ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Advertisements

Vznik, vývoj a formy peněz
Vznik, vývoj a formy peněz
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
České peníze 1 Finanční gramotnost I. stupeň Jaroslava Pavlatová, , Finanční gramotnost I. stupeň, České peníze 1.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
DUM - Digitální Učební Materiál
Vývoj peněz II. Petr Machala.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_10 NázevFinanční struktura podniku Druh učebního materiálu Peníze PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
PENÍZE Božena Genrtová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
PRÁVNÍ REGULACE PENĚŽNÍHO SYSTÉMU
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6018 NázevPsaní adres v dopise Téma hodinyPsaní adres PředmětZáklady.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6016 NázevCentrální banky Téma hodinyBanky PředmětZáklady finanční.
Monetární politika Peníze. Pecunia – dobytek Platit - plátno Dvojnásobná shoda potřeb Naturální směna Komoditní peníze Drahé kovy Peníze (papírové) Bankovní.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
Zpracoval: Mgr. Ondřej Pacina Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_32_INOVACE_3094 NázevTřeboňská pánev Téma hodinyTřeboň PředmětRegionální výchova.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Anna Zabranská ČísloVY_62_INOVACE_6022 NázevAlois Rašín, tvůrce měnové reformy Téma hodinyHospodářství.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Monetární politika Peníze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU_62_B_sada 1_05_M_Směna_Duch
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Obchod, trh Základy hospodaření.
Téma 4 Peníze a měny.
Transkript prezentace:

ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti Ročník/y/6.-9. AnotacePrezentace obsahuje výklad, co je prostá směna zboží, co jsou komoditní peníze, proč se jako platidla používaly drahé kovy, jak vznikly peníze a co je funkce peněz. Žák je spolutvůrcem tohoto výkladu. Žák potřebuje PC s přístupem k internetu. Učitel s dětmi na toto téma diskutuje. Očekávaný výstup Žák ví, co je to prostá směna zboží, jaké byly komoditní peníze, proč se jako platidla používaly drahé kovy, jak vznikly mince a jaká je funkce peněz. Druh učebního materiálu Prezentace

 Prostá směna zboží  Komoditní peníze  Drahé kovy a mince  Peníze  Funkce peněz

= jedno zboží bylo vyměňováno v určitém poměru za jiný druh zboží Směna zboží se řídila pravidlem: „… dej mi tohle a já ti za to nabídnu své zboží.“

Zjisti na internetu, jestli se tento směnný mechanismus používá i dnes. Pokud ano, jak se říká tomuto mechanismu? V současnosti tomuto mechanismu odpovídá tzv. naturální směna neboli barter, bártrový obchod.

Dnes se bartrový obchod používá v mezinárodním obchodě: např. 3 t mořských ryb = 1 t kávy směna

= určité zboží, které bylo přijatelné pro všechny Každá společnost měla ke směně určený jiný druh zboží např. kameny, mušle, dobytek, plátno, kožené proužky …

– mušle – dobytek (= latinsky pecun) lat. kovové peníze = pecunia – plátno (sloveso platit)  Přímořské národy  Ve starém Římě  Staří Slované Zjisti, pomocí internetu, jaké komoditní peníze používali: Jaké bylo největší komoditní platidlo: kamenné prstence (průměr 2 m)

 přijatelné všemi  dokázali do nejmenších částí a přesně vyjádřit hodnotu  lehce dělitelné  stálé, nepodléhající času, neměnící svou podstatu  omezené množství Proč se jako komoditní zboží používaly drahé kovy:

Nejdříve se používalo stříbro, později zlato. Zpočátku jen ve své naturální podobě.

 Později se razily mince.  Původně plný obsah drahého kovu.  Postupně se obsah drahého kovu v mincích snižoval – vznikaly slitiny s obsahem drahého kovu. Začaly existovat peníze.

Co znamená výrok: peníze jsou kryty zlatem. Jsou v dnešní době peníze také kryty zlatem? Kdy bylo zlaté krytí zrušeno? Kdy a kde se poprvé začaly používat papírové peníze? Peníze se daly směnit za zlato. Měly určitou hodnotu danou množstvím drahého kovu. Nemají žádné zlaté krytí, nejsou směnitelné za zlato. Zlato lze pouze za peníze koupit. Zrušeno v roce 1944 v Bretton Woodsu (New Hampshire, USA). Čína - 9. st. n. l. Bankovky – 17. st.

 Vystupují jako měřítko cen. Počtem peněžních jednotek je vyjádřena cena zboží na trhu.  Fungují jako prostředek směny čili oběživo.  Fungují jako platidlo.  Vystupují jako uchovatel hodnoty. Můžeme je odkládat a uchovávat na pozdější použití.

 Fungují jako mezinárodní platidlo. Konvertibilní = volně směnitelné např. dolar Nekonvertibilní = volně nesměnitelné např. 1 kyat (stát Myanmar)

Archiv autora