Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_101 Téma hodiny: William Shakespeare Doporučeno pro: 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky kapitalismu v Anglii
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
První dějství – opona se zvedá
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Dramatická výchova 8. B 2013/2014.
William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Kdo to byl William Shakespeare
EU - 06 – 14 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Zacharová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Obojživelníci- vývoj žáby
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
William Shakespeare.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Konstrukce rovnoběžníku z trojúhelníku
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Anglický spisovatel; největší anglický i světový dramatik; vystudoval gymnázium; v devatenácti letech se oženil s Anne Hathaway otec tří dětí roku 1585.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Renesance – Anglie Střední odborná škola Otrokovice
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Anotace Seznámení nebo opakování tvorby času. – 2.část Autor Mgr. Ladislava Cagášková Jazyk Angličtina Očekávaný výstup Žáci zvládnou vyjádřit „anglický“
Shakespeare 2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň
William Shakespeare 1564 *
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
William Shakespeare (1564 – 1616).
Roční doby © Petra Lillová
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
VIKTOR DYK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
IdentifikátorVY_32_INOVACE_vaše číslo AnotaceŽák se seznámí s početními výrazy a s výrazy s proměnnou AutorJMÉNO PŘÍJMENÍ, Gymnázium Bystřice nad Pernštejnem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Předmět: Český jazyk – Náš svět ( Člověk a jeho svět)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_173 Předmět: Český jazyk - Náš svět (Člověk a jeho svět)
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Renesanční literatura: William Shakespeare Tematická oblast: Český jazyk.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_170 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
WILLIAM SHAKESPEARE (1564 – 1616) Pavel Trtílek ( )
pokřtěn 26. dubna 1564 zemřel 23. dubna 1616 William Shakespeare se narodil a vyrůstal v městečku Stratfordu nad Avonou. V 18 letech se Shakespeare oženil.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Autor? Narozen se Stratfordu Spolumajitel divadla Globe
William Shakespeare.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_101 Téma hodiny: William Shakespeare Doporučeno pro: 8. ročník základní školy Předmět: český jazyk a literatura Autor: Mgr. Dagmar Michková Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

William William Shakespeare Shakespeare

William Shakespeare významný anglický básník a dramatik, významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu * 23. dubna 1564 † 23. dubna 1616

Obr. 1 Obr. 2

Život narodil se a vyrůstal ve Stratfordu nad Avonou narodil se a vyrůstal ve Stratfordu nad Avonou otec John Shakespear - rukavičkář a později i radní ze Snitterfieldu otec John Shakespear - rukavičkář a později i radní ze Snitterfieldu matka Mary Ardenová - dcera bohatého velkostatkáře matka Mary Ardenová - dcera bohatého velkostatkáře v 18 letech se oženil s Anne Hathawayovou v 18 letech se oženil s Anne Hathawayovou narodily se jim 3 děti: Susanna a dvojčata Hamnet a Judith narodily se jim 3 děti: Susanna a dvojčata Hamnet a Judith Hamnet zemřel z neznámých příčin ve věku jedenácti let, což jistě poznamenalo Shakespearovu tvorbu Hamnet zemřel z neznámých příčin ve věku jedenácti let, což jistě poznamenalo Shakespearovu tvorbu později se přestěhoval do Londýna a začal svou divadelní kariéru později se přestěhoval do Londýna a začal svou divadelní kariéru na konci života se vrátil zpět do Stratfordu, kde zemřel na konci života se vrátil zpět do Stratfordu, kde zemřel

Díla plně renesančním autorem, jeho dílo je zcela světské plně renesančním autorem, jeho dílo je zcela světské postavy nejsou tak středověké postavy nejsou tak středověké ženy více emancipované a oproti ženám ve středověké literatuře si dovolí odporovat muži a mít vlastní názor ženy více emancipované a oproti ženám ve středověké literatuře si dovolí odporovat muži a mít vlastní názor

Etapy tvorby většinu her napsal v letech 1590–1613 většinu her napsal v letech 1590– –1600 komedie a historická dramata, často staré náměty z anglické minulosti a z antiky 1591–1600 komedie a historická dramata, často staré náměty z anglické minulosti a z antiky 1601–1608 zklamání a rozčarování nad vývojem společnosti, do tvorby vniká pesimismus – tragédie 1601–1608 zklamání a rozčarování nad vývojem společnosti, do tvorby vniká pesimismus – tragédie 1608–1612 hry s charakterem romance (prvky tragédie i komedie) a sonety 1608–1612 hry s charakterem romance (prvky tragédie i komedie) a sonety

Díla – historické hry Jindřich IV. ( , Henry IV.) - dva díly Jindřich IV. ( , Henry IV.) - dva díly Jindřich V. (1599, Henry V.) Jindřich V. (1599, Henry V.) Jindřich VI. (1591, Henry VI.) - tři díly Jindřich VI. (1591, Henry VI.) - tři díly

Dílo - komedie Kupec benátský Kupec benátský Sen noci svatojánské Sen noci svatojánské Zkrocení zlé ženy Zkrocení zlé ženy

Dílo - tragédie Hamlet Hamlet Král Lear Král Lear Othello Othello Romeo a Julie Romeo a Julie

Díla – shrnutí Dochovalo se: Dochovalo se: 39 divadelních her 39 divadelních her 154 sonetů 154 sonetů 2 dlouhé epické básně 2 dlouhé epické básně několik dalších děl několik dalších děl hry byly přeloženy do každého významnějšího jazyka hry byly přeloženy do každého významnějšího jazyka

