EU fondy - dotace pro MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ Vazba na KAP LK, MAP 23. září 2016 Ing. Iva Prokopová vedoucí oddělení projektů ve vzdělávání
Obsah Možnosti získání dotací z Evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF) OP VVV – Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Šablony pro MŠ a ZŠ Šablony pro SŠ Individuální projekty Výzva pro VOŠ Výzva pro kraje – Implementace Krajských akčních plánů I. IROP – Integrovaný regionální operační program Infrastruktura ZŠ Infrastruktura SŠ a VOŠ Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání Regionální vzdělávání IPRÚ Komunitně vedený místní rozvoj – vzdělávání
Obsah Procesy a podmínky spojené s poskytováním dotací z ESIF Proces žádání o dotace z ESIF ve vazbě na zřizovatele Provázanost s MAP a KAP LK Potřeba tvorby PA a ŠAP ve vazbě na žádání dotací z ESIF Možnosti konzultací a pomoci Pozvání na Workshop s řediteli – Malevil 20. –
Možnosti získání dotací z ESIF (Evropské strukturální a investiční fondy) Evropský sociální fond (ESF) OP VVV – Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Poskytovatel dotace MŠMT Evropský fond pro regionální rozvoj (EFRR) IROP – Integrovaný regionální operační program Poskytovatel dotace MMR Administrátor – Centrum pro regionální rozvoj České republiky (CRR) Programy přeshraniční spolupráce
OP VVV Šablony pro MŠ a ZŠ Výzva 02_16_022 Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování Šablony pro MŠ a ZŠ I Řídicí orgán MŠMT Průběžná výzva: – Délka trvání projektu: 24 měsíců ( ) Maximální výše finanční podpory: Kč + (počet dětí/žáků školy x Kč)
OP VVV Šablony pro MŠ a ZŠ Podporované aktivity jsou rozděleny podle jednotlivých druhů škol – oprávněných žadatelů: I. Aktivity pro mateřské školy 1. Personální podpora MŠ 2. Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů MŠ 3. Usnadňování přechodu dětí z MŠ do ZŠ II. Aktivity pro základní školy 1. Personální podpora ZŠ 2. Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů ZŠ 3. Extrakurikulární rozvojové aktivity ZŠ 4. Spolupráce s rodiči žáků ZŠ
OP VVV Šablony pro MŠ a ZŠ POZOR ! Proces volby šablon – vazba na dotazníkové šetření V listopadu roku 2015 byl školám v rámci šetření realizovaného pro potřeby výzvy Místní akční plány rozvoje vzdělávání (MAP) rozeslán dotazník, jehož vyplnění je podmínkou možnosti čerpání finančních prostředků prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (šablon). Výstupy z dotazníkového šetření MAP budou školám zaslány ze strany MŠMT a zpřístupněny ve webovém rozhraní Výstup z dotazníkového šetření MAP bude povinnou přílohou Žádosti o podporu (vyhodnocení dotazníku) Škola si povinně volí minimálně jednu šablonu z oblasti, která bude vyhodnocena jako nejslabší vzhledem k celorepublikovému průměru. Pokud škola tuto šablonu nezvolí, bude žádost vyřazena Projekt se zjednodušeným vykazováním ke každé šabloně se automaticky a pevně váže jednotková cena, ze které vychází celková hodnota šablony.
