NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE: Prezentace slouží k rozšíření již dříve získaných znalostí žáků o květu – zabývá se jeho stavbou a také obecným významem květů. Žáky celou prezentací provází jednoduché úkoly ve formě popisků ve tvaru bubliny. Nové poznatky si mohou žáci ověřit při krátkém závěrečném opakování. K prezentaci je potřebná učebna s interaktivní tabulí, aby žáci mohli aktivně řešit zadané úkoly. Prezentace se také opírá o samostatnou práci žáků s učebnicí, po které vždy následuje společná kontrola řešení na tabuli. Prezentaci je vhodné doplnit ukázkami a rozborem živých květů. Prezentace byla vytvořena dne a ověřena dne
Květ
Stavba květu - z větší části tvořen přeměněnými listy, pouze malá část je stonkového původu S pomocí učebnice se pokus pojmenovat jednotlivé části květu. tyčinka pestík koruna okvětí kalich květní obaly květní lůžko květní stopka
- květní obaly mohou být: rozlišené = květy různoobalné Vzpomeneš si na jejich názvy? kalichkoruna nerozlišené = květy stejnoobalné liší se např. barvou, velikostí, tvarem př. prvosenka jarní okvětí květní obaly jsou stejné (barvou, velikostí, tvarem) př. tulipán zahradní chybějící = květy bezobalné - lístky květních obalů jsou: volné (př. hrušeň) srostlé (př. prvosenka) Čím se liší? Víš, jak se jim říká?
- uvnitř květu najdeme pohlavní orgány: samčí = tyčinky prašník S využitím učebnice zkus pojmenovat jednotlivé části tyčinky. pylová zrna (pyl) nitka samičí = pestíky S využitím učebnice zkus pojmenovat jednotlivé části pestíku. blizna čnělka semeník vajíčka
- květy oboupohlavné - květy jednopohlavné samčí – pouze s tyčinkami samičí – pouze spestíky = květy s tyčinkami + pestíky Co budou obsahovat? Pamatuješ si název samičích pohlavních orgánů rostlin? jednodomá rostlina - na jedné rostlině květy pouze s pestíky společně s květy jen s tyčinkami (př. líska turecká) dvoudomá rostlina - na jedné rostlině pouze květy samčí, na druhé (stejného druhu) jen samičí (př. kopřiva dvoudomá) (př. třešeň ptačí)
- mezi další znaky květu patří: četnost květů - počet a uspořádání květních částí dle určitého čísla a jeho násobků (s vyjímkou pestíku) souměrnost květů - možnost rozdělení květu na stejné části - nejčastěji jsou květy - trojčetné (př. tulipán zahradní), čtyřčetné (brukev řepka olejka), pětičetné (př. třešeň ptačí) květ pravidelný květ souměrnýkvět nesouměrný - vzácně Pojmenuj daný typ květu. př. třešeň ptačí př. hrách setý
Význam květů - rostlině slouží k - pro člověka - květní nektar v podobě medu - plody (po opylení a oplození ) - farmacie, kosmetika, parfumerie … - okrasa, dekorace - pro živočichy- potrava - úkryt Pokus se uvést alespoň tři významy květů (pro člověka, živočichy nebo samotnou rostlinu). - pohlavnímu rozmnožování
Opakování 1) Pojmenuj vybrané části květu: ? tyčinka ? ? ? koruna kalich květní lůžko
2) Jak se nazývá samčí pohlavní orgán rostlin?- tyčinka 3) Pojmenuj vybrané části pestíku. 4) Jak nazýváme květy obsahující samčí i samičí pohlavní orgány (tyčinky + pestíky)? - oboupohlavné ? blizna ? semeník 5) Uveď alespoň 2 různé významy květů. - např. pohlavní rozmnožování rostlin, potrava, úkryt, okrasa, dekorace, farmacie, kosmetika, parfumérie, med, plody …
Použité zdroje - použité obrázky – kliparty galerie MS Office použité nákresy květu a jeho částí pocházejí z vlastní tvorby