým ideálem je prostota, chce, aby čtenáři v jeho verších našli své pocity a zkušenosti.

práce s n…………....., tedy hutnost a zkratkovitost a) genialita b) povýšenost c) mravnost d) sobectví e) pokora f) láska g) prospěchářství h) cynismus ch)dětsky čisté vidění i) harmonie 4. Vyberte z následujících slov ta, která se blíží Skácelově životní filozofii: 5. Pro formu Skácelovy poezie je typické: doplňte začínající hlásku na slovo: c) mravnost e) pokora f) láska ch)dětsky čisté vidění i) harmonie ú…………vyjádření m……………. vyjadřování metaforické úsporné náznakem

Verše pro děti k pastelům J. Čapka. Přiřaďte dílu J. Skácela charakteristiku: 1) Proč ten ptáček z větve nespadne Vrcholná sbírka šedesátých let. 2) Smuténka 1) Název sbírky podle básně o jitru. 3) Verše pro děti k pastelům J. Čapka. 2) Kniha fejetonů psaná pro rozhlas. 4) Vrcholná sbírka šedesátých let. 3) Co zbylo z anděla Název sbírky podle básně o jitru.. 4) Jedenáctý bílý kůň Kniha fejetonů psaná pro rozhlas.

Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 4. ročník SOŠ, SPN 2005 Sochrová, Marie: Čítanka IV. K literaruře v kostce, Fragment 2004 Machala, Lubomír a kol.:Panorama české literatury, Olomouc 1994 Hošek, Milan a kol.: Literatura pro 4. ročník SŠ, Didaktis 2010 Holý, Jiří a Lukeš, Emil: Čítanka české literatury 4,Český spisovatel 1996 Skácel, Jan: Vítr jménem Jaromír, Československý spisovatel, Praha 1966 Hoznauer, Miloslav: Čítanka literatury pro 4. ročník středních škol, Fortuna 1991 Použité zdroje: Literatura

Použité zdroje: Obrázky