Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ZYGOMYCETES, ASCOMYCETES Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Preget, Matějka a Grulich. - vnímání okolí tímto druhem oka je výrazně odlišné, než je tomu u lidí - výhodou složených očí je schopnost vnímat velký zorný.
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Galvanický článek 12. října 2013 VY_32_INOVACE_130302
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
MLŽI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210215
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
BOROVICOTVARÉ 29. července 2013 VY_52_INOVACE_210125
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
KORÝŠI 3. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210224
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
FYLOGENEZE NERVOVÉ SOUSTAVY
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
Americká skutečnost Edwarda Hoppera
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mýdla 6. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_130218
ROBERT SMITHSON – Spiral Jetty
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
PINOPHYTA 29. července 2013 VY_52_INOVACE_210124
KRAJINA V UMĚNÍ 20. září 2013 VY_32_INOVACE_160205
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
ŘASY 13. března 2013 VY_52_INOVACE_210116
OSTNOKOŽCI 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210231
Název projektu: Moderní škola
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
LIST 26. července 2013 VY_52_INOVACE_210108
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY A KOSTRA
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
POHYB ŽIVOČICHŮ 30. ledna 2013 VY_32_INOVACE_110108
YVES KLEIN – Antropometrie
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. FOTORECEPTORY VY_32_INOVACE_ února 2013

CO JE PODSTATOU SCHOPNOSTI VNÍMAT SVĚTELNÉ PODNĚTY? přítomnost pigmentu (rodopsinu) citlivého na světlo molekuly rodopsinu jsou schopny pohlcovat světelnou energii (fotony), která způsobuje podráždění senzorických receptorů rodopsin se vyskytuje nejen v tyčinkách obratlovců, ale i u bezobratlých živočichů

[26]

MAJÍ SVĚTLOČIVNÉ ORGÁNY? [1] [2][3] [4] [5] [6] [4]

VYJMENUJTE TYPY ZRAKOVÝCH ORGÁNŮ U BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ: jednoduché oči složené oči komorové oči izolované fotoreceptory

Jednoduché oči (oční skvrny, ocelli) pouhé seskupení fotoreceptorů v ektodermálním epitelu umožňují vnímat pouze intenzitu světla, popřípadě směr, odkud světlo přichází pohárkové oči ploštěnek, jednoduché oči pavouků, hmyzu, měkkýšů [7] [8]

Složené oči (facetové) = mozaikové oči [9] [10] [11] [9]

Složené oči (facetové) = mozaikové oči skládají se z velkého počtu omatidií, z nichž každé má svou čočku výsledný obraz se skládá z oddělených obrazů jednotlivých omatidií – mozaikové vidění patrně malá rozlišovací schopnost velmi rychle zachycuje pohyb (důležité pro létající hmyz a malé živočichy neustále ohrožované predátory) hmyz, schopnost barevného vidění, korýši, někteří mnohoštětinatí červi

[15] [13] [14] [12]

KOMOROVÉ OKO BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ hlavonožci podobá se komorovému oku obratlovců, má odlišný embryonální vývoj sítnice, pohyblivá čočka se schopnosti akomodace, zornice schopna měnit svůj průměr, okohybné svaly, oční víčka [27]

KOMOROVÉ OKO OBRATLOVCŮ základem pro vznik oka je ektoderm (s výjimkou bělimy a s ní spojených struktur) [18]

[16]

SÍTNICE - RETINA [21][22][23]

TAPETUM LUCIDUM [19][20] Někteří živočichové (šelmy, zvířata s noční aktivitou, žralok, ale i kráva nebo kůň) mají za sítnicí vrstvu buněk (nebo vláken) schopných odrážet světlo. Odražené světlo je příčinou „svítících očí“ těchto zvířat.

HYPERMETROPIEMYOPIE [24] [25]

[17]

Použité zdroje : [1] EDUARD SOLA. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [2] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [3] HANS HILLEWAERT. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [4] LUIS SÁNCHEZ. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [5] CHEPYLE. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [6] ALVESGASPAR. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [7] THOMAS SHAHAN. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [8] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [9] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:

[10] KNUT PIVODDA. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [11] DARTMOUTH COLLEGE. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [12] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [13] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [14] OTTO LARINK. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [15] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [16] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [17] TALOS. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [18] PATRICK J. LYNCH. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [19] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Detached-2005-Oct-13.jpg

[20] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [21] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [22] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [23] MADHERO88. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [24] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [25] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [26] TATOUTE. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [27] DILIFF. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: