MATEMATIKA Mocniny s celým exponentem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Fyzika – mechanické kmitání a vlnění
Fyzika první učební obory
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Papežová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Převody jednotek délky, obsahu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vyvození a procvičení učiva
13..
Matematika Kulová úseč a vrchlík. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_30_Převody jednotek Téma: Převody jednotek Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Převody čísel. soustav - opakování
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Výroba eurooken - video
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Konstrukce a výroba oken
Výpočty z chemických rovnic
Mocniny s racionálním exponentem II.
PŘÍKLADY NA JEDNOTKY PŘEVODY JEDNOTEK
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Jednotky délky, hmotnosti, obsahu
Matematika Komolý jehlan
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Číselné soustavy - Opakování
PROVĚRKY Převody jednotek (délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Matematika Variace.
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Matematika Parabola.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ELEKTROTECHNIKA Řazení kondenzátorů – sériové řazení
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úpravy algebraických výrazů
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Převody jednotek délky - 2.část
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Převody jednotek obsahu
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Převody jednotek délky
15 JEDNOTKY DÉLKY – opakování.
Převody jednotek délky
Převody jednotek objemu − 2. část
Fyzika – Veličiny a jednotky
Převody jednotek – 2. část
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Převody jednotek obsahu
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_49_Převody jednotek 9.roč
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Mocniny s celým exponentem

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 06_03_32_INOVACE_06

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. MOCNINY S CELÝM EXPONENTEM Předmět: Matematika Ročník: první Jméno autora: Mgr. Blanka Koukalová Škola: SPŠ Hranice Anotace : Prezentace vhodná k výkladu nové látky o mocninách s celým exponentem. Obsahuje základní matematické zápisy mocniny, převody jednotek, ukázkové příklady a příklady na procvičení. Klíčová slova: mocnina, exponent, předpony u fyzikálních veličin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Koukalová. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

MOCNINY S CELÝM EXPONENTEM

MOCNINY xn …mocnina x …základ, kde x є R n …exponent xn = x . x . …. . x n – krát Podle exponentu můžeme rozdělit mocniny na: mocniny s přirozeným exponentem n є N mocniny s celým exponentem n є Z mocniny s racionálním exponentem n є Q

Pamatuj ! n є Z x є R - {0} např.

Pamatuj ! n є Z x, y є R - {0} např.

Mocniny často užíváme k zápisu čísel příliš velkých nebo naopak příliš malých. např. 10 000 = 1000 000 000 = 0,1 = 0,001 = 0,000001 = 104 109 10-1 10-3 10-6

U fyzikálních jednotek se často místo mocnin používají některé předpony. Doplňte mocniny u předpon: deci centi mili mikro nano piko hekto kilo mega giga tera

U fyzikálních jednotek se často místo mocnin používají některé předpony. Doplňte mocniny u předpon: deci 10-1 centi 10-2 mili 10-3 mikro 10-6 nano 10-9 piko 10-12 hekto 102 kilo 103 mega 106 giga 109 tera 1012

Příklady Vyjádřete údaj v jednotkách uvedených v závorce, použijte mocniny čísla 10. 1 cm (m) 1 t (g) 1 kg (mg) 1 km (m) 1 mm2 (dm2) 1 ha (m2) 1 mm3 (cm3) 1 m (dm) 1μg (g) 1 cm = 10-2 m 1 t = 106 g 1 kg = 106 mg 1 km = 103 m 1 mm2 = 10-4 dm2 1 ha = 104 m2 1 mm3 = 10-3 cm3 1 m = 10 dm 1μg = 10-6 g

Pro výpočty je výhodnější, je-li a є Z Zápis čísla ve tvaru a.10n a . 10n , kde a є 1 ; 10), n є Z. Pro výpočty je výhodnější, je-li a є Z např. 2 000 = 2 . 1000 = 2 . 103 180 000 000 = 18 . 107 = 1,8 . 108 0,47 = 47 . 10-2 = 4,7 . 10-1 0,00009 = 9 . 10-5

Příklady Vypočtěte bez použití kalkulačky. Čísla vyjádřete ve tvaru a Příklady Vypočtěte bez použití kalkulačky. Čísla vyjádřete ve tvaru a . 10n, pak užijte pravidel pro počítání s mocninami. 104 = 10 000 102 = 100 105 = 100 000 10-2 = 0,01 105 0,001 . 100 000 . 100 = 10 000 000 . 0,1 . 0,0001 = 0,012 . 10003 = 5.

6. 7. 8. 9. 1100 . 0,08 . 0,1 = 10. 104 10-4 106 8,8 8 . 10-4