Anotace Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Advertisements

Rozbor uměleckého textu
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výlet do české literatury
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
KAREL POLÁČEK 9. ročník.
Karel Poláček novinář, prozaik a humorista -byl židovského původu -vystudoval gymnázium a studoval práva na UK (nedokončil – I. svět válka)
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Vladislav Vančura 9. ročník.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura Markéta Lazarová.
Téma: Audience – V. Havel
Michal Viewegh * 31.Března 1962 Praha.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Michal Viewegh Matouš Přívora V8A
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_34.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
 1. světová válka  Bolševická revoluce v Rusku  Početné dělnictvo  Osobnost T. G. Masaryka a jeho pojetí demokracie  Rozvoj techniky  Hospodářská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.7 poetismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Rozmarné léto Vladislav Vančura Jiří Korec Gymnázium Plasy Septima 2009/2010.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Vladislav Vančura Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_DEMOKRA TICKY_PROUD_PREZENTACE_10 Název.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Tichotová NÁZEV: VY_12_INOVACE_01B_10_Vladislav Vančura: Rozmarné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_34.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_23   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
Název školy: Základní škola Netvořice
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.05_Vladislav Vančura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Český jazyk 9. ročník Česká próza 20. století.
Procvičování – slohotvorní činitelé
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_05_MISTR JAN HUS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ JAZYK
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Česká meziválečná poezie
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura životopis, dílo,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Anotace Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní tabuli či plátno a pracovat společně nebo individuálně. Žáci se nejprve přečtou úvodní text a poté plní jednotlivé úkoly. Každá prezentace obsahuje správná řešení. O jednotlivých otázkách lze diskutovat, nabízené možnosti lze komentovat, připojovat své vlastní názory a myšlenky. Poslední zadání nabízí možnost zpracovat slohově téma, které souvisí s rozebíranou knihou či autorem.

„Srozuměla jsem,“ pravila paní Důrová, „že se hádáte o jakési nesmysly a že křičíte, jako by šlo o peníze. Můj manžel je otevřhuba. Říkávám mu dosti často, aby v letních měsících mluvil tiše a ušlechtileji, neboť příkaz naší živnosti je vítati zákazníka, byť by to byl i špinavec, jenž krade mýdlo a čtvrtí si v kabině moji utěrku na onuce.“ Řkouc to paní vstoupila do lodičky a odvázavši ji přeplavila se na druhý břeh Orše k abbému. „Můj muž,“ pravila, „je nevyrovnatelný osel, poj ď te pane, převezu vás a vy mu to řeknete zblízka.“ (…) „Můj manžel plkává dosti často,“ pravila paní Důrová, „Ach! Je mi to snášeti od sedmnáctého roku, neboť vězte, že jsem se provdala mláda. Ano, mohla jsem voliti mezi lepšími chlapíky, než je mistr, avšak Antonín zbil ženichy a zmocniv se klíčů, jež jako s uděláním se hodily k mým dvířkám, obtěžoval mě tak dlouho, až bylo nutné slaviti svatbu.

Co vyplývá z textu? a)Kateřina vychvaluje svého manžela za to, že zbil ženichy. b)Kateřina vzdychá nad tím, že od mládí musí snášet tlachání svého manžela. c)Kateřina neměla na výběr jiné nápadníky, a proto si musela vzít Antonína.

1) JAKÝ JE NÁZEV DÍLA A KDO JE JEHO AUTOREM? a) Báječná léta pod psa – Michal Viewegh b) Rozmarné léto – Vladislav Vančura c) Městečko na dlani – Jan Drda

2)KE KTERÉMU SMĚRU DÍLO PATŘÍ A O JAKÝ SE JEDNÁ ŽÁNR? a) Demokratického proudu; utopické drama b) Levicová próza, psychologický román c) Poetismu, humoristická novela

3) PŘIŘAĎ K NÁSLEDUJÍCÍM POSTAVÁM JEJICH CHARAKTERISTIKU (ANTONÍN DŮRA, ARNOŠTEK, KATEŘINA, MAJOR HUGO, KANOVNÍK ROCH, ANNA) a) pomstychtivá, odpouštějící, žárlivá, nepřitažlivá, podezřívavá, není šťastná b) největší mravokárce, věří v bibli, konzervativní, vzdělaný knihomol, nakonec i on je Annou okouzlen c) záletník, stará se o své tělo, užívá si života, flegmatik d) vznešený, bohatý, slušného vychování, stále hovoří o válce e) kouzelník, nechá si vše líbit, švarný chlapík, polykač ohně, trochu „ňouma“ f) krásná, mladá, líbí se jí dvoření, každý muž se do ní zamiluje