Díla – Romeo a Julie  italská Verona Verona  Capuleti a Montekové CapuletiMontekové CapuletiMontekové  dávný spor, neustálé střety

Hlavní postavy Montek - hlava rodu Montek - hlava rodu paní Monteková – manželka a matka Romea paní Monteková – manželka a matka Romea Romeo – syn Romeo – syn Merkucio – Romeův přítel Merkucio – Romeův přítel Benvolio – Romeův přítel Benvolio – Romeův přítel Bratr Jan – posel, který měl doručit Romeovi zprávu Bratr Jan – posel, který měl doručit Romeovi zprávu Baltazar – Romeův sluha Baltazar – Romeův sluha

Hlavní postavy Kapulet – hlava rodu Kapulet – hlava rodu paní Kapuletová – manželka a matka Julie paní Kapuletová – manželka a matka Julie Paris – mladý šlechtic, příbuzný vévodův Paris – mladý šlechtic, příbuzný vévodův Julie – dcera, v době příběhu je jí 14 let Julie – dcera, v době příběhu je jí 14 let Tybalt - synovec paní Kapuletové, Juliin bratranec Tybalt - synovec paní Kapuletové, Juliin bratranec Bratr Vavřinec – františkán Bratr Vavřinec – františkán Juliina chůva Juliina chůva

Stručný děj maškarní ples u Kapuletů maškarní ples u Kapuletů zasnoubení Julie s Paridem zasnoubení Julie s Paridem Romeo, Merkucio, Benvolio na plese Romeo, Merkucio, Benvolio na plese Romeo odhalen Romeo odhalen Romeo a Julie - láska na první pohled Romeo a Julie - láska na první pohled

Stručný děj tajný obřad – otec Vavřinec tajný obřad – otec Vavřinec náhodné setkání Tybalta, Merkucia, Benvolia, Romea náhodné setkání Tybalta, Merkucia, Benvolia, Romea Merkucio zabit Tybaltem, Tybalt Romeem Merkucio zabit Tybaltem, Tybalt Romeem Romeo vyhoštěn z Verony (Mantova) Romeo vyhoštěn z Verony (Mantova) rozloučení s Julií, vyznání rozloučení s Julií, vyznání

Stručný děj Julie + Paris svatba Julie + Paris svatba pomoc otce Vavřince pomoc otce VavřinceVavřince nápoj nápoj „pohřeb“ „pohřeb“ o „smrti“ se dozvídá i Romeo (nedorazil posel) o „smrti“ se dozvídá i Romeo (nedorazil posel) jed – návrat zpět do Verony jed – návrat zpět do Verony poslední polibek Julii poslední polibek Julii Romeo před hrobkou zabije Parise Romeo před hrobkou zabije Parise loučení s Julií loučení s Julií

Stručný děj Romeo – jed Romeo – jed Julie se probouzí – mrtvý Julie se probouzí – mrtvý Romeo Romeo dýka dýka konec sporu rodů konec sporu rodů usmíření, zlaté sochy usmíření, zlaté sochy

Kontrolní otázky 1. Jaké národnosti je William Shakespeare? 1. Jaké národnosti je William Shakespeare? 2. Jak se chovají ženy v jeho dramatech? 2. Jak se chovají ženy v jeho dramatech? 3. Které jméno jeho dítěte je shodné s názvem jednoho jeho dramatu? 3. Které jméno jeho dítěte je shodné s názvem jednoho jeho dramatu? 4. Jaké druhy divadelních her psal? 4. Jaké druhy divadelních her psal? 5. Které známé tragédie napsal? 5. Které známé tragédie napsal? 6.Vyjmenuj dvě komedie. 6.Vyjmenuj dvě komedie. 7. Jmenuj dvě hlavní postavy nejslavnější tragédie. 7. Jmenuj dvě hlavní postavy nejslavnější tragédie.

Zdroj Wikipedie.cz [online] [cit ]. William Shakespeare. Dostupné z WWW:. Wikipedie.cz [online] [cit ]. William Shakespeare. Dostupné z WWW:. Wikipedie.cz [online] [cit ]. Hamlet. Dostupné z WWW:. Wikipedie.cz [online] [cit ]. Hamlet. Dostupné z WWW:. Wikipedie.cz [online] [cit ]. Romeo a Julie. Dostupné z WWW:. Wikipedie.cz [online] [cit ]. Romeo a Julie. Dostupné z WWW:.

Použité zdroje - obrázky Obr. 1 JOHN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 1 JOHN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: rd-upon-Avon_26l2007.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William_Shakespeares_birthplace,_Stratfo rd-upon-Avon_26l2007.jpg Obr. 2 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < FABIOVERONA. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: FABIOVERONA. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < TESTUS. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: TESTUS. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Objekty použité k vytvoření materiálu jsou součástí SW Activ Studio a Activ Inspire, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Datum vzniku:

Anotace: Prezentace seznamuje s životem a dílem anglického představitele renesance v literatuře. Na závěr jsou zařazeny otázky, které jsou shrnutím výkladu. Autor: Mgr. Dagmar Michková Jazyk: český Očekávaný výstup: uvádí základní literární směry a jejich představitele Speciální vzdělávací potřeby: 4 Klíčová slova: renesance, W.Shakespeare, drama, komedie, tragédie, Romeo a Julie Druh učebního materiálu: PowerPoint Druh interaktivity: aktivita – výklad spojený s otázkami Cílová skupina: 8.ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let Celková velikost: kB Název: William Shakespeare VY_32_INOVACE_101_evropskarenesance Datum vzniku: Datum odpilotování: Základní škola, Nasavrky, okres Chrudim Identifikátor materiálu