Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření19.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_20_INOVACE_SVF21860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_20_INOVACE_SVF20560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
J. Glazarová a J. Havlíček PaedDr. Hana Vítová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Alexandr Sergejevič Puškin
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Martin Pinta Jan Košner
VY_32_INOVACE_51_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Evropské umění počátku 20. století
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Přídavná jména tvořená příponou -ský
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
 1. světová válka  Bolševická revoluce v Rusku  Početné dělnictvo  Osobnost T. G. Masaryka a jeho pojetí demokracie  Rozvoj techniky  Hospodářská.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Vyjmenovaná slova – hledejte vetřelce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pravopis vesele i vážně Datum vytvoření26.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Legioná ř ská literatura a obraz 1. sv. války Ro č ník:T ř etí Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Mgr. Marie Havránková PSYCHOLOGICKÁ PRÓZA Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
Catullus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Řečtí historikové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Karolína Světlá
Název vzdělávacího materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Helénistické období řecké literatury
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Kritický realismus - úvod
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Domácí násilí.
Transkript prezentace:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření Ročník3. ročník gymnázia Stručný obsahProcvičení psychologické prózy – spojovačka, křížovka Způsob využitíŽáci plní jednotlivé úkoly, po nichž bezprostředně následuje řešení. Úkoly se týkají probraného učiva – psychologická próza 1. poloviny 20. století. AutorMgr. Martina Svízelová KódVY_32_INOVACE_15_CSVI14

Spojte název díla s odpovídající charakteristikou. 1. Helimadoe 2. Cizinec hledá byt 3. Petrolejové lampy 4. Neviditelný 5. Vlčí jáma 6. Černé světlo a) Hlavní postavou románu je Petr Švajcar, nemilosrdný kariérista,chladnokrevně získává lásku Soni Hajnové. b) Ironií osudu spadne hrdina z rámu okna, je mu amputována noha a stává se z něj mrzák. c) Osudy pěti dcer podivínského lékaře. d) Stereotyp života je prudce narušen příchodem osmnáctileté schovanky Jany. e) Agent sežene doktoru Markovi pokoj u paní Frankové, ale protože doktor Marek neumí jednat s lidmi, vyhodí jej tato paní bezcitně na ulici. f) Začátek rozsáhlé rodové historie dvou rodin z Jilemnice na rozhraní století.

Řešení 1. Helimadoe c) 2. Cizinec hledá byt e) 3. Petrolejové lampy f) 4. Neviditelný a) 5. Vlčí jáma d) 1. Černé světlo b) Osudy pěti dcer podivínského lékaře. Agent sežene doktoru Markovi pokoj u paní Frankové, ale protože doktor Marek neumí jednat s lidmi, vyhodí jej tato paní bezcitně na ulici. Začátek rozsáhlé rodové historie dvou rodin z Jilemnice na rozhraní století. Hlavní postavou románu je Petr Švajcar, nemilosrdný kariérista,chladnokrevně získává lásku Soni Hajnové. Stereotyp života je prudce narušen příchodem osmnáctileté schovanky Jany. Ironií osudu spadne hrdina z rámu okna, je mu amputována noha a stává se z něj mrzák.

Vysvětlete pojmy a uveďte, u kterého autora nebo díla se s nimi setkáváme. Existencionalismus Syfilis Emigrace Domácí násilí

Řešení Existencialismus s sebou přináší zoufalství, útěk ze společenského světa, analýzu vlastního psychického nitra, snahu o pochopení sebe sama ve světě, který jedinec vidí jako roztříštěný, zlý a nepochopitelný. Můžeme se s ním setkat v díle E. Hostovského. Syfilis, rovněž příjice či lues, je pohlavně přenosná infekce, má tři fáze a vede k celkovému poškození organismu a ke smrti. Projevuje se vznikem vředů a porušením mozku, následuje dezorientace. Jaroslav Havlíček – Petrolejové lampy. Emigrace je opuštění země původu a přestěhování do jiné země. Důvody mohou být ekonomické, politické, náboženské aj. Hlavní téma próz Egona Hostovského. Zachycuje postavy, které se vyrovnávají s emigrací, zažívají pocit odcizení v jiné zemi. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich soukromí a skrytě mimo kontrolu veřejnosti, intenzita násilných incidentů se stupňuje a vede ke ztrátě schopností včas tyto incidenty zastavit a efektivně vyřešit narušený vztah. Jarmila Glazarová – Advent.

Doplňovačka – jména autorů a) Českého prozaika a publicistu, jehož vlastní jméno bylo Václav Voňavka, známe jako _____________. b) Za hlavní hrdinky románu volila Jarmila Glazarová ušlechtilé ženy, čímž tematicky navázala na spisovatelky tvořící v 19. století, např. __________. c) ____________, autor psychologických a existenciálních próz, dožil v exilu. d) ____________________dostudoval obchodní vědy a nastoupil jako úředník v Živnostenské bance.

Řešení Václav Řezáč Karolína Světlá Egon Hostovský Jaroslav Havlíček

Křížovka Tajenka obsahuje jméno významné osobnosti, která ovlivnila umění 20. století. 1. Která postava románu Advent vytváří výrazný kontrast s Rozínou? 2. Jak zní jméno jedné z dcer začínající na Do-, jehož zkrácená část tvoří název prózy Helimadoe? 3. Který druh prózy má blízko k psychologické? 4. Doplňte druhé slovo původního názvu románu Petrolejové lampy. 5. Uveďte jméno významného ruské spisovatele 2. poloviny 19. století, představitele psychologické a filozofické prózy (autor románu Idiot)

Řešení – Sigmund Freud Sigmund Freud byl známým česko-rakouským lékařem, narodil se na Moravě, jeho rodným městem je Příbor. Proslul jako zakladatel psychoanalýzy. 1. Která postava románu Advent vytváří výrazný kontrast s Rozínou? 2. Jak zní jméno jedné z dcer začínající na Do-, jehož zkrácená část tvoří název prózy Helimadoe? 3. Který druh prózy má blízko k psychologické? 4. Doplňte druhé slovo původního názvu románu Petrolejové lampy. 5. Uveďte významného představitele ruské psychologické prózy. FRANTIŠKA DORA SPOLEČENSKÁ TOUHY DOSTOJEVSKIJ

Prameny ANDREE,L. a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: Didaktis, ISBN HÁNOVÁ, E. a kol. Odmaturuj z literatury vyd. Brno: Didaktis, ISBN