Starověká Římská říše. Řím Civilizační okruh Původ ve městě Řím (zal. v 8. stol. př.n.l.) Kultura ovlivněna vlivem Etrusků, Řeků a dalších italických.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se situací ve starověkém Římě ke.
Advertisements

Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Shrnutí učiva raného středověku
Druhý triumvirát (vznik císařství)
Olympijské hry.
Stěhování národů ● tímto pojmem se označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (barbarských kmenů), které probíhaly koncem starověku a počátkem středověku.
Olympijské hry.
Charakteristika umělecké památky
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Historie Starověkého Řecka
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Punské války Opakování dosavadního vývoje starověkého Říma:
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ANTICKÉ OLYMPIJSKÉ HRY
Počátky římského městského státu
Vývoj Říma do ovládnutí Itálie
Antický Řím Dějiny impéria.
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Civilizační centra Vznik a vývoj.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Zánik římské říše Petr Machala.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ŘÍMSKÉ HRY Vypracovaly: Světlana Moravčíková, Lucie Zetková, 2. A.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
Ovládnutí Itálie Římem
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Etruskové a založení Říma
Počátky starověkého Říma
Starověký řím.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
ŘECKÉ DĚJINY.
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ. - období principátu začíná nástupem OCTAVIANA - republikánské úřady fungují pouze formálně, Řím se mění v monarchii - v roce 20 př.n.l.
Aktivizační hodina TV Stanislav Haňka.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
OVLÁDNUTÍ APENINSKÉHO POLOOSTROVA
Starověký řím 6. ročník NG.
Vytvořil: Jakub Řezníček
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Výchova v antickém Řecku - utilitární
VÝVOJ OLYMPIJSKÝCH HER
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Starověké Řecko – Války Řeků za svobodu DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozpad a zánik říše římské
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověký řím 6. ročník NG.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověká Římská říše.
Tělesná kultura středověku
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Etruskové a římští králové
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Úvod do středověku.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
Stěhování národů Zánik římské říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Umění starověkého Říma
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Sjednocení říše TÉMATICKÝ.
Stěhování národů Zánik římské říše.
Transkript prezentace:

Starověká Římská říše

Řím Civilizační okruh Původ ve městě Řím (zal. v 8. stol. př.n.l.) Kultura ovlivněna vlivem Etrusků, Řeků a dalších italických kmenů Několik etap vývoje - království - republika - císařství

Řím Silná expanzivní politika dobyvačného charakteru Legie – vojenské oddíly (legio – vybrat, odvést) Řím postupně obsazuje značnou část Iberského poloostrova, Galii, značnou část Britských ostrovů, Černomoří, Severní Afriku a další

Římská tělesná kultura účelová militarizace TK Služba v armádě byla povinností každého svobodného občana (nejprve vlastníka půdy) Vojenské zařazení odpovídalo majetku Soustavný výcvik – pouze nejbohatší Výcvik probíhal na Martově poli za hradbami města Ideálem byla výchova statečného, zbožného a státu oddaného občana

Římská tělesná kultura Od 3. stol. př.n.l. postupná profesionalizace armády - vedla ke změně pojetí TK Většina obyvatelstva přestává pravidelně cvičit Dostatek volného času Zaměření na pasivní TK - masáže, lázně … - sportovní diváctví

Římské hry Ludi – veřejné hry - na oslavu triumfů římských zbraní od konce 3. stol. př.n.l. přibývají další hry - plebejské, apollonské, bohyně Cerrery, Flořiny …. Hry v cirku – původně etruského původu - vozatajské závody a boxerská utkání

Římské hry Gladiátorské hry – původně jednoduché formy zápasů, postupně se vyvíjejí do propracované profesonální formy, vznikají gladiátorské školy s ansámblem trenérů, lékařů, masérů... Program her narůstal – souboje jednotlivců, skupin, proti zvířatům, ve vrcholné formě i vozy a námořní bitvy. Pořádání her součástí státní politiky – chléb a hry

Olympijské hry za římské nadvlády v stol. n.l. znovuobnoven lesk OH prestižní záležitost pro římskou smetánku vítězi i římští císaři (Tiberius, Germanicus) účast sportovců ze všech Římských kolonií ve 4. stol. opětovný úpadek s nástupem křesťanství – hry prohlášeny za pohanské poslední starověkéOH se konaly roku 393 roku 394 zakázal císař Theodosius I. Pohanské slavnosti včetně OH r zákaz pohanských slavností – zničení Olympie

Řím – zánik impéria Působením vnějších sil a vnitropolitických konfliktů se impérium po smrti Theodosiuse dělí (395n.l.) na dvě části Západní část fatkticky zaniká r.476, rozpadá se postupně na řadu nově vznikajících národnostních mocenských celků Východní část si i nadále udrží svou svrchovanaost a transformuje se do Byzanstké říše. Samotné město Řím opakovaně dranocované, jako město zaniká.

Řím – zánik impéria Z pohledu dějin TV se na rozpadu podílí následující faktory: Odklon zájmu o aktivní TK (vojenskou i jinou) a přesun do TK do pasivní úlohy – masáže, lázně, divácká účast (chléb a hry) Justiniánský koncil – císař Konstantin ve snaze vnitřně sjednotit impérium ustavuje státní náboženství – křesťanství (odklon od tělesna – směrem k duchovnímu životu)