OP VVV Šablony pro MŠ a ZŠ Žádosti o podporu se podávají prostřednictvím IS KP14+ ( Bezplatné konzultace poskytuje: Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) Konzultant pro Liberecký kraj Ing. Jana Otavová
OP VVV Šablony pro SŠ Výzva 02_16_035 Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování Šablony pro SŠ I Řídicí orgán MŠMT Průběžná výzva: předpoklad vyhlášení říjen 2016 Maximální výše finanční podpory: Kč + (počet žáků školy x ……. Kč)
OP VVV Šablony pro SŠ Šablony aktivit – základní přehled 1. Personální podpora Školní asistent – personální podpora SŠ Školní speciální pedagog – personální podporaSŠ Školní psycholog – personální podpora ZSŠ Sociální pedagog – personální podpora SŠ ICT technik Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele Kariérový poradce
OP VVV Šablony pro SŠ Šablony aktivit – základní přehled 2. Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů SŠ Varianty: Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Cizí jazyky Inkluze Osobnostně sociální rozvoj Výchova k podnikavosti Kariérové vzdělávání Projektová výuka Mentoring
Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv Tandemová výuka na SŠ – pedagog SŠ + pedagog SŠ Tandemová výuka na SŠ – pedagog SŠ + odborník z praxe/rodilý mluvčí/pedagog VOŠ, VŠ CLIL ve výuce na SŠ Vzdělávání a sdílení ve školním cloudu Stáže pedagogů u zaměstnavatelů
OP VVV Šablony pro SŠ Šablony aktivit – základní přehled 3. Extrakurikulární rozvojové aktivity SŠ Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem 4. Polytechnické vzdělávání Polytechnické vzdělávání prostřednictvím polytechnických stavebnic
OP VVV Šablony pro SŠ Proces volby šablon Proces volby šablon – vazba na dotazníkové šetření Školám byl v rámci šetření realizovaného pro potřeby výzvy Krajské akční plány rozvoje vzdělávání (KAP)rozeslán dotazník, jehož vyplnění je podmínkou možnosti čerpání finančních prostředků prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (šablon). Výstupu z dotazníkového šetření KAP budou školám zaslány ze strany NÚV a zpřístupněny ve webovém rozhraní. Výstup z dotazníkového šetření KAP bude povinnou přílohou Žádosti o podporu (vyhodnocení dotazníku). Škola si povinně volí minimálně jednu šablonu z oblasti, která bude vyhodnocena jako nejslabší vzhledem k celorepublikovému průměru. Pokud škola tuto šablonu nezvolí, bude žádost vyřazena
OP VVV Šablony pro SŠ Projekt se zjednodušeným vykazováním ke každé šabloně se automaticky a pevně váže jednotková cena, ze které vychází celková hodnota šablony. Žádosti o podporu se podávají prostřednictvím IS KP14+ (
OP VVV Výzva pro VOŠ Výzva 02_16_33 Vyšší odborné školy (VOŠ) Cílem výzvy je připravit koncepční projekty zaměřené na inovace vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání (VOV) v souladu s požadavky znalostní ekonomiky a potřebami trhu práce prostřednictvím modularizace, kreditního systému hodnocení, rozšiřování nabídky kombinované a distanční formy vzdělávání, realizace výuky v cizích jazycích, podpory podnikatelského přístupu, inovace odborných praxí, tvorby otevřených digitálních odborných učebních zdrojů atd. Koncepční projekty budou zaměřené vždy na konkrétní odbornou oblast: ekonomickou, humanitní, technickou, zdravotní a pedagogickou na základě akreditovaných vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání. Individuální projekt Vyhlášení výzvy: březen 2017 Délka trvání projektu: min 24 max 36 měsíců Výše nákladů: 10 – 40 mil Kč (financování v režimu nepřímých nákladů) Jeden žadatel (VOŠ) může podat maximálně 1 žádost o podporu. Povinnými partnery s finančním/bez finančního příspěvku jsou nejméně dvě vyšší odborné školy - právnické osoby zapsané ve školském rejstříku, které mají akreditované vzdělávací programy ve stejné odborné oblasti jako žadatel.
OP VVV Výzva pro VOŠ Povinně volitelné aktivity: Inovace vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání v oblasti ekonomické. Inovace vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání v oblasti humanitní. Inovace vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání v oblasti technické. Inovace vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání v oblasti zdravotnické. Inovace vzdělávacích programů vyššího odborného vzdělávání v oblasti pedagogické. Žadatel o podporu bude volit vždy právě jednu povinně volitelnou aktivitu. Základním hlediskem při výběru aktivity jsou akreditované vzdělávací programy pro příslušnou odbornou oblast.
