Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 16/14 Název materiálu: Starověké Řecko Zpracovala: Mgr. Petra Březinová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_07.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: kultura, školství, náboženství Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 6/2012.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
Každodenní život Řeků. Bydlení na venkově domy z hlíny a slámy ve městě z nepálených cihel středem domu dvůr, kde stál oltář jednotlivé místnosti kolem.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Křížovka. Křížovka Řešení Kréta a první Řekové (doba bronzová)
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
EGEJSKÁ OBLAST.
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k doplnění výkladu a zápisu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Kultura STAROVĚKÉHO ŘÍMA
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_18_Vláda Přemyslovců Regina Byrtusová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Raná řecká tyranida, Sparta
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Výtvarné umění starověkého Egypta
STAROVĚKÉ ŘECKO Dějepis 6.roč. Mgr.Renata Šimková.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Řecko uč. str
EGEJSKÁ OBLAST.
Kultura ve starověkém Řecku
KULTURA ANTICKÉho ŘECKa
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
STAROVĚKÉ ŘECKO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 16/14 Název materiálu: Starověké Řecko Zpracovala: Mgr. Petra Březinová

Starověké Řecko Úvod Život ve starověkém Řecku

Přírodní podmínky řecká nejstarší civilizace vznikla v egejské oblasti. Kromě vysokohorských oblastí jsou podmínky v Egejské oblasti podobné. Mírné deštivé zimy, horká a suchá léta. Krajina hornatá Kréta Egejské ostrovy Přilehlá pobřeží Zdroj:

Zemědělství Znalosti zemědělství - z Blízkého východu. Málo zemědělské půdy Pěstovali: pšenici, ječmen, luštěniny, fíky, ovoce, olivy, vinnou révu Z oliv → olej Kvůli nedostatku pastvin chovali převážně kozy a ovce. Důležitým zdrojem obživy rybolov.

Obchod Řekové dováželi zlato, stříbro a cín. Vývozním zbožím - mramor, hrnčířská hlína a železo.

Odívání a úprava hlavy – MUŽI Řečtí muži nosili košilovité roucho s krátkým rukávem nebo bez něj – chitón. Chitón se často spínal sponou. Přes chitón se nosil plášť neboli himation. Vlasy nakrátko + plnovous. Zdroj:

Ženy nosili oděv zvaný peplos. - obdélníkovitý kus látky - přeložen tak, aby se dal v pase stáhnout, na ramenou se spínal sponou. - peply zhotovovány z jemných látek. Vlasy si Řekyně stahovaly do uzlu v týle. Na nohách nosili Řekové sandály, v případě delší cesty pak vysoké šněrovací boty. Odívání a úprava hlavy – ŽENY Zdroj:

Bydlení Jádrem domu -velká obydlená místnost. V domě: předsíň, krb, dvorek a obytné místnosti. V domech nebývala koupelna, k očistě se používali lázně. Další prvky:  Zdobení malbou  Podlaha z udusané hlíny (chudší obyvatelé)  Mozaikové výzdoby, podlahy (bohatí obyvatelé)

Architektura Typickým prvkem - sloup. Podle výzdoby sloupů se odlišovaly stavební slohy. Někdy měly sochy podobu ženských postav – Karyatidy. Sloupy většinou nesly trojúhelníkové štíty. Stavby nebyly bílé jako dnes ale barevné. Zdroj: _Italy.JPG DÓRSKÝ Nejstarší Málo zdobený IONSKÝ Hlavice zdobená dvěma závity KORINTSKÝ Nejzdobnější Hlavice tvořena a zdobena rostlinnými listy

Stolování Během jídla Řekové neseděli ale leželi na levém boku. Neznali příbor. Jedli rukama, které si předtím důkladně myli. Jídlo nosili otroci. Během hostin přednášeli pěvci. Hostiny se nesměly účastnit počestné ženy.

Vzdělávání Ve starověkém Řecku se mohli vzdělávat pouze chlapci. Dívky často získávali maximálně základní vzdělání. Soukromá škola Od 7 let, placené Čtení, psaní, počítání, kreslení, čtení děl básníků Od 12 let: zpěv, tanec, hra na hudební nástroj, pětiboj (skok, běh, disk, oštěp, zápas). Gymnasion Od 16 let Zdokonalování v pětiboji a příprava na vojenskou službu. Přednášky řečníků a jiných vzdělaných mužů.

