Novorozenecké období
Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období - porod - porod Vývojový mezník na konci období Vývojový mezník na konci období - překonání negativních reakcí - překonání negativních reakcí ( dítě se začíná usmívat) ( dítě se začíná usmívat)
Charakteristika novorozeneckého období - přizpůsobování dítěte novým životním podmínkám - přizpůsobování dítěte novým životním podmínkám - dýchání - dýchání - teplota vnějšího prostředí - teplota vnějšího prostředí - samostatně přijímat potravu - samostatně přijímat potravu - vylučování nepotřebných - vylučování nepotřebných látek atd. látek atd.
Potřeby Potřeby Biologické potřeby Biologické potřeby – spánek – spánek - nasycení - nasycení - teplo - teplo - čistota - čistota - odstraňování bolesti - odstraňování bolesti Psychické potřeby Psychické potřeby – bezpečí – bezpečí - láska - láska - jistota - jistota
Citlivost analyzátorů Citlivost na dotyk a tlak Citlivost na dotyk a tlak – dotyk v okolí úst – dotyk v okolí úst vyvolává pohybové vyvolává pohybové reakce reakce Chuťové podráždění Chuťové podráždění – velmi brzy rozlišuje – velmi brzy rozlišuje sladké, slané, sladké, slané, kyselé, hořké kyselé, hořké
Citlivost analyzátorů Zrakové vnímání Zrakové vnímání – od počátku vidí – od počátku vidí - rozlišuje základní - rozlišuje základní tvary a barvy tvary a barvy - nejvíce přitažlivý je - nejvíce přitažlivý je pro něj lidský obličej pro něj lidský obličej - zraková ostrost je - zraková ostrost je nižší nižší Sluchové vnímání Sluchové vnímání – náhlý intenzivní – náhlý intenzivní zvuk způsobuje zvuk způsobuje negativní obranná negativní obranná reakce - dítě se leká reakce - dítě se leká - kolem 4 týdne - kolem 4 týdne stadium sluchového stadium sluchového soustředění soustředění (zůstává nehybné, (zůstává nehybné, přestává plakat) přestává plakat)
Reflexy u novorozence má vyvinuty všechny základní nepodmíněné reflexy má vyvinuty všechny základní nepodmíněné reflexy - plazivý - vyměšovací - plazivý - vyměšovací - hledací - obranné - hledací - obranné - sací - úchopové - sací - úchopové - polykací - polohové - polykací - polohové atd. atd.
Úchopový reflex Úchopový reflex - stisk bývá velmi silný - stisk bývá velmi silný Sací reflex Sací reflex
Sociální chování novorozence brzy reaguje na lidský hlas brzy reaguje na lidský hlas – zejména ženský vysoký hlas – zejména ženský vysoký hlas mnohem více ho zajímají lidské obličeje než mnohem více ho zajímají lidské obličeje než pouhé věci pouhé věci úchopový reflex pevnější dáme-li dítěti prst než úchopový reflex pevnější dáme-li dítěti prst než hůlku hůlku při kontaktu kůže na kůži – rozlišuje pachy a při kontaktu kůže na kůži – rozlišuje pachy a dokáže rozpoznat matku dokáže rozpoznat matku
Jsou-li zdravé děti hned po porodu položeny na nahé tělo matky, lépe se přizpůsobují životu mimo dělohu Jsou-li zdravé děti hned po porodu položeny na nahé tělo matky, lépe se přizpůsobují životu mimo dělohu
Časná interakce matka a dítě Uplatňuje se zrak, sluch, hmat, čich, chuť, zvláště jemná komunikace – při kojení či pouhém mazlení Uplatňuje se zrak, sluch, hmat, čich, chuť, zvláště jemná komunikace – při kojení či pouhém mazlení Jestliže matka nemůže kojit je vhodné dítě krmit na nahém těle, pomocí sluchu vnímá matčino srdce Jestliže matka nemůže kojit je vhodné dítě krmit na nahém těle, pomocí sluchu vnímá matčino srdce
Rooming in systém Rooming in systém – společenství matky a dítěte – společenství matky a dítěte - zavedl MUDr. Švejcar ve Znojmě r zavedl MUDr. Švejcar ve Znojmě r Rooming in systém Rooming in systém přispívá vzájemnému přispívá vzájemnému vztahu matky a dítěte. vztahu matky a dítěte.
Použité zdroje a literatura Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Pyramida