OP VVV Výzva pro kraje – Implementace Krajských akčních plánů I Výzva 02_16_34 Implementace Krajských akčních plánů I. Cílem výzvy je podpořit intervence naplánované v Krajském akčním plánu vedoucí ke zkvalitnění řízení škol a zvýšení kvality vzdělávání na území krajů. Vyhlášení: únor 2017 Délka trvání projektu: 12 – 36 měsíců Žadatel: kraje Individuální projekt, nyní v připomínkovací fázi Podporované aktivity: aktivity k naplnění témat KAPů V rámci tvorby KAP LK proběhla prioritizace – Analýza potřeb škol a Analýza potřeb v území V rámci výzvy se Liberecký kraj plánuje zaměřit na podporu žáků nadaných a talentovaných
IROP Infrastruktura ZŠ IROP – Integrovaný regionální operační program SC 2.4: Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení výzva č. 46 „Infrastruktura základních škol“ výzva č. 47 „Infrastruktura základních škol (SVL)“ Datum a čas vyhlášení výzvy: , 16:00 Datum a čas ukončení příjmu žádostí o podporu v MS2014+: , 14:00 Datum ukončení realizace projektu: do Minimální výše způsobilých výdajů: Kč Maximální výše způsobilých výdajů: Kč
IROP Infrastruktura ZŠ Podpora může být poskytnuta na podporu infrastruktury škol a školských zařízení pro základní vzdělávání podle zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, zapsaných v Rejstříku škol a školských zařízení k datu vyhlášení výzvy ve vazbě na: - klíčové kompetence (komunikace v cizích jazycích, práce s digitálními technologiemi, přírodní vědy, technické a řemeslné obory); - budování bezbariérovosti škol. POZOR! Projektové záměry musí být v souladu s Místním akčním plánem vzdělávání. projektové záměry musí být zařazeny do Seznamu projektových záměrů pro investiční intervence v SC 2.4 IROP a pro integrované nástroje ITI, IPRÚ a CLLD Uvedení výzev včetně aktualizace změn
IROP Infrastruktura SŠ a VOŠ IROP – Integrovaný regionální operační program SC 2.4: Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení výzva č. 32 „Infrastruktura středních škol a vyšších odborných škol“ výzva č. 33 „Infrastruktura středních škol a vyšších odborných škol (SVL)“ Datum a čas vyhlášení výzvy: , 18:00 Datum a čas ukončení příjmu žádostí o podporu v MS2014+: , 14:00 Datum ukončení realizace projektu: do Minimální výše způsobilých výdajů: Kč Maximální výše způsobilých výdajů: Kč
IROP Infrastruktura SŠ a VOŠ Podpora může být poskytnuta na podporu infrastruktury škol a školských zařízení pro střední a vyšší odborné vzdělávání (včetně víceletých gymnázií) podle zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, zapsaných v Rejstříku škol a školských zařízení k datu vyhlášení výzvy ve vazbě na: - klíčové kompetence (komunikace v cizích jazycích, práce s digitálními technologiemi, přírodní vědy, technické a řemeslné obory); - budování bezbariérovosti škol. POZOR! Projektové záměry musí být v souladu s Krajským akčním plánem vzdělávání. projektové záměry musí být zařazeny do seznamu projektových záměrů pro investiční intervence v SC 2.4 IROP (Rámec pro podporu infrastruktury) Uvedení výzev včetně aktualizace změn
IROP Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání IROP – Integrovaný regionální operační program SC 2.4: Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení Výzva č.60 „Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání“ Výzva č.61 „Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání (SVL)“ Datum a čas vyhlášení výzvy: plánováno říjen 2016
IROP Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání POZOR! Projektové záměry, předložené do této výzvy, musí být v souladu se Strategickým rámcem MAP/KAP. vzdělávací zařízení a jejich projektové záměry musí být uvedeny v seznamu projektových záměrů pro investiční intervence IROP, který se stane přílohou schváleného MAP/KAP. Tyto schválené dokumenty budou zveřejněny na Není podmínkou, aby byl projektový záměr uveden v obou dokumentech současně. Vyhlášení výzev bude zveřejněno na webových stránkách IROP
