Kultura starověkého Řecka Klíčová slova řecké společnosti: Řecký humanismus, ideál lidské krásy, mimésis, svobodný člověk, demokratismus, antropomorfismus (i ve vztahu k božskému)
Řecké vázové malířství
Významná centra jejich výroby: Korint, Argos, Athény
Amfora
alabastronHruškovitý aryballos Kulovitý aryballos askoskylixskyfos pithos
hydria kantharos Zvoncový kráter peliké pyxis Lékythos psyktér
rhyton oinochoéolpé
Architektura starověkého Řecka
Dórský (7.stol.př.n.l.) Iónský (6.stol.př.n.l.) Korintský (kolem r.400 př.n.l.) Řecké architektonické řády
Mykénské sloupy a hlavice ve tvaru bochníku chleba, Kréta
Sloupy a hlavice dórské iónskékorintské
Dórská hlavice z Olympie
Ionské hlavice
Iónský sloup
Korintské hlavice
Karyatidy
Řecký chrám Typy chrámů: in antis – mezi sloupy, in antis postikum + zadní předsíň pro stylos + řada sloupů vpředu, amfiprostylos + řada sloupů i vzadu, peripteros – sloupy kolem dokola, dipteros – dvě řady sloupů kolem dokola
STAVEBNÍ PRVKY ŘECKÉHO CHRÁMU Klíčová slova: Tympanon Metopa Kládí – římsa, vlys, architráv Hlavice dřík, patka, kanelování, akroterie, karyatida
uvnitř ohniště, cela boha (přístupná jen kněžím), votivní dary střed – řada sloupů vně – na východní straně oltář, kde se shromažďovali věřící, slavení svátků: např. oblékání nového šatu Athéně chrámy původně dřevěné, proto např. (triglyfy – tři zářezy) a hlavice (původně – přepásání vršku kmene – zpevnění; později ozdobný prvek hlavice) - v řecké architektuře – plastická výzdoba na místech, která nebyla tektonicky nosná Popis řeckého chrámu
Nejtypičtějšími a nejdůležitějšími budovami řecké architektury byly chrámy, které byly střediskem náboženského cítění a místní pýchy. Vzor pro jejich základní typ vycházel z královských síní mykénských paláců. Rané chrámy se stávaly z jedné místnosti, tzv. cely, se sochou boha nebo bohyně. Ohniště z mykénských paláců je nahrazeno posvátným ohněm hořícím na oltáři před chrámem. V archaickém období se stavěly první chrámy ze dřeva a vepřovic. Od 7. stol. př.n.l. se stavěly mnohem složitější chrámy, jejichž konstrukce byla kamenná. Největší a nejzdobnější se budovaly v klasické době. Ne všechny chrámy byly budovány ve městech. Některé se stavěly na odlehlých místech. Věřící se shromažďovaly před vchodem do svatyně a otevřenými dveřmi uctívaly sochu boha, kterému byl chrám zasvěcen. Věřícím nebylo povoleno do chrámu vstoupit stol. – už typická podoba řeckého chrámu – dvoulodní chrámy – cella + předsíň, oběť se konala před chrámem - před očima celé obce, božstvo mohlo vstupovat skrze ochozy do okolní krajiny
Dórský sloh (7. stol. př.n.l.) Attika, Peloponés – evropská část
Dórský sloh
Aigina, model chrámu
Aigina
AKROPOLE (Athény) ■ Stavba zahájena r.447 př.n.l. výstavbou Parthenónu (architekti Iktínos a Kallikrates) ■ Uvnitř bývala 10m vysoká socha Athény, po obvodu chrámu umístěn vlys s nízkým reliéfem (obojí sochař Feidias) ■ Erechtheion (v iónském stylu) proslavený karyatidami -sochami žen nesoucích kládí
Akropole
Parthenon Erechteion Propylaje Chrám Athény Niké AKROPOLE (Athény)
Akropole
Propylaje
Parthenon
Erechteion
Olympie
Rekonstrukce Olympie
Chrám bohyně Héry v Paestu
Paestum
Poseidonův chrám
Hefaiston, Atheny
Delfy
Divadlo v Epidauru
Antické stadium
Antické stadium Perge
Údajná podoba bájné Atlantidy
Brandenburská brána
SOCHAŘSTVÍ starověkého Řecka
Počátky monumentálního sochařství ve starověkém Řecku Do 5.stol. př.n.l. východiskem řeckého sochařství : Kúros (nahá figura muže) Koré (oblečená figura ženy) - Přímý frontální pohled, levá noha vykročena, paže sevřené v pěsti strnule podél těla, velké mandlovité oči, ozdobně vypracované účesy, ryté schematické anatomické detaily - Inspirace Egyptem, sochy často polychromované (barvené), majestátně nehybné
Kúros Koré
Vozataj delfský
Polychromované sochy (vliv Egypta)
Přísný styl (poč.5.stol.př.n.l.) V soch. 5.st. př.n.l. se uvolňovala archaická forma strnulé frontální postavy a jako reakce na pozdně archaickou manýru se konstituoval přísný styl (střídmější drapérie bez ornamentálních prvků, výrazná vážnost nahrazující stereotypní úsměv) Raný klasicismus (pol.5.stol.př.n.l.) - Myrón, Polykleitos, Feidias - snaha o dokonalý realismus, vyjádření ideálu člověka, tvary zaoblenější, nové pózy a vícepohledové kompozice
Myrón Diskobolos Pokus o zachycení několika po sobě následujících pohybů
Myrón
Sousoší Athény a Siléna Marsya (římská kopie)
Polykleitos z Argu ● Studuje atletovo tělo při odpočinku ● kánon podle kterého je velikost hlavy obsažena v délce těla 7x; užití kontrapostu ● vzor celému sochařství klasické doby (dochovány pouze kopie) Diadumenos
Doryforos Kyniskos vítěz z Mantineie
Feidiás ● Periklův přítel ● nejslavnější dílo - vlys na Parthenónu: 92 metop (náměty symbolizující vítězství řecké civilizace) ● Athéna Parthenos na Akropoli ● tvůrce Dia v Olympii ● rozmanitost pohybu, uvolněnost, hra drapérií
Východní štít Parthenonu Západní štít Parthenonu
Socha Dia
Kentauromachie
Medúza
4.stol.př.n.l. Sochařství opouští od chladné přísnosti raného klasicismu, prosazuje se cit, přednost má zvlněná a graciézní forma V pol.4.st.př.n.l. - Novátor Praxitelés – věnuje pozornost ženské postavě, vrací se k mramoru pro jeho hebkost (Afrodíta z Knídu) Objevuje se umění sochařského portrétu, kterému vládne Lysippos (na Alexandrově dvoře, nové proporce hlava 8x v lidské postavě), sochy vyšší a štíhlejší, lehkost a pevnost tvarů, je možné dívat se na ně ze všech stran
Praxitelés Hermes s malým Dionýsem Apollón
Afrodita Knidská Praxitelés
Marathonský chlapec Praxitelés
Skópas
Výzdoba mauzolea v Halikarnassu Boj Řeků s Amazonkami
Lysippos ze Sikyonu Erós
Hermés z Atlantu Lysippos
Alexandr Veliký Sokrates Euripidés Lysippos Aristotelés
Helénistická skulptura Tvorba sousoší Skupiny vznešených nebo „barokně“ dramatických scén (pergamské skupiny s Galy) až po hravá sousoší satyrů
Jezdec na koni
Laokoon se dvěma syny
Niké Samothrácká
PERGAMON – Diův oltář
Detail Diova oltáře v Pergamonu
Umírající Gal