1 Aktuální informace z oblasti primární prevence rizikového chování Středočeská krajská konference Praha 12. října 2016 Ministerstvo školství, mládeže a těl Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
2 Dotační řízení na podporu aktivit v oblasti primární prevence V roce 2016 schválena nová metodika MŠMT pro poskytování dotací ze SR na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování v období 2017 – 2020 (na základě evaluace let 2013 – 2016) MŠMT vyčleňuje ze svého rozpočtu průměrně ročně cca 20 mil. Kč na dotační program na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování Podpora programů dlouhodobé primární prevence rizikových projevů chování a projektů zaměřených na vzdělávání v oblasti primární prevence Orientace na systémové projekty – dlouhodobé projekty řešící problematiku PPRCH komplexně a systémově. Elektronizace systému a zjednodušení systému
3 Přehled dotačního řízení MŠMT v letech 2013 – 2016 Rok Počet podaných projektů Počet projektů vyřazených z formálních důvodů Počet podpořených projektů Celková částka dotace v Kč
4 Druh organizace Dotace celkem v Kč v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2016 PO obce nebo kraje NNO OPŘO a PŘO Ostatní organizace Celkový součet Rozdělení dotačních prostředků podle druhu organizací v letech 2013 – 2016
5 Kraj Počet podpořených projektů v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2013 Počet podpořen ých projektů v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Počet podpořených projektů v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Počet podpoře ných projektů v roce 2016 Dotace celkem v Kč v roce 2016 Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Plzeňský Ústecký Liberecký Praha Středočeský Královéhradecký Pardubický Olomoucký Moravskoslezský Vysočina Zlínský Celostátní CELKEM
6 Dotační řízení na podporu aktivit v oblasti primární prevence v letech Dotace jsou poskytovány na: projekty individuální na primární prevenci všech forem rizikového chování žadateli: školy, školská zařízení, VŠ, NNO a další projekty krajské pro rok 2017 na téma bezpečné klima žadateli: kraje nebo kraji pověřené příspěvkové organizace kraje
7 Podporované aktivity Všeobecná primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Selektivní primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Indikovaná primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Projekty evaluace potřebnosti, dostupnosti a efektivnosti služeb např. výzkumy, sběr dat (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Projekty zaměřené na poskytování odborných a ověřených informací a vzdělávání odborné či laické veřejnosti např. vzdělávání pedagogů, konference, internetové stránky, jiné projekty (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu)
8 Dotační program „Bezpečné klima v českých školách“ Dotační program vychází z principů ověřeného dotačního programu MŠMT na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování v období (č. j. MSMT-11483/2016) schváleného poradou vedení dne Cílem dotačního programu je podpora aktivit škol a školských zařízení, které svou činností přispívají k nastolení a rozvoji bezpečného klimatu v českých školách.
9 Účel dotace (podporované aktivity) práce s pedagogickými sbory, skupinové supervize v oblasti bezpečného klimatu ve školách, podpora prohlubování odborných znalostí a praktických dovedností při práci s tématem bezpečné klima ve školách, zejména podpora supervizí a kazuistických seminářů, vzdělávání a metodická podpora pedagogů pro práci s třídnickými hodinami ve školách, vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků, v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání školních metodiků prevence v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání ředitelů a jiných vedoucích pracovníků škol a školských zařízení v oblasti bezpečného klimatu ve školách.
10 Postup při rozhodování o poskytnutí dotace Formální hodnocení - hodnocení dodržení formálních náležitostí stanovených touto Metodikou. Odborné hodnocení – hodnocení kvality a efektivity projektu Výši dotace navrženou na spolufinancování jednotlivých žádostí v oblasti prevence rizikového chování projedná porada vedení MŠMT, a to na základě návrhu dotační komise MŠMT MŠMT zveřejní do konce kalendářního roku, který předchází rozpočtovému roku, na který je dotace poskytována, na základě schválení poradou vedení MŠMT a paní ministryní výsledek dotačního řízení. Úspěšným žadatelům bude doručeno Rozhodnutí podle § 14 odst. 4 rozpočtových pravidel. Nedílnou součástí Rozhodnutí bude příloha „Konečná podoba projektu a celkového rozpočtu projektu“.
11 Průběh dotačního řízení do 30. září 2016 (15.října 2016) – konečný termín pro podávání žádostí o dotaci říjen 2016 – formální hodnocení úplnosti a správností žádostí o dotace listopad 2016 – odborné (věcné) hodnocení žádostí odbornými hodnotiteli listopad 2016 – jednání Dotační komise MŠMT prosinec 2016 – jednání MŠMT o udělení dotací – schválení výsledků dotačního řízení leden – únor 2017 – vystavení a odeslání rozhodnutí o poskytnutí dotace únor – březen 2017 – uvolnění finančních prostředků z účtu MŠMT do 15. února 2017 – vyúčtování dotace za minulý rok
12 Metodický pokyn na k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních Platnost od září 2016 – zveřejněn na webu MŠMT Zabývá se konkrétními návody, jak předcházet, rozpoznat a řešit projevy šikany a kyberšikany ve školách, a to jak mezi žáky, tak i mezi žákem a učitelem, případně opačně – mezi učitelem a žákem. Uvádí, jakým způsobem komunikovat s rodiči, kteří jsou zákonnými zástupci žáka v roli pachatele nebo oběti šikany. Nově zpracovává možnosti využití případové konference i další možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí. Obsahuje návod, jak podávat podněty, stížnosti a oznámení v situacích, kdy nejsou případy šikany odpovídajícím a účinným způsobem řešeny. Metodický pokyn bude provázán a podpořen vzděláváním pedagogů tak, aby věděli, jak v konkrétní situaci postupovat, s kým mohou spolupracovat a na koho se mohou obrátit.
13 Další podpora pedagogů v oblasti PPRCH do konce roku 2016 NÚV ve spolupráci s MŠMT budou realizovat program na podporu supervizí. NIDV ve spolupráci s MŠMT budou do konce roku realizovat vzdělávání pro pedagogy zaměřené na prevenci šikany.
14 Vyhláška 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška 72/2005 Sb. Z hlediska prevence rozšiřuje a podrobněji popisuje roli školního metodika prevence. Vyhláška nově stanovuje roli metodika prevence v PPP.
15 Další aktuality Vznik meziresortní pracovní skupiny k primární prevenci rizikového chování: MŠMT, MSp, MPSV, MZ, MV, ÚV Cíl: Lepší spolupráce s ostatními resorty= systémově uchopená politika PPRCH NÚV ve spolupráci s MŠMT zahájil v rámci vertikální koordinace celoplošný systém výkaznictví, který umožní sběr dat v oblasti primární prevence rizikového chování. Cíl: 1) Sjednotit obsah, objem a způsob sledování v rámci ČR 2) Přináší informace o stavu školské prevence
16 Děkujeme za pozornost. Ing. Radka Heřmánková, Bc. Matouš Korbel oddělení prevence Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy