Vikingové. Kdo byli vikingové  patřili mezi germánské kmeny  slovo Viking je pravděpodobně odvozeno od vík=záliv, říkali si tak obyvatelé dnešního Dánska,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky osídlení našeho území
Advertisements

Vikingové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Kodaň Karel Jurásek DÁNSKO.
Vikingové Dějepis VY_32_INOVACE_306, 16. sada, D
6. ročník Pravěk.
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_02
Norsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Kryštof Balajka Vikingové.
r začátek doby vikinské
Pravěk Mladší doba kamenná
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PRAVĚK.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
VIKINGOVÉ Tereza Tůmová.
Vikingové Vikingové nenosili žádnou uniformu tak, jako je tomu v dnešních armádách. Každý viking si musel svou výstroj zajistit sám. Většina vikingských.
REGIONY EVROPY SEVERNÍ EVROPA.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Pravěk.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
VIKINGOVÉ: PhDr. Jana Žáková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Mgr. Lenka Venclová 7. ročník
SLOVANÉ.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NORSKÉ KRÁLOVSTVÍ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Vikingové Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Vikingové.
Počátky starověkého Říma
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA V ČR.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
EVROPA – ÚVOD, REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
Vypracoval: Štěpán Boudný Garant: Miroslava Kubíčková.
Čechy v 9. a 10. století Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_ PRV.2R.1B.03 HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová Název : VY_32_INOVACE_12C_16_Dánsko Téma:
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORAGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_01_PRAVĚK.
Švédsko Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Milena Závišová ČísloVY_32_Inovace_3169 NázevVikingové Téma hodinyVikingové PředmětDějepis Ročník/y/7.A.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMY - lidské sídlo, město, vesnice
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
VIKINGOVÉ Téma: Dějepis – 7. třída
Druh učebního materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Život na vesnici VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_10_ŽIVOT NA VESNICI
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_15_Keltové a Germáni na našem území
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_165_O životě na vesnici
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Dánsko Vlajka znak.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Naše země v dávných dobách.
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Člověk a jeho svět, 2 Název školy, adresa:
Transkript prezentace:

Vikingové

Kdo byli vikingové  patřili mezi germánské kmeny  slovo Viking je pravděpodobně odvozeno od vík=záliv, říkali si tak obyvatelé dnešního Dánska, Norska a Švédska. V západní Evropě jim spíše přezdívali Normané a ve východní zase Varjagové.  byli nejen obávanými válečníky, ale zároveň zručnými řemeslníky, šikovnými obchodníky a především pravými mistry ve stavbě lodí a v ovládání lodní plachty

Běžný život vikingů  vikingové byli nejen válečníci, ale také zemědělci, pastevci a řemeslníci  pěstovali oves a ječmen někdy i žito a pšenici  živili se stravou rostlinného původu např. ořechy a různými druhy planého ovoce  podstatnou složku jídelníčku tvořilo maso (hovězí, vepřové, skopové, zvěřina, tulení a rybí např. lososí nebo sledí) a chléb  chovali krávy i kvůli mléku, uměli udělat máslo a tvaroh  chovali ovce pro vlnu a slepice pro vejce

Běžný život vikingů  vykopávky z poslední doby poskytly velké množství důkazů o řemeslech  nalezly se zbytky z výroby každodenních i luxusních předmětů z jantaru, kostí, parohů, dřeva, železa, bronzu a vzácných kovů  přes zimu spravovali nástroje, zpracovávali kůži a kožešiny a také tkali  v hospodářství zůstávaly pouze ženy, děti, starci a otroci  vdaná žena měla povinnost pečovat o domácnost a v nepřítomnosti muže byla hlavou rodiny

Oblečení vikingů  protože skandinávské podnebí je chladné, bylo oblečení teplé, většinou vlněné nebo lněné  vikingové měli rádi pestré barvy a často jimi své oblečení zdobili  barviva na látky byla přírodní a získávala se z rostlin  každá vikingská žena měla doma nástroje pro výrobu látek  ženy nosily lněné šaty na kterých měly zástěru a na hlavě nosily šátek

Vikingská obydlí  ze začátku žili převážně na malých osamocených statcích (osadách) popřípadě v malých vesnicích  města stavěli až později převážně u pobřeží řek, jezer a moře  Domy se na ostrovech v severním Atlantiku stavěly pouze z kamene na sucho (bez malty) nebo z kamene spojeného trávou. Takto postavené zdi mohly být velmi masivní (až 1,8 m tlusté). Tyto domy měly jako typickou přístavbu chlév pro zimní ustájení zvířat (sousedil s obytnými místnostmi, aby dobytek zahřál lidi), stodolu pro krmivo, stáje a malou kovárnu.

Vikingské lodě  vikingské lodě tvořily hlavní zbraň při loupežných výpravách  Základem vikingského loďstva se stal langskip - válečná loď z 8. století n. l. s velikou plachtou a spoustou veslařů ukrytých za hradbou z kruhových štítů. Langskip byl vpředu často zdoben dračí hlavou, proto se též můžeme setkat s názvem Drakkar. Některé lodě měly příď zdobenu hadími hlavami.Taková loď se nazývá snekkar.