ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_12_Informel TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorka: Ivana Brožová
Advertisements

©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
VÝTVARNÉ TECHNIKY Temperová malba Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Surrealismus, Čechy 20. století. Nejznámější představitelé Jindřich Štýrský Toyen – vl. Jménem Marie Černínová Václav Tikal a Václav Zykmund /Ra Mikuláš.
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
Tímto termínem se označuje celá řada nefigurativní a negeometrické malby.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Společná setkání nad výtvarnými díly 3
Abstraktní expresionismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Abstraktní umění 20. století.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
VÝTVARNÉ TECHNIKY Akční malba Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
IMPRESIONISMUS.
Malba akrylovými barvami
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Umělecké směry 20. století
OP-ART Jana Bobčíková.
Geometrická abstrakce
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
INFORMEL Jana Bobčíková.
ČESKÁ ARCHITEKTURA 2. polovina 20. století
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Surrealismus.
Evropské umění počátku 20. století
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Impresionismus Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Monika Jáglová Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4B_09_Česká.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_11_Lettrismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_13.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_17_Impresionismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Piet Mondrian Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Akční malba Autor: Mgr. Olga Pasovská Název.
Výtvarné umění starověkého Egypta
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_12_Informel TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Informel

Anotace Hlavním účelem materiálu je motivace žáka k vlastní výtvarné činnosti na základě inspirace informelem. Může sloužit také jako osnova výkladu učitele, případně podklad k tvorbě zápisků žáka. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk a literatura). Rozvíjí znalosti z dějin umění na základě prožitku a vlastní tvorby. Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v druhém ročníku a sextě.

Z historie Spontánně vznikající abstraktní malba Pojem, jímž v roce 1950 označil Michel Tapié abstraktní malbu, která vzniká zcela spontánně a bez kompozičních zásad Existuje asi od r.1945 –1946 především ve Francii Časově se překrývá s abstraktním expresionismem, akční malbou, lyrickou abstrakcí a tašismem

Informel vyjadřuje spontánnost projevu a svobodu zkratka pro Ne-formální, případně Ne-formové umění silné vrstvy barev často doplněny materiály doposud vnímanými jako nevýtvarné: štěrk, písek, sádra Díky prolínání vrstev vzniká na obrazech často dojem hloubky Kompozičně pracuje s nejjednoduššími abstraktními tvary (čtverec, čára), které expresivně dotváří Informel je spojován s uměním Art Brut, což je umění v surovém stavu - inspirací tohoto umění je kresba a malba dětí či duševně nemocných V Čechách je za blízkou Informelu pokládána například zralá tvorba malíře Mikuláše Medka.

Hlavní představitelé Wols – Alfred Otto Wolfgang Schulze 27. května 1913 v Berlíně - 1.září 1951 Paříž německý malíř a fotograf žijící ve Francii. Po roce 1946 se Wols začal věnovat informelu. Obrazy byly tvořeny prudkými tahy štětcem, nemíchanými barvami, rytinami a škrábanci. Působily dojmem neklidu a dynamiky. Inspiroval se nejen ve světě lidí, ale podněty pro svoji tvorbu hledal i v přírodě.

Mikuláš Medek 3. listopadu 1926 Praha – 23. srpna 1974 Praha - český malíř Vnuk impresionisty Antonína Slavíčka, syn generála a spisovatele Rudolfa Medka a bratr Ivana Medka Osvědčil svou uměleckou nezávislost a duchovní rozměry i v době vlády totalitního režimu Emotivní vyjádření intenzivního prožitku mystického charakteru zvláštní obrazové metafory existence člověka v jejím tragickém, bolestném a tajuplném rozměru, obsahová závažnost Jeden z nejvýznamnějších a nejoriginálnějších umělců nejen českého, ale i světového malířství druhé poloviny 20. století sve-obrazy-davim-portret-malire-mikulase-medka/ videohttp:// sve-obrazy-davim-portret-malire-mikulase-medka/

Vladimír Boudník – český grafik a malíř, představitel aktivní a strukturální grafiky Založil vlastní umělecký směr, tzv. explosionalismus - Odstřižky plechu, zlomené pilníky, matky, šrouby, raznice či kusy litiny, odpadlé při zpracování kovu, vlisovával a vtloukal do plechových plátů, které pak propaloval autogenem, škrábal do nich důlčíkem a rydlem a tloukl do nich kladivem. Z takto vzniklých matric pak tiskl své grafické abstrakce, které dotvářel ještě poté, co vyšly z tiskařského lisu. Podobně nezvyklou a originální technikou jsou i magnetické grafiky. Na pláty železného plechu, podložené magnetem, uspořádal do vějířů magnetických siločar kovové piliny, které pak fixoval lakem, vtíral do nich barvu a tiskl listy. Ve strukturální grafice stejným způsobem používal písek, odstřižky provázků či kousky textilu. Boudníkovým blízkým přítelem byl spisovatel Bohumil Hrabal

Josef Istler Významný český malíř, grafik a fotograf 13.listopadu 1919 – 19.června 2000 Je řazen mezi nejvýznamnější české a evropské představitele surrealismu a informelu Jeho tvorbu výrazně ovlivnilo také přátelství s Karlem Teigem a Toyen spoluzakladatel surrealistické skupiny Ra

Inspirace pro tebe: Připrav si: Karton nebo čtvrtku Temperové nebo akrylové barvy Sádru, písek, lepidlo Herkules Štětce Kulatý nůž a vidličku nebo malířskou špachtli Nádobu na rozmíchání sádry (např. ustřiženou PET láhev) a dřívko

Pracovní postup: Na připravený karton proveďte podmalbu akrylovou barvou Rozmíchejte sádru ve vodě Připravenou směs nanášejte kulatým nožem nebo špachtlí na podklad Do ještě neztuhlé sádry můžete nanášet barvu Na podklad lze také nanést lepidlo Herkules, posypat dílo pískem v vnášet do této hmoty barvy Do malby můžete zasahovat vidličkou, nožem či násadou štětce Na závěr se můžete pokusit o společnou interpretaci svých děl a vystavit je

Láska v mracích

S tebou a bez tebe

Prorůstání

Zdroje KOLEKTIV. Slovník světového malířství. Praha: Odeon a Artia, 1991, ISBN NEZJIŠTĚNO. Výtvarné umění 2. poloviny 20. století [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: -RED-. informel [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KISIL, Aleš. Nemaluji, své obrazy dávím [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: mikulase-medka/ NEZJIŠTĚNO. Vladimír Boudník [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚNO. Josef Istler [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrazový materiál: archiv autorky, vlastní foto žákovských prací – se souhlasem autorů