Catullus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Advertisements

Slova Květiny.
Léta.... Léta... Duše jen rány přijímá srdce tichou bolest zná oči zkoušejí to tajit Samotu v sobě mám radost žádnou nevnímám slzy.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:9.12.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
1. Kdybych tě neměl, Ježíši, můj Pane, | a kdyby krev tvá nemluvila za mne, | kde bych já bídný mezi ubohými | smýt mohsvé viny!
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
JSI BŮH A KRÁL.
Jak ten čas letí... Společné ANO jste si řekli již před pár lety.
František Ladislav Čelakovský
Už zase skáču přes kaluže
Vyznání.
Victor Hugo ( ).
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Známá básnířka ze starověku a významná představitelka řecké lyriky Spory: na kterém ostrově v Egejském moři se Sapfó narodila? Lesbos x Eressos V dětství.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
1. výročí Danielka a Jaroušek 2007.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
SEN NewFoton.
Italská renesanční literatura II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
 * 19.září 1881 (Mladá Boleslav)  Inspirace na pouti  Maturita – 1899  1901 – báňská akademie v Příbrami, 1905 – malířství  Život v Brně – karikatury.
Alexandr Sergejevič Puškin
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
1. Noc v širý už padá kraj a slunce v mraků dál zapadlo zvečera, A hvězdný padá třpyt, že šťastni můžem být, vypráví důvěra, a hvězdný padá třpyt, že šťastni.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Pro svého miláčka na dobré ráno ….. Já a Ty Jsme my.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
70 př. K. – 19 př. K.
Apoštolská 1. Prosíme Tě dej nám Pane sílu,
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
Básník JAN NERUDA (1834 – 1891) „Moudré je říct si každého dne: Kéž si uchovám lásku k životu.“
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
České divadlo po 2. světové válce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Jan Antonín Pitínský Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
František Hrubín „Dnes lidé mezi sebou hovoří tak, že jeden druhého neposlouchá.“
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Řečtí historikové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Slova Květiny.
Horatius Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Vypracoval: Ondřej Dutka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
A. Sova – Květy intimních nálad
Helénistické období řecké literatury
Řím 13:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Transkript prezentace:

Catullus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních škol Stručný obsahSeznámení s Catullovou tvorbou Způsob využitíVýklad učiva o Catullovi doplněný o otázky, po kterých hned následuje řešení. AutorMgr. Martina Svízelová KódVY_32_INOVACE_16_CSVI17

Catullus Gaius Valerius Catullus př. n. l. O básníkově životě existuje málo informací. Pocházel ze zámožné rodiny. Narodil se ve Veroně. V Římě se stýkal s významnými osobnostmi a prožil zde milostný vztah s Clodií, který se stal inspirací pro jeho poezii.

Dílo Patřil k mladořímské škole básnické. Jeho tvorba spadá do zlatého období římské literatury. Napsal celkem 116 básní. Proslavil se zejména milostnými verši, v nichž často opěvuje dívku Lesbii (ve skutečnosti Clodii). Dále píše také politické básně (satirické epigramy) namířené proti Caesarovi. Co je to satira? Proč nepoužil v básních jméno Clodie?

Řešení Jméno Clodie nahradil básník jménem Lesbie (má stejný počet slabik), protože Clodie byla vdaná žena. Catullus chtěl zachovat určitou anonymitu. Satira - je text, který humorným způsobem útočí na společenské nešvary nebo konkrétní lidi a kritizuje je.

Nejznámější báseň Nenávidím a miluji. Ptáš se, proč to dělám. Nevím, ale cítím, že se to děje a že mě to mučí. Nenávidím a miluji. Ptáš se, proč to dělám. Nevím, ale cítím, že se to děje a že mě to mučí. Dokázali byste vysvětlit, proč se básník tak cítí?

Řešení Básník nám dává nahlédnout do svého rozervaného nitra. Clodii miluje, ale zároveň mu tato žena přináší spoustu zklamání, sklíčenost a nenaplněnou naději na věrný svazek.

Lesbie, žijme, mějme se rádi! Ať starci přísní s námi se vadí, slunce ať hasne, nebo se vrátí, kdys věčnou noc nám bude spáti! Polibků tisíc, sto tisíc dej mi! Z duše mé těžké starosti sejmi, tisíc zas nových a tisíc zase. Co je nám po tom, kdo na to ptá se? Sto a sto nových, sto tisíckráte, až starců závist v počtu se zmate, polibky mé až na tvoje líce pro velký počet nesečtou více! Catullovy verše plné lásky.

Co lidé říkají kecalům užvaněným, na tebe, Vecte, to pasuje velice: Ty, tím svým prokletým jazykem leda můžeš pucovat škrpály anebo zadnice. Kdybys chtěl, smraďochu, jedno tvé zívnutí zahubí každého, kdo se ti znechutí. Často Catullus dost ostře a nevybíravě útočil na své nepřátele.

Zdroje Catullus: irmione.jpg?uselang=cs Lesbia: ard_John_Poynter_lesbia_and_her_sparrow.jpg? uselang=cs CONTE, G. B. Dějiny římské literatury. 1. vyd. Praha: KLP, ISBN CATULLUS, G. V.Veršíky a verše. 1. vyd. Praha: BB ART, ISBN