IROP Regionální vzdělávání IPRÚ Komunitně vedený místní rozvoj - vzdělávání IROP – Integrovaný regionální operační program SC 2.4: Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení Výzva č. 66 Regionální vzdělávání IPRÚ Výzva č. 67 Komunitně vedený místní rozvoj – vzdělávání POZOR! Projektové záměry, předložené do těchto výzev, musí být v souladu se Strategickým rámcem MAP/KAP. MAP - projektové záměry musí být zařazeny do Seznamu projektových záměrů pro investiční intervence v SC 2.4 IROP a pro integrované nástroje ITI, IPRÚ a CLLD KAP - projektové záměry musí být zařazeny do seznamu projektových záměrů pro investiční intervence v SC 2.4 IROP (Rámec pro podporu infrastruktury) systém zařazení bude upřesněn na jednání mezi MAPy a KAP LK v průběhu října 2016
Procesy a podmínky spojené s poskytováním dotací z ESIF Konzultační a schvalovací proces projektových záměrů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem v návaznosti na Směrnici rady kraje č. 2/2008 Projektové záměry do výzev OP VVV Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování Šablony pro MŠ a ZŠ I Šablony pro SŠ I 1. Zaslání oznámení, že škola chce žádat 2. Zaslání oznámení o předložení žádosti včetně zfinalizované žádosti (výstup z IS KP+) elektronickou cestou na vedoucí/ho oddělení projektů ve vzdělávání OŠMTS
Procesy a podmínky spojené s poskytováním dotací z ESIF Individuální projekty: Konzultace projektového záměru na OŠMTS - soulad se strategickými dokumenty a prioritizací KAP Projektové záměry do výzev ve SC 2.4 IROP Konzultace projektového záměru na OŠMTS - soulad se strategickými dokumenty, prioritizací KAP a soulad projektového záměru se Strategickým rámcem MAP/KAP Schválení orgány kraje Projektové záměry s finanční spoluúčastí Libereckého kraje Konzultace projektového záměru na OŠMTS - soulad se strategickými dokumenty a prioritizací KAP Schválení orgány kraje
Plán aktivit Školní akční plán Metodika tvorby Školního akčního plánu je vytvářena Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV) v rámci projektu Podpora krajského akčního plánování (P-KAP) „Tvorba školních akčních plánů (ŠAP) je součástí postupně se rozvíjejícího modelu krajského akčního plánování“ „ŠAP je nástrojem rozvoje školy“ ŠAP bude vyžadován v rámci projektových žádostí zaměřených na individuální projekty ostatní (IPo) OP VVV
Plán aktivit Školní akční plán Plán aktivit (PA) Lze jej chápat jako podmnožinu ŠAP pro vymezenou oblast nebo oblasti „Šablony“ - projekty se zjednodušeným vykazováním Výzva podzim 2016 zatím nebude třeba PA ani ŠAP Výzva 2017 nebo 2018 už bude třeba mít zpracovaný PA, který v sobě bude zahrnovat cíle a úkoly řešené jak šablonami 2016, tak šablonami 2017, resp Další výzva pravděpodobně 2019 nebo 2020 podmínkou opět zpracovaný PA, který bude navazovat na předchozí PA
Plán aktivit Školní akční plán Projekt Podpora krajského akčního plánování (P-KAP) nabídne školám: Možnost návštěvy odborného garanta ve škole, která tvoří ŠAP Metodiku tvorby ŠAP, včetně příkladů pro jednotlivé tematické oblasti Videoprezentaci pro tvůrce ŠAP/PA Semináře pro tvůrce ŠAP/PA Semináře k tématům jednotlivých strategických oblastí v rámci přípravy nebo naplňování ŠAP/PA Semináře k výměně zkušeností s tvorbou nebo naplňováním ŠAP/PA Kontakt Mgr. Gabriela Černá
Pozvání na Workshop s řediteli
Kontakty MAPjméno MAP JilemnickoOldřich Šimek MAP FrýdlantskoPhDr.Jitka Doubnerová MAP JabloneckoBc. Jana Švehlová MAP LibereckoBc. Jana Švehlová MAP TurnovskoMgr. Lenka Krupařová MAP SemilskoIng. Alena Klacková MAP NovoborskoPhDr. Dagmar Strnadová MAP ČeskolipskoMiroslava Váradiová MAP ŽeleznobrodskoMartina Jeníčková MAP TanvaldskoJosef Kucin KAP LKjméno Hlavní manažerka projektuMgr. Lucie Manažerka projektuBc. Jana Finanční manažerka projektuIng. Jaroslava Metodičky projektu Mgr. Jana Ing. Markéta Mgr. Jana
Děkuji za pozornost Ing. Iva Prokopová vedoucí oddělení projektů ve vzdělávání;