Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Advertisements

ATMOSFÉRA.
PODNEBÍ.
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Proč u nás nežijí lední medvědi
Podnebné oblasti v České republice
Evropa Podnebí a vodstvo.
AMERIKA.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Rozmanitost podmínek života na zemi
Podnebné pásy 5. ročník.
AMERIKA přírodní krajiny
Devátá Marta Devátá Monika
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
Evropa Podnebí Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_003
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Biomy - popis.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová
VY_52_INOVACE_03/2/25_ZEMĚPIS
Přírodověda 5.ročník podnebí podnebné pásy.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Biosféra.
BIOMY ZEMĚ VEGETAČNÍ PÁSY ZEMĚ
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
Podnebí a vegetace Asie
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
PODNEBÍ FAUNA FLORA EVROPY.
Podnebí.
Hlavní světové ekosystémy (biomy)
PODNEBÍ AMERIKY A Kliknutím na obrázky spustíte video – hurikány a tornáda.
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
Austrálie Podnebí Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_042
Biosféra.
Křížovka - Tropický deštný les
Živý obal Země ( rostliny a živočichové)
Fytogeografické člení zemského povrchu
Biosféra.
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Podnebí, podnebné pásy.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Biosféra – světové rozložení Tomáš Kvasný Zeměpis červen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí.
Podnebí Severní Ameriky
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Subtropický podnebný pás
Podnebné pásy – mírný pás
Podnebné pásy listnaté lesy tropy subtropy
ZEMĚPIS - 6. ročník Atmosféra
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_V/2_INOVACE_29_Mírný pás
VY_32_INOVACE_19_22_Podnebí evropy
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘI_28
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
Biosféra = živý obal Země.
Polární pás Co zde roste? Žije? Polární pustiny trvalé zalednění
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_ZEMĚPIS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
PODNEBÍ.
Biosféra = živý obal Země
Podnebí a vegetace Asie
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_21_PODNEBNÉ PÁSY
Transkript prezentace:

biosféra

obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky

úvod = organismy neboli biota BIOSFÉRA = všechnyrostliny houby živočichové mikroorganismy biosféra = živý obal Země

životní podmínky  každý druh organismu vyžaduje určité základní životní podmínky světlo, teplo, vzduch, voda, živiny  životní podmínky jsou na různých částech zemského povrchu různé, rozhodují o nich zejména: a) nadmořská výška - s růstem nadmořské výšky klesá průměrná teplota vzduchu a roste úhrn srážek

b) zeměpisná šířka - nejvyšší průměrné teploty vzduchu jsou v tropickém a v subtropickém pásu - nižší teploty než v tropickém pásu - pás mírný - nejnižší teploty - kolem pólů - polární pásy

c) vzdálenost od světového oceánu - s rostoucí vzdáleností od oceánu - se zvyšují teplotní rozdíly mezi dnem a nocí i teplotní rozdíly mezi létem a zimou - klesá úhrn srážek d) pravidelné vzdušné proudy - pasáty a monzuny - pasáty a zimní monzuny vanoucí z pevniny oblast vysušují - letní monzuny a pasáty vanoucí od moře přinášejí srážky

e) přítomnost oceánských proudů - chladné oceánské proudy přilehlou oblast ochlazují a snižují úhrn srážek - teplé proudy naopak přilehlou oblast oteplují a úhrn srážek zvyšují

shrnutí  všechny tyto vlivy působí na každou část zemského povrchu různě silně  v každé části povrchu Země proto žijí pouze určité druhy organismů – vytvářejí přírodní společenstva (např. lesní společenstvo)  přírodní krajiny jsou ovlivněny činností člověka

závislost přírodních krajin na podnebí podnebný pástyp podnebípřírodní krajina tropický stále vlhkétropické deštné lesy střídavě vlhkétropické lesy a savany suchépolopouště a pouště subtropický vlhkémonzunové lesy suchétvrdolistá vegetace, polopouště a pouště mírný suchépolopouště a pouště, stepi přechodnélesostepi vlhkélesy: listnaté, smíšené, jehličnaté polární tundra, polární pustina

kontrolní otázky 1.Co tvoří biosféru?  všechny druhy rostlin, hub, živočichů a mikroorganismů 2.Základní životní podmínky jsou všude stejné. ANO – NE 3.Mezi základní životní podmínky nepatří:  světlo, srážky, teplo, dům, voda, vzduch, živiny, peníze 4.Nejvyšší průměrné teploty vzduchu jsou v pásu  tropickém 5.S růstem nadmořské výšky teplota vzduchu klesá – stoupá a úhrn srážek roste – klesá 5.Přírodní krajiny člověk svou činností ovlivňuje - neovlivňuje