Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Protektorát Čechy a Morava
Transkript prezentace:

Percentá Percentá každý deň a na každom kroku

Čo je to percento ?    

História percent Staroveký Rím – Caesar – Daň z predaného tovaru v aukcií (centesima rerum venalium) Stredovek – rast hodnoty peňazí – stotinové výpočty štandardom – rutina zapisovania ich do matematických textov Per cento cca 1425 Per cento v 17. storočí

Výpočet percent Príklad : Máme hodnotu 1526 a potrebujeme z nej vypočítať 15 %. Ako na to ? Trojčlenka : 100 %.................. 1526 15 %.................. X X:1526 = 15:100 100X = 1526*15 100X = 22890 / :100 X = 228,9 Jedno percento : 1526 : 100 = 15,26 (1%) 15,26*15 = 228,9 15% z 1526 = 228,9 Násobenie : 1526*0,15 = 228,9 Keďže 15% je 15 100 tak sa to dá napísať v tvare desatinného čísla. Troma rozdielnymi spôsobmi nám vyšiel taký istý výsledok, čo dokazuje, že existuje viac spôsobov na výpočet percent a to : Trojčlenka, jedno percento a násobenie desatinnými číslami. Pri trojčlenke sa vždy uplatňuje priama úmera!

Výpočet zľavy Príklad : Bicykel bol z pôvodnej ceny 450€ zlacnený na 320€. O koľko percent bol zlacnený ? Trojčlenka : 100 %................ 450€ X %................ 320€ X:100 = 320:450 450X = 32 000 /450 X = 71,1% 100 – 71,1 = 28,9 % Bicykel bol zlacnený o 28,9%. Jedno percento: 450 : 100 = 4,5€ (1%) 320 : 4,5 = 71,1 % 100 – 71,1 = 28,9% Bicykel bol zlacnený o 28,9% Pri takomto počítaní zľavy, sa najčastejšie uplatňuje jedno percento, pretože je rýchlejšie, no trojčlenka vám zaručí, že výsledok je správny.

Výpočet zisku z úrokovej miery Príklad : Do banky sme vložili 10 000€ na účet z ročnou úrokovou mierou 3,5% p.a. počas dvoch rokov. Koľko € si vyberieme na konci druhého roku. Trojčlenka: 100% ...................... 10 000€ 3,5% ...................... X€ X:10 000 = 3,5:100 100X = 35 000 /:100 X = 350€ (za prvý rok) 100%.................... 10 350€ 3,5%.................... X€ X:10 350 = 3,5:100 100X = 36225 /:100 X = 362,25 € (za druhý rok) Spolu za oba roky : 10 350 + 362,25 = 10 712,25€ Jedno percento: 10 000 : 100 = 100€ (1%) 100*3,5 = 350€ (za prvý rok) 10 350 : 100 = 103,5€ (1%) 103,5*3,5 = 362,25€ (za druhý rok) Spolu za oba roky : 10 350 + 362,25 = 10 712,25€ Násobenie: 10 000*1,035 = 10 350€ (po prvom roku) 10 350*1,035 = 10 712,25 (po druhom roku)

Príklad: Do banky sme vložili 15 000€, banka ponúka účet s ročnou úrokovou mierou 3,3% po dobu 15 rokov, koľko na takomto účte získame € ? Na výpočet výslednej hodnoty, ktorú nám dajú na konci 15. roku, existuje vzorec, ktorý šetrí drahocenný čas : Vklad * (1+ ú𝑟𝑜𝑘 𝑣 𝑝𝑒𝑟𝑐𝑒𝑛𝑡á𝑐ℎ 100 )počet rokov = vklad + zisk dokopy (a) 15 000 * (1+ 3,3 100 )15 =a 15 000 * (1+ 0,033)15 =a 15 000 * 1,03315 =a 15 000 * 1,6274... =a 24 411,59€ =a Cez jednoduchý vzorec sme vypočítali koľko € si vyberieme z banky na konci 15. roku.

Percentá naše každodenné Príklad: Potrebujeme vypočítať spotrebu plechu na pokrytie prístrešku, ak počítame so 7%-ným odpadom. Koľko m2 budeme potrebovať ? Keďže máme dočinenia s pravouhlým trojuholníkom, tak musíme vypočítať preponu pomocou Pytagorovej vety. a2 + b2 = c2 32 + 0,752 = c2 9 + 0,5625 = c2 9,5625 = c2 / √ 3,0923 = c 100% ................. 15,4615 m2 107% ................. X m2 X : 15,4615=107 : 100 100X = 1654,38 /: 100 X = 16,5438 m2 S = a * b S = 3,0923 * 5 S = 15,4615 m2 3,0923 m 0,75 m 5 m 3 m 15,4615*1,07 = 16,5468 m2 Jeden spôsob výpočtu.

Príklad na záver Do školy chodí X žiakov. Koľko žiakov chodí do školy, ak deviatakov je v triede 9 a predstavujú 6% celkového počtu žiakov a koľko žiakov chodí do každej triedy ak ich percentuálne podiely sú : ročník – 12% ročník – 8% ročník – 14% ročník – 18% ročník – 6% ročník – 16% 150 : 100 = 1,5 žiaka je jedno percento 1,5 * 12 = 18 žiakov (1. ročník) 1,5 * 8 = 12 žiakov (2. ročník) 1,5 * 14 = 21 žiakov (3. ročník) 1,5 * 18 = 27 žiakov (4. ročník) 1,5 * 6 = 9 žiakov (5. ročník) 1,5 * 8 = 12 žiakov (6. ročník) 1,5 * 12 = 18 žiakov (7. ročník) 1,5 * 16 = 24 žiakov (8. ročník) 1,5 * 6 = 9 žiakov (9. ročník) 100%................. X 6%................. 9 X : 9 =100 : 6 6X = 900 /:6 X = 150 žiakov Do školy chodí celkom 150 žiakov.

Zdroje Učebnica Matematiky pre 7. ročník II. časť (2004) Autori: Prof. RNDr. Ondrej Šedivý, CSc. PaedDr. Soňa Čeretková PaedDr. Mária Malperová PhDr. Ľudovít Bálint, CSc. Finančná gramotnosť pre ZŠ (2011) Autori: RNDr. Mária Debnárová Miloš Horniak Marián Meluš Vlastné vedomosti (1997-) Autor: Róbert Kováč

ĎAKUJEM ZA POZORNOSŤ Vypracoval a odprezentoval : Róbert Kováč, IX.S, SZŠ BellAmos