4) KDO SI ZAHRÁL ARNOŠTKA, ANNU, ANTONÍNA? a)Jiří Menzel, Jana Preissová, Rudolf Hrušínský b)Václav Neckář, Jana Brejchová, Jan Hrušinský c)Ondřej Havelka, Gabriela Vránová, Vlastimil Brodský

5)URČETE UMĚLECKÉ PROSTŘEDKY a) „Hej,“ vykřikl kanovník, „hej, pane, počínáte pozdě svůj sabat, co. Nezní zvony dosti silně?“ b) „Jaký jste to,“ řekl, „ nečistý hmyz, jenž odkládá kalhoty tak snadno, jako poctivý člověk svoji čepici?“ c) Hle, výstupné proudy, unášející páru od povrchu zemského k rosnému bodu. d) „Nikoliv,“ děl, „shledávám jakési zaujetí v těchto hovorech, a třeba by nebyly dosti ušlechtilé, připouštím je, neboť zaujetí jsou odlesk vášní. Co jest velikého mimo oblohu věčně modrou a vášně věčně krvavé?.

6) POROVNEJTE POSTAVU ANTONÍNA V KNIŽNÍM A FILMOVÉM ZPRACOVÁNÍ

7)KTERÁ Z CHARAKTERISTIK NEJVÍCE ODPOVÍDÁ STYLU PSANÍ AUTORA UKÁZKY? a) Užívá jazykové experimenty sahající i do minulosti, kombinaci archaismů, výrazů knižních s jadrnými výrazy a obraty z lidového jazyka; vynikající metaforika; zvýrazněná role vypravěče; postavy si dokážou vychutnávat život; loupežníci, vrazi, milenky b) Texty jsou štiplavé, vlídné, lidový humor, živelný, nakažlivý, optimismus, jistá pohoda; autor je do svých hrdinů zamilovaný, drobné hříchy jim předem odpouští, je vynikajícím vypravěčem c) Vynikající vypravěč, humor, břitký satirik, sžíravý sarkasmus, tvůrce sloupku, vtipné novotvary

8)KTERÁ JSOU DALŠÍ ZNÁMÁ DÍLA VLADISLAVA VANČURY? a) Edudant a Francimor, Muži v ofsajdu, Dům na předměstí b) Má veselá jitra, Milenci na jednu noc, Láska a smetí a) Pekař Jan Marhoul, Markéta Lazarová, Konec starých časů

9) KDO BYLI AUTOROVI SOUČASNÍCI? a) Jaroslav Durych, Eduard Bass, Karel Čapek b) Václav Havel, Michal Viewegh, Petr Šabach c) Václav Hrabě, Jaroslav Seifert, Pavel Tigrid

Slohová práce Zkuste napsat vypravování, ve kterém bude vystupovat kouzelník, provazochodkyně a plavčík.

S PRÁVNÉ ODPOVĚDI : Z textu vyplývá - b 1) b 2) c 3) a-Kateřina b-Roch c-Antonín d-Hugo e-Arnoštek f-Anna 4) a 5) a – zvolání b – metafora c – personifikace d – metafora 6) v knize je hlavní postava popisována jako štíhlý sportovec 7) a 8) c 9) a

Zdroje: PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století: pro výuku na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 1998, 82 s. ISBN Rozmarne leto. Brno: Jota, ISBN AUTOR NEUVEDEN. bonjourtristesse.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Vm36d0/UBDlksman0I/AAAAAAAAM1Y/DkR9U wLVDk8/s504/Rozmarne%2BLeto%2BNerez.avi_ snapshot_ _%5B _ %5D.jpg

Zdroje: AUTOR NEUVEDEN. Knihovna Do Ucha [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: leto.jpg leto.jpg AUTOR NEUVEDEN. filmer.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. U Margarety [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FcpxpihBxI4/T0o_HRGLsuI/AAAAAAAAAVs/LJ- -axwaYqA/s1600/_copyright_2_ jpg