Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Včela Medonosná.
Advertisements

Hmyz s proměnou dokonalou
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Bezobratlí v sadech a zahradách
Elektronická učebnice - II
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
ČLENOVCI HMYZ.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
PAVOUKOVCI; HMYZ V RYBNÍKU
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
Včela medonosná Apis mellifera L.
VČELA MEDONOSNÁ.
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
BLANOKŘÍDLÍ Sršňovití
ČLENOVCI - HMYZ Řád: DVOUKŘÍDLÍ.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu: Včela medonosná.
Matka Rozvinuté Vaječníky Nerozvinuté Vaječníky Dělnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s běžnými druhy hmyzu, vyskytujícími.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 18 TEMA: Přírodopis 6 – Hmyz.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
než začnete prohlížet prezentaci ...
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LOUKA
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
RISK HMYZ ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Včely Jan Bureš.
Vypracovala: Beáta Tupá
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY Téma: BLANOKŘÍDLÍ HMYZ Ročník: 7. Autor: Mgr. Martina Kopecká

BLANOKŘÍDLÍ HMYZ CHARAKTERISTIKA: - 3 páry končetin - blanitá křídla (2 páry) - vývin nepřímý s proměnou dokonalou → (vajíčko – larva – kukla – dospělec) ZÁSTUPCI: - VČELA MEDONOSNÁ - VOSA ÚTOČNÁ - SRŠEŇ OBECNÁ - ČMELÁK ZEMNÍ

Blanokřídlí hmyz VČELAVOSA Potrava Žihadlo Hnízdo Přezimování Chování Význam POROVNEJ ZPŮSOB ŽIVOTA VČELY A VOSY:

Blanokřídlí hmyz VČELAVOSA Potrava Nektar, pylHmyz, nektar, ovoce Žihadlo S háčky, k obraněHladké, k lovu Hnízdo Úl, dutinaPapírové hnízdo Přezimování Královna + dělnicePouze oplozená samička = královna Chování Společenský život, instinkty Význam Opylování, med, vosk, jed, mateří kašička, propolis… Lov hmyzu → (predátoři)

ČESNO ÚLU

Včelí matka (královna)

Pohled do dělničích buněk na několikadenní larvičky, v jedné buňce jsou dokonce dvě - to když matka omylem položí dvě vajíčka současně. larvičky

Zavíčkovaný včelí dělničí plod zahřívaný dělnicemi a matečník, ve kterém je kukla budoucí matky. matečníky

Pohled na spodní okraj plástů, na kterém jsou dobře vidět 2 matečníky a jedna matečníková miska.

Trubci se líhnou z buněk, které jsou ve srovnání s těmi dělničími větší. Na dně buněk jsou vidět larvičky.

Pohled na nově vystavené plásty se sladinou, ze které bude časem med.

Detail plástu se ZAVÍČKOVANÝM MEDEM (nahoře), NEZAVÍČKOVANOU SLADINOU (dole) a OTEVŘENÝM i ZAVÍČKOVANÝM DĚLNIČÍM PLODEM. Na spodním okraji plástu je vidět MATEČNÍK. Na fotce je také několik TRUBCŮ, kteří jsou tlustší než dělnice, mají výraznější oči, tupý tvar zadečku. zavíčkovaný med sladina dělničí plod matečník

Včely SLADINU z květů přinášejí v MEDNÉM VÁČKU, což je něco jako náš jícen. Včela ho do buňky z váčku vyvrhne. Pak ho další včela nasaje, přemele v ústní dutině, odpaří z něj trochu vody a znovu vyvrhne. Když už je med v buňce dostatečně hustý, zakryje takovou buňku s medem voskovým víčkem.

Včelí miniroj, který se usadil na jabloni.

VOSA ÚTOČNÁ

VOSÍ HNÍZDO

Sršeň obecná SRŠEŇ A) SRŠEŇ OBECNÁ

ČMELÁK ZEMNÍ

ODKAZY: mYDmvZSYZhvNM:&imgrefurl= dobrouc.html&docid=tPsqu7QT3RL2QM&w=600&h=399&ei=tbExTt3uIMjX8gP7p4mhDg&zoom=1&iact=rc&dur=332&page=2&tbnh=160&tbnw=222&start=42&ndsp=24& ved=1t:429,r:13,s:42&tx=96&ty= M:&imgrefurl= zahrada_mot%2526r%253Ddomaci%2526strana%253D%2526foto%253DMOT2d08ec_shutterstock_ jpg%2526inframe%253D1&docid=gPwams7mgOXVZM&w =800&h=600&ei=z7QxToT6K5PA8QPz6_CgDg&zoom=1&iact=rc&dur=120&page=3&tbnh=151&tbnw=203&start=52&ndsp=26&ved=1t:429,r:19,s:52&tx=125&ty=97ved=1t:429,r:19,s:52&tx=125&ty=97 R3opUWCNjlM:&imgrefurl= obecna/fotogalerie&docid=weYx5kn3u64DWM&w=1000&h=750&ei=4rYxTravMtOs8QP7xdGhDg&zoom=1&iact=rc&dur=106&page=1&tbnh=160&tbnw=213&start=0&nd sp=24&ved=1t:429,r:19,s:0&tx=156&ty= w.vcelarstvijirka.cz/galerie.html&docid=gDc8B0ZFhNR_oM&w=1365&h=1024&ei=CbkxTsi5A8qx8gOZuJyhDg&zoom=1&iact=hc&vpx=1614&vpy=260&dur=3346&hovh= 194&hovw=259&tx=167&ty=119&page=2&tbnh=129&tbnw=173&start=38&ndsp=44&ved=1t:429,r:10,s:38&biw=1920&bih=754