Kultura starověkého Řecka Klíčová slova řecké společnosti: Řecký humanismus, ideál lidské krásy, mimésis, svobodný člověk, demokratismus, antropomorfismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kultura Egejské oblasti
Advertisements

Antické Řecko Architektura
Řecká architektura a sochařství
Antická kultura.
Řecké výtvarné umění.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Doplňkové informace a reprodukce
Řecké sochařství MgA. Lukáš Psík wikimedia
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Komenského.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_04_Řecko TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
Výtvarné umění starověkého Řecka Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RECKA_P.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
Každodenní život Řeků. Bydlení na venkově domy z hlíny a slámy ve městě z nepálených cihel středem domu dvůr, kde stál oltář jednotlivé místnosti kolem.
KLADÍ Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Křížovka. Křížovka Řešení Kréta a první Řekové (doba bronzová)
Antika Athénská Akropole – její dnešní stav
Starověké Řecko – Řecká kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola Městec Králové
Určeno pro : žáky 2. stupně ZŠ Sekce: základní Předmět : zeměpis
5000let př. n. letopočtem-3500l.př.n.l.
EGEJSKÁ OBLAST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Základní škola Čelákovice
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k doplnění výkladu a zápisu.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
I. Prostorový kontext, A) Athény
3. 5. Mezipředmětová integrace Brno-Bystrc, Vejrostova 2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
FEIDIÁS SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
ARCHITEKTURA ZA VLÁDY PERIKLA
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Výtvarné umění starověkého Egypta
STAROVĚKÉ ŘECKO Dějepis 6.roč. Mgr.Renata Šimková.
PRAVĚK.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Výtvarné umění starověkého Egypta
PRAVĚK.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
klasické období (5. stol. př. n. l. Athény za Perikla)
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
EGEJSKÁ OBLAST.
Kultura ve starověkém Řecku
KULTURA ANTICKÉho ŘECKa
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Helénismus Alena Peštová Třída: 1. A.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

Kultura starověkého Řecka Klíčová slova řecké společnosti: Řecký humanismus, ideál lidské krásy, mimésis, svobodný člověk, demokratismus, antropomorfismus (i ve vztahu k božskému)

Řecké vázové malířství

Významná centra jejich výroby: Korint, Argos, Athény

Amfora

alabastronHruškovitý aryballos Kulovitý aryballos askoskylixskyfos pithos

hydria kantharos Zvoncový kráter peliké pyxis Lékythos psyktér

rhyton oinochoéolpé

Architektura starověkého Řecka

Dórský (7.stol.př.n.l.) Iónský (6.stol.př.n.l.) Korintský (kolem r.400 př.n.l.) Řecké architektonické řády

Mykénské sloupy a hlavice ve tvaru bochníku chleba, Kréta

Sloupy a hlavice dórské iónskékorintské

Dórská hlavice z Olympie

Ionské hlavice

Iónský sloup

Korintské hlavice

Karyatidy

Řecký chrám Typy chrámů: in antis – mezi sloupy, in antis postikum + zadní předsíň pro stylos + řada sloupů vpředu, amfiprostylos + řada sloupů i vzadu, peripteros – sloupy kolem dokola, dipteros – dvě řady sloupů kolem dokola

STAVEBNÍ PRVKY ŘECKÉHO CHRÁMU Klíčová slova: Tympanon Metopa Kládí – římsa, vlys, architráv Hlavice dřík, patka, kanelování, akroterie, karyatida

uvnitř ohniště, cela boha (přístupná jen kněžím), votivní dary střed – řada sloupů vně – na východní straně oltář, kde se shromažďovali věřící, slavení svátků: např. oblékání nového šatu Athéně chrámy původně dřevěné, proto např. (triglyfy – tři zářezy) a hlavice (původně – přepásání vršku kmene – zpevnění; později ozdobný prvek hlavice) - v řecké architektuře – plastická výzdoba na místech, která nebyla tektonicky nosná Popis řeckého chrámu

Nejtypičtějšími a nejdůležitějšími budovami řecké architektury byly chrámy, které byly střediskem náboženského cítění a místní pýchy. Vzor pro jejich základní typ vycházel z královských síní mykénských paláců. Rané chrámy se stávaly z jedné místnosti, tzv. cely, se sochou boha nebo bohyně. Ohniště z mykénských paláců je nahrazeno posvátným ohněm hořícím na oltáři před chrámem. V archaickém období se stavěly první chrámy ze dřeva a vepřovic. Od 7. stol. př.n.l. se stavěly mnohem složitější chrámy, jejichž konstrukce byla kamenná. Největší a nejzdobnější se budovaly v klasické době. Ne všechny chrámy byly budovány ve městech. Některé se stavěly na odlehlých místech. Věřící se shromažďovaly před vchodem do svatyně a otevřenými dveřmi uctívaly sochu boha, kterému byl chrám zasvěcen. Věřícím nebylo povoleno do chrámu vstoupit stol. – už typická podoba řeckého chrámu – dvoulodní chrámy – cella + předsíň, oběť se konala před chrámem - před očima celé obce, božstvo mohlo vstupovat skrze ochozy do okolní krajiny

