DESETINNÁ ČÍSLA 13 Dělení desetinných čísel NÁZEV ŠKOLY2. ZŠ J. A. Komenského Milevsko, J. A. Komenského 1023, okres Písek ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ ČÍSLO ŠABLONYIV/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV MATERIÁLUDESETINNÁ ČÍSLA 13 ČÍSLO SADY2 ČÍSLO MATERIÁLUVY_42_INOVACE_25 AUTOR MATERIÁLUMgr. Michal Divíšek
Desetinná čísla dělíme stejně jako celá. Používáme však různé úpravy ! 5274 : 26 =, Posuneme u obou činitelů desetinnou čárku o tolik míst, abychom se jí u dělitele zcela zbavili ! 5274 : 26 = Vlastně vynásobíme vše číslem 10 !,, Nyní již pokračujeme v normálním dělení : 26 = ,, Zbytek je 0,016. Ale pozor! Musíme jej stanovit pro původní příklad! Posunuli jsme přeci vše o jedno místo. Tak u zbytku to provedeme také. Zbytek je proto 0,0016. Zkoušku provádíme s původním zadáním ! 202,84 2, ,,,
2148 : 0 35 = Posuneme u obou činitelů desetinnou čárku o tolik míst, abychom se jí u dělitele zcela zbavili ! Vlastně vynásobíme nyní vše číslem 100 !, Nyní již pokračujeme v normálním dělení. Jestliže není uvedeno v zadání, tak výsledek na dvě desetinná místa. Zbytek je 0,10. Posunuli jsme vše o dvě místa. Zbytek je proto 0,0010 = 0,001. Zkoušku provádíme s původním zadáním ! 6137,14 0, ,,, : 35 = Příklad : 35 = ,
Příklad 2 Vypočti na celky, urči zbytek, proveď zkoušku ! a) 30 : 0,7 = b) 256 : 1,8 = c) 955 : 2,3 = d) 5,24. 0,03 = 42 (zb. 0,6) 142 (zb. 0,4) 415 (zb. 0,5) 174 (zb. 0,02) Příklad 3 Vypočti na setiny, urči zbytek, proveď zkoušku ! a) 32,7 : 1,8 = b) 0,472 : 0,024 = c) 924,6 : 2,5 = d) 17,5 : 7,4 = e) 25,47 : 1,9 = 18,16 (zb. 0,012) 19,66 (zb. 0,00016) 369,84 (zb. 0) 2,36 (zb. 0,036) 13,40 (zb. 0,01)
Odkazy a uvedení autorů : 1) Obrázky, náčrty a schémata: Mgr. Michal Divíšek