Prorodinná opatření v OP VVV 20. října 2016 Litoměřice Markéta Pošíková, předsedkyně PS Vzdělávání NS MAS a ředitelka MAS Podlipansko (realizátor MAP v ORP Nymburk a ORP Kolín)
Struktura prezentace 1.OP VVV – akce KLIMA – dítě/žák/rodiče 2.Co je MAP a k čemu je dobrý? 3.Šablony pro školy..prostor je i pro rodiče 4.Možnosti v CLLD/IROP….vazba na MAP
OP VVV – AKCE KLIMA – PROČ?
OP Výzkum, vývoj, vzdělávání PO1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum PO2 Rozvoj VŠ a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj PO3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání PO4 Technická pomoc 1)Omezování a prevence předčasného ukončování školní docházky a podpora rovného přístupu ke kvalitním programům MŠ, ZŠ i SŠ – kvalitní pracovní síla 2)Boj proti všem formám diskriminace a prosazování rovných příležitostí 3)Socio-ekonomická integrace marginalizvaných skupin, jako jsou Romové
Akce KLIMA Klíčovým článkem kvality škol jsou motivovaní a kompetentní učitelé a ředitelé (Strategie 2020) Systémový přístup pro mateřské a základní školy shrnujeme pod tzv. akci KLIMA. Cílem akce KLIMA je rozvíjet ve školách motivující kulturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka a každého učitele a na trvalý pedagogický rozvoj celé školy. Filozofií akce KLIMA je omezený počet vzdělávacích cílů vzájemně propojených a sladěných v soustavě projektů a výzev - realizace místních akčních plánů je součástí. Učitelé - základní cílová skupina akce KLIMA
Akce KLIMA – podstatné složky kvality
Soustava projektů akce KLIMA Systémová úroveň IPS a projekty v území Koncepční projekty Tematická partnerství a sítě Šablony Kariérní systém; KIPR; Komplexní systém hodnocení; Institucionální výchova KPSVL KAP MAP Strategické řízení a akční plánování ve školách i v území; Podpora gramotností ; Témata pro MŠ - didaktiky Témata pro ZŠ – oborové didaktiky Projekty jednotlivých škol Budování kapacit, Gramotnosti Témata pro SŠ SDV Témata pro SŠ SDV
MAS A MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN VZDĚLÁVÁNÍ (MAP)
MAP a MAS…....Proč? Oprávnění žadatelé projektů MAP: obce, DSO, MAS Území ORP Proč MAP? Stanovení priorit a jednotlivých kroků k dosažení cílů vzdělávací politiky na základě místní potřebnosti a naléhavosti, lokálních přínosů (podloženo daty) a vytvoření s partnery v území….. Vytvoření místní platformy pro vzdělávání v ORP škola, zřizovatel, rodič, NNO
Úrovně zpracování MAP preMAPMAPMAP+ ÚroveňZjednodušenáZákladníPokročilá Hlavní cílPosílit vazby v místním partnerství aktérů v oblasti vzdělávání Shodnout se na prioritách v oblasti vzdělávání a připravit akční plán aktivit Realizovat naplánované aktivity, kontinuálně rozvíjet akční plánování Převažující obsahStáže, workshopy, prezentace Kulaté stoly, pracovní skupiny, setkávání Vzdělávací aktivity Hlavní výstupStrategický rámec MAP a priority Akční plánEvaluace akčního plánu a jeho aktualizace
Příklad MAP v ORP Nymburk
Povinné aktivity projektu 1) Akční plánování: Rozvoj partnerství – povinná pro pre MAP Povinné pro MAP i MAP+: Dohoda o prioritách – vytvoření Strategického rámce MAP do roku 2020 Akční plánování Budování znalostních kapacit 2) Realizace – povinná aktivita pouze i MAP+ 3) Evaluace - povinná pro všechny projekty s cílem vyhodnotit úspěšnost procesů, výsledků a dopadů akčního plánu, další kroky 4) Řízení projektu- povinná pro všechny