Náboženství Mnoho bohů - polyteismus Nejmocnější na hoře Olymp Bohové nesmrtelní a věčně mladí Měli lidské slabosti. Kromě bohů Řekové obdivovali různé hrdiny.

Náboženství Zeus  Vládce bohů  Podléhala mu země i nebe  Vládl hromům Poseidon  Bůh moře  Diův bratr  Vládl za pomocí svého trojzubce Hádes  Vládl podsvětí, říši mrtvých  Diův bratr

Náboženství Ares  Bůh války Pallas Athéna  Bohyně válečnice  Bohyně moudrosti Apollon  Dokázal přivolat i zahnat nemoci  Bůh hudby a umění  Doprovázelo ho 9 můz

Náboženství Héra  Ochránkyně rodiny  Diova žena Afrodita  Bohyně lásky  Jejím synem byl Erós

Malířství Snaha zachytit skutečnost Malby na keramice, ornamenty a postavy do nádob vyrývány. Na nádobách zachyceny mytologické výjevy i obrazy z každodenního života. Řekové zdobili interiéry svých domů freskami. Zdroj: Zdroj:

Sochařství Sochy působí strnulým dojmem. Většinou znázorňovaly mladou dívku nebo chlapce. Řecké sochařství vyniká svou dokonalostí. Sochy se zhotovovaly z mramoru nebo bronzu. Nejvýznamnějšími řeckými sochaři: Praxiteles, Polykleitos a Myron. Zdroj: Zdroj:

Písmo a literatura V 9. stol. př. n. l. přejali Řekové hláskové písmo od Féničanů. Od Řeků je následně převzali Etruskové, od nich pak Římané. Z Římského písma se vyvinula dnešní latinka. Literatura: odborná díla, historické spisy, filosofické spisy, lyrické básně, epické básně.

Divadlo Řekové divadlo vnímali jako poezii. Hry byly veršované. Znali dva žánry: Divadla byla půlkulatá a stupňovitá. Nejvýznamnější autoři: Aristofanes, Euripides, Aischylos, Sofokles. Komedie - Veselohra - Každodenní život nebo politika Tragedie - Vážné hry - Inspirace mytologií Zdroj:

Sport a hry V Řecku se odehrávaly různé slavnosti, kvůli kterým se dokonce i vyhlašoval mír. Olympijské hry:  Nejvýznamnější  Zasvěceny Diovi  Konali se každé čtyři roky  První v roce 776 př. n. l.  Trvaly 5 – 7 dní  Disciplíny: běh, běh v plné zbroji, pěstní zápas, zápas ve volném stylu, pětiboj.  Odměnou vítězi byl pouze vavřínový věnec.  Zúčastnit se mohl každý bezúhonný občan.

Věda V Řecku vznikly základy pro mnoho věd: Lékařství – Hippokrates  Hippokratovu přísahu skládají studenti medicíny dodnes. Matematika a astronomie  Řekové již věděli, že Země je kulatá a není středem vesmíru.  Znali podstatu zatmění slunce i měsíce.

Věda Pythagoras  Pythagorova věta je i dnes důležitá pro výpočty týkající se stran trojúhelníku. Archimédes  Objevil významné fyzikální zákony. Dějepisectví Herodotos  „Otec dějepisu“.  Sepsal dějiny Egypta, Persie, Řecko – Perských válek.

Věda Filosofie  Velmi výrazně se podíleli na rozvoji filosofie.  Zkoumali podstatu života a světa.  Snaha věcem rozumět za pomocí rozumu.  Nejvýznamnější myslitelé: Platón Aristoteles Sokrates

ZDROJE: RULF, Jan a VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis: Pravěk a Starověk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN, ISBN X. s [cit ] dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 6ver_chiton%2C_Nordisk_familjebok.png _Athena_temple_-_Paestum_-_Italy.JPG chtheum.jpg ermo_NI2026.jpg NI2127.jpg ry_aC.jpg?uselang=cs _7.JPG _Greece_-_Ancient_theater.jpg