Dórský sloh (7. stol. př.n.l.) Attika, Peloponés – evropská část

Dórský sloh

Aigina, model chrámu

Aigina

AKROPOLE (Athény) ■ Stavba zahájena r.447 př.n.l. výstavbou Parthenónu (architekti Iktínos a Kallikrates) ■ Uvnitř bývala 10m vysoká socha Athény, po obvodu chrámu umístěn vlys s nízkým reliéfem (obojí sochař Feidias) ■ Erechtheion (v iónském stylu) proslavený karyatidami -sochami žen nesoucích kládí

Akropole

Parthenon Erechteion Propylaje Chrám Athény Niké AKROPOLE (Athény)

Akropole

Propylaje

Parthenon

Erechteion

Olympie

Rekonstrukce Olympie

Chrám bohyně Héry v Paestu

Paestum

Poseidonův chrám

Hefaiston, Atheny

Delfy

Divadlo v Epidauru

Antické stadium

Antické stadium Perge

Údajná podoba bájné Atlantidy

Brandenburská brána

SOCHAŘSTVÍ starověkého Řecka

Počátky monumentálního sochařství ve starověkém Řecku Do 5.stol. př.n.l. východiskem řeckého sochařství : Kúros (nahá figura muže) Koré (oblečená figura ženy) - Přímý frontální pohled, levá noha vykročena, paže sevřené v pěsti strnule podél těla, velké mandlovité oči, ozdobně vypracované účesy, ryté schematické anatomické detaily - Inspirace Egyptem, sochy často polychromované (barvené), majestátně nehybné

Kúros Koré

Vozataj delfský

Polychromované sochy (vliv Egypta)

Přísný styl (poč.5.stol.př.n.l.) V soch. 5.st. př.n.l. se uvolňovala archaická forma strnulé frontální postavy a jako reakce na pozdně archaickou manýru se konstituoval přísný styl (střídmější drapérie bez ornamentálních prvků, výrazná vážnost nahrazující stereotypní úsměv) Raný klasicismus (pol.5.stol.př.n.l.) - Myrón, Polykleitos, Feidias - snaha o dokonalý realismus, vyjádření ideálu člověka, tvary zaoblenější, nové pózy a vícepohledové kompozice

Myrón Diskobolos Pokus o zachycení několika po sobě následujících pohybů

Myrón

Sousoší Athény a Siléna Marsya (římská kopie)

Polykleitos z Argu ● Studuje atletovo tělo při odpočinku ● kánon podle kterého je velikost hlavy obsažena v délce těla 7x; užití kontrapostu ● vzor celému sochařství klasické doby (dochovány pouze kopie) Diadumenos

Doryforos Kyniskos vítěz z Mantineie

Feidiás ● Periklův přítel ● nejslavnější dílo - vlys na Parthenónu: 92 metop (náměty symbolizující vítězství řecké civilizace) ● Athéna Parthenos na Akropoli ● tvůrce Dia v Olympii ● rozmanitost pohybu, uvolněnost, hra drapérií

Východní štít Parthenonu Západní štít Parthenonu

Socha Dia

Kentauromachie

Medúza

4.stol.př.n.l. Sochařství opouští od chladné přísnosti raného klasicismu, prosazuje se cit, přednost má zvlněná a graciézní forma V pol.4.st.př.n.l. - Novátor Praxitelés – věnuje pozornost ženské postavě, vrací se k mramoru pro jeho hebkost (Afrodíta z Knídu) Objevuje se umění sochařského portrétu, kterému vládne Lysippos (na Alexandrově dvoře, nové proporce hlava 8x v lidské postavě), sochy vyšší a štíhlejší, lehkost a pevnost tvarů, je možné dívat se na ně ze všech stran

Praxitelés Hermes s malým Dionýsem Apollón

Afrodita Knidská Praxitelés

Marathonský chlapec Praxitelés

Skópas

Výzdoba mauzolea v Halikarnassu Boj Řeků s Amazonkami

Lysippos ze Sikyonu Erós

Hermés z Atlantu Lysippos

Alexandr Veliký Sokrates Euripidés Lysippos Aristotelés

Helénistická skulptura Tvorba sousoší Skupiny vznešených nebo „barokně“ dramatických scén (pergamské skupiny s Galy) až po hravá sousoší satyrů

Jezdec na koni

Laokoon se dvěma syny

Niké Samothrácká

PERGAMON – Diův oltář

Detail Diova oltáře v Pergamonu

Umírající Gal