Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Druhy smyslového vnímání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Člověk 2. díl Za předpokladu použití psacích potřeb.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Nervová soustava a smyslové orgány
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Rozmnožovací soustava 5. ročník
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ.
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
Smysly člověka (všeobecně)
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Od narození do šesti týdnů
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
NAŠE SMYSLY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČLOVĚK LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_II-C-06.
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Období lidského života
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Věcné učení VY_32_INOVACE_10_11_smysly člověka (chuť)
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Novorozenecké období

Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období - porod - porod Vývojový mezník na konci období Vývojový mezník na konci období - překonání negativních reakcí - překonání negativních reakcí ( dítě se začíná usmívat) ( dítě se začíná usmívat)

Charakteristika novorozeneckého období - přizpůsobování dítěte novým životním podmínkám - přizpůsobování dítěte novým životním podmínkám - dýchání - dýchání - teplota vnějšího prostředí - teplota vnějšího prostředí - samostatně přijímat potravu - samostatně přijímat potravu - vylučování nepotřebných - vylučování nepotřebných látek atd. látek atd.

Potřeby Potřeby Biologické potřeby Biologické potřeby – spánek – spánek - nasycení - nasycení - teplo - teplo - čistota - čistota - odstraňování bolesti - odstraňování bolesti Psychické potřeby Psychické potřeby – bezpečí – bezpečí - láska - láska - jistota - jistota

Citlivost analyzátorů Citlivost na dotyk a tlak Citlivost na dotyk a tlak – dotyk v okolí úst – dotyk v okolí úst vyvolává pohybové vyvolává pohybové reakce reakce Chuťové podráždění Chuťové podráždění – velmi brzy rozlišuje – velmi brzy rozlišuje sladké, slané, sladké, slané, kyselé, hořké kyselé, hořké

Citlivost analyzátorů Zrakové vnímání Zrakové vnímání – od počátku vidí – od počátku vidí - rozlišuje základní - rozlišuje základní tvary a barvy tvary a barvy - nejvíce přitažlivý je - nejvíce přitažlivý je pro něj lidský obličej pro něj lidský obličej - zraková ostrost je - zraková ostrost je nižší nižší Sluchové vnímání Sluchové vnímání – náhlý intenzivní – náhlý intenzivní zvuk způsobuje zvuk způsobuje negativní obranná negativní obranná reakce - dítě se leká reakce - dítě se leká - kolem 4 týdne - kolem 4 týdne stadium sluchového stadium sluchového soustředění soustředění (zůstává nehybné, (zůstává nehybné, přestává plakat) přestává plakat)

Reflexy u novorozence má vyvinuty všechny základní nepodmíněné reflexy má vyvinuty všechny základní nepodmíněné reflexy - plazivý - vyměšovací - plazivý - vyměšovací - hledací - obranné - hledací - obranné - sací - úchopové - sací - úchopové - polykací - polohové - polykací - polohové atd. atd.

Úchopový reflex Úchopový reflex - stisk bývá velmi silný - stisk bývá velmi silný Sací reflex Sací reflex

Sociální chování novorozence brzy reaguje na lidský hlas brzy reaguje na lidský hlas – zejména ženský vysoký hlas – zejména ženský vysoký hlas mnohem více ho zajímají lidské obličeje než mnohem více ho zajímají lidské obličeje než pouhé věci pouhé věci úchopový reflex pevnější dáme-li dítěti prst než úchopový reflex pevnější dáme-li dítěti prst než hůlku hůlku při kontaktu kůže na kůži – rozlišuje pachy a při kontaktu kůže na kůži – rozlišuje pachy a dokáže rozpoznat matku dokáže rozpoznat matku

Jsou-li zdravé děti hned po porodu položeny na nahé tělo matky, lépe se přizpůsobují životu mimo dělohu Jsou-li zdravé děti hned po porodu položeny na nahé tělo matky, lépe se přizpůsobují životu mimo dělohu

Časná interakce matka a dítě Uplatňuje se zrak, sluch, hmat, čich, chuť, zvláště jemná komunikace – při kojení či pouhém mazlení Uplatňuje se zrak, sluch, hmat, čich, chuť, zvláště jemná komunikace – při kojení či pouhém mazlení Jestliže matka nemůže kojit je vhodné dítě krmit na nahém těle, pomocí sluchu vnímá matčino srdce Jestliže matka nemůže kojit je vhodné dítě krmit na nahém těle, pomocí sluchu vnímá matčino srdce

Rooming in systém Rooming in systém – společenství matky a dítěte – společenství matky a dítěte - zavedl MUDr. Švejcar ve Znojmě r zavedl MUDr. Švejcar ve Znojmě r Rooming in systém Rooming in systém přispívá vzájemnému přispívá vzájemnému vztahu matky a dítěte. vztahu matky a dítěte.

Použité zdroje a literatura Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Pyramida