Partnerství se soukromým sektorem při zajišťování veřejných statků Realizace investic veřejného sektoru na základě dlouhodobých dohod a smluv mezi veřejným a soukromým sektorem Soukromý sektor zajišťuje sám ty veřejné statky na které nemá veřejná správa dostatečné kapacity Kombinace výhod soukromého a veřejného sektoru Dlouhodobý charakter – 30 let! Velká Británie, USA Na úrovni EU – zelená kniha o PPP, specifika jednotlivých legislativ 1
Koncept PPP 2 Realizace investic veřejného sektoru na základě dlouhodobých dohod a smluv mezi veřejným a soukromým sektorem Soukromý sektor zajišťuje sám ty veřejné statky na které nemá veřejná správa dostatečné kapacity Kombinace výhod soukromého a veřejného sektoru Dlouhodobý charakter – 30 let! Velká Británie, USA Na úrovni EU – zelená kniha o PPP, specifika jednotlivých legislativ
Co je PPP? Spolupráce veřejného a soukromého sektoru Známe mnoho forem partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem, závisí na politickém prostředí environment, povaze investic a zkušenostem soukromé firmy Design- Build Design- Build- Maintain Design- Build- Operate Design- Build- Operate- Maintain Build- Own- Operate- Maintain Build- Own- Operate Odpovědnost veřejného sektoru Odpovědnost soukromého sektoru DivestitureConcessionLeaseManagement contracts Service Contracts Existing Services and Facilities
Zaměření PPP projektů 4 Široká škála odvětví Doprava Zpracování odpadu Bytová výstavba Vzdělání (školy, univerzity) Zdravotnictví (základní péče, nemocnice) Obrana Justice (soudy, vězení) Tísňové služby (policie, hasiči, záchranná služba) Stavby veřejného sektoru (ubytování, knihovny, volný čas atd.)
5
Přínos Hodnota za peníze Urychlení rozvoje infrastrukturní sítě Snížení nákladů v průběhu životního cyklu projektu Výhodnější rozložení rizik Vyšší motivace Nárůst kvality služeb Tvorba výnosů externích subjektů Zkvalitnění systému řízení veřejných financí Příležitost k využití inovačního potenciálu a manažerských schopností soukromého sektoru
Kritika Omezené možnosti řízení rozpočtu Obavy z „privatizování“ veřejných služeb – způsob zajišťování základních služeb zůstává nezměněn Zisk soukromého sektoru z veřejných služeb – faktor hodnoty za peníze Nejasnosti týkající se práv a výhod zaměstnanců – směrnice o zachování práv zaměstnanců (TUPE) Zdání vysokých nákladů – otázka umožnění provozu Nákladné provádění změn – odpovídající plánování a řízení projektů
8 Aktualizovaný přehled projektů PPP v ČR - květen 2013 Předmět KS Předpokládaná hodnota předmětu koncesní smlouvy v Kč Podíl na celkovém objemu koncesních projektů Vodohospodářství % Energie % Sociální služby % Ostatní % CELKEM %
Říčany, Rychtářka 9
Důvody pro implementaci PPP v ČR 10 Tlak na zajištění stále většího množství veřejných služeb a statků ve stále větší kvalitě Zavádění evropských norem a standardů Realizace rozvojových projektů prostřednictvím strukturálních fondů x Finanční kapacita veřejné správy
Základní poučení z plánování projektů PPP V některých případech není možné projekty PPP použít Projekty s nízkou kapitálovou hodnotou – nepřiměřené náklady spojené se zadáním zakázky Projekty náchylné k nepředvídatelným změnám – např. IT Projekty modernizace – komplexní riziko Nedostatečná konkurence – obvyklý nejlepší postup = 3 a více uchazečů Ostatní
Aktuální stav PPP projektů v ČR 12 Místní úroveň -Diverzifikovaný přístup starostů k realizaci PPP, malé znalosti -Využívané především na realizaci vybraných místních služeb, lokálních veřejných statků -Rozvojové projekty realizované prostřednictvím SF
Aktuální stav PPP projektů v ČR 13 Regionální úroveň -kraje, relativně malé zkušenosti x omezené kompetence, finance -Některé kraje začínají považovat PPP projekty jako důležitý finanční zdroj pro realizaci svých záměrů -Jihočeská dálnice, rekonstrukce nemocničního areálu v Ústí nad Labem
Aktuální stav PPP projektů v ČR 14 Národní úroveň -Relativně velká nedůvěra, pomalé přijímání legislativy -9 pilotních projektů v různé fázi rozpracovanosti -Dopravní infrastruktura (dálnice, modernizace železnic, metro Praha) -Vězení, justiční paláce -Multifunkční sportovní centrum Brno -Multifunkční kulturní centrum Zlín -Rychlodráha Praha – Kladno, napojení na letiště
Instituce PPP projektů 15 Vláda MMR MFi Asociace PPP
Hlavní bariéry implementace PPP projektů v ČR 16 Legislativní rámec (koncesní zákon, jasné vymezení kompetencí jednotlivých úrovní veřejné správy) Právní prostředí (dlouhodobé soudní procesy, mafie justice, vymahatelnost práva) Nedostatek zkušeností a znalostí Technická a managerská kapacita veřejné správy (umění uzavřít dohodu, znalosti investičního managementu…) Finanční kompetence místních a regionálních samospráv Neexistence a malé využití strategického řízení, především střednědobého a dlouhodobého Odpovědnost za dlouhodobé projekty Nedostatek komunikace Nedostatečná spolupráce mezi veřejnou správou a veřejností a soukromým sektorem Korupce, místní zájmové skupiny, lobbing Nedůvěra společnosti
Výzvy intenzivnějšího využití PPP projektů 17 Vzdělání a profesionalizace managementu veřejného sektoru na národní, regionální i místní úrovni Aplikace nových metod kvality managementu ve veřejné správě Rozvoj strategického řízení na úrovni regionálních a místních samospráv (investiční plánovací procesy, umět definovat priority) Rozvoj funkčního partnerství Intenzivnější komunikace mezi jednotlivými aktéry v území Posilování neformální kontroly (sociální kontrola občanů) Široká politická podpora – politická a ekonomická diskuse Boj s korupcí – PPP jako motivace
Závěr 18 Tlak na kvalitu a kvantitu veřejných služeb má rostoucí tendenci x finanční limity veřejného sektoru – rostoucí potřeba PPP projektů Změna pohledu na soukromý sektor a PPP celé společnosti Transparentnost rozhodování!
PARTNERSTVÍ SE SOUKROMÝM SEKTOREM Spolupráce se soukromým sektorem jako významný nástroj rozvoje místa/regionu Pozice spolupráce: 1.Konzultace a společná výměna informací 2.Sdílení nápadů a potřeb 3.Společný postup 4.PS jako aktér zajišťování veřejných statků Spolupráce se soukromým sektorem = vždy PPP !!! Široký koncept ve kterém studujeme vzájemné vztahy a komunikaci ve vztahu k rozvojovým aktivitám v území 19