Rozvoj partnerství Aktivity Iniciace vazeb mezi aktéry působícími v oblasti vzdělávání Sdílení praktických zkušeností a podnětů Výstupy Řídící výbor, včetně popisu vzniku partnerství, hlavní pracovní orgán partnerství, schvaluje Strategický rámec Složení: zástupce realizátora, kraje, KAP, zástupci zřizovatelů, vedení škol vč. učitelů, zástupci neformálního a zájmového vzdělávání, ZUŠ, zástupci rodičů, zástupce ASZ, ITI, IPRU
Jak na analýzy a strategický rámec Analýzy MAS, Strategie ORP, SMO, SMS Dotazník MŠMT Profil Škola 21 Výroční zprávy škol, ČSI, ČSÚ Vyhodnoc. dat z anal. Strategie 2020 Digit. vzdělávání 2020 Priority OP VVV, IROP Priority obcí, kraje Výstupy z PS a ŘV
Dotazníku pro školy za celé ORP
Participační metody…jak na to Pracovní skupiny Workshopy k inovativním tématům a inspirativní kavárny Setkávání ve školách, skupinové návštěvy s reflexí Veřejná projednání Exkurze Diskuse nad mapou Festival pedagogické inspirace v regionu
Znalostní kapacity - inspirace Projekt „ Pomáháme školám k úspěchu“
Realizace MAP Naplňování opatření v Místním akčním plánu Infrastruktura - IROP Aktivity spolupráce – Tematická partnerství a sítě Aktivity škol – „Šablony“
ŠABLONY PRO ŠKOLY …..PROSTOR I PRO RODIČE
Šablony pro školy – typy - MŠ 1.Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů MŠ 2.Personální podpora MŠ Chůva, školní asistent, sociální pedagog 3. Usnadňování přechodu dětí z MŠ do ZŠ Prevence logopedických vad a problémů komunikačních schopností Individualizace vzdělávání v MŠ Tématické setkávání a spolupráce s rodiči!!
Šablony pro školy – typy - ZŠ 1.Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů ZŠ 2.Personální podpora ZŠ Školní asistent, sociální pedagog, psycholog 3.Extrakurikulární rozvojové aktivity Čtenářský klub Klub zábavné logiky 4. Tématické setkávání a spolupráce s rodiči!!
MAS – pomoc školám se šablonami Animace školských zařízení v rámci CLLD: pomoc ZŠ/MŠ s výběrem šablon Pomoc s MS2014+ zaškolení realizátorů ZŠ/MŠ (monitorovací systém, Pravidla pro žadatele a příjemce, …) průběžná konzultační činnost při realizaci projektu, například nad problematikou zadávání veřejných zakázek, monitorovacích indikátorů, sledování a dodržování povinné publicity;
ROLE MAP V DOTAČNÍCH PŘÍLEŽITOSTECH
Infrastruktura IROP Typ investiceKdo schvaluje Excelentní vzdělávací prostorŘV MAP i KAP, 70% zřizovatelů Výstavba nového nebo navýšení ŘV MAP kapacity vzděl. zařízení (kromě MŠ) Výstavba, přestavba vzdělávacích ŘV MAP prostor ZŠ, škol. Zařízení,NNO (laboratoře, dílny….) MŠ a dalších zař. Pro předškolná výchovunemusí být v MAP Výstavba a přestavba pro inkluzivní vzdělávání nemusí být v MAP (bezbariérovost, poradenské pracoviště)
Spolupráce s MAS Investice do území prostřednictvím CLLD IROP – doprava, hasiči (1.2,3) - dostupnost soc. služeb, komunitní centra, sociální bydlení, sociální podniky (2.1,2) - vzdělávání (2.4) i neformální PRV – podnikání na venkově, les a voda v krajině OP Z – sociální práce, zaměstnanost, sociální podnik, prorodinná opatření
Shrnutí – pro aktivní rodiče a starosty Investice do území prostřednictvím CLLD Podpora zpracování šablon pro školy, tzv. animace škol v rámci CLLD – hledejte spolupráci s rodiči MAS jako realizátoři MAP – široká platforma, inovativní vzdělávání, zkušenosti s komunitním způsobem projednání…prostor pro aktivní
PROSTOR PRO DOTAZY… Markéta Pošíková Předsedkyně Pracovní skupiny Vzdělávání tel