MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM MIKROELEMENTŮ UŽITEČNÉ A CIZORODÉ PRVKY Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Advertisements

Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_03 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluVýživa – základní složky potravy.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Jednoleté pícniny – směsky a meziplodiny
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Molekulární biotechnologie č.10e
Energetická hodnota potravin (EH)
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Výživa a hygiena potravin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Stavba buňky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Vitamíny.
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cukry (sacharidy).
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Různé podmínky života na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Chemické názvosloví dvouprvkových sloučenin
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Hnojení minerálními hnojivy
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
01b-Chemické složení živé hmoty FRVŠ 1647/2012
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Buňka.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Diferencované stravování
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Podmínky života v přírodě
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání

Makroelementy CO PATŘÍ MEZI MAKROELEMENTY?

VODÍK, KYSLÍK, UHLÍK Základní prvky každého živého organismu (nejvyšší zastoupení) Vodík – obsažen ve všech organických sloučeninách Kyslík – forma CO 2 nebo z adice na OH -, – v kořenech jeho nedostatek potlačuje fyziologické pochody a snižuje příjem vody a živin, omezuje růst kořenů Uhlík – forma CO 2

DUSÍK Příjem Příjem  NO 3 -  NH 4 +  fixace vzdušného dusíku (tzv. diazotrofní mikroorganismy)

Přeměna N v rostlině 1. redukce 2. redukce

Význam: Význam:  složka chlorofylu  spoluzajišťuje přeměnu kinetické sluneční energie na energii chemickou  stavební kámen všech aminokyselin  součást např. nukleových kyselin, purinových a pyrimidinových bází  metabolismus rostlin – enzymy, vitamíny, další biokatalytické látky

Dusík je důležitý prvek pro výživu rostlin. Ale nesmí se to přehánět.  zvýšení dusíku v rostlinách  kojenecká methemoglobinemie  tzv. zranitelné oblasti a nitrátová směrnice

Symptomy Symptomy  nedostatek Různý stupeň nedostatek N, vpravo list z rostliny netrpící nedostatkem prvku (př. na kukuřici)

Nedostatek N u porostu pšenice ozimé

Nedostatek N u porostu řepy (vpravo porost bez poškození)

 nadbytek Bujný růst, nezvykle tmavě zelená barva nadzemních částí rostliny

Fosfor Příjem  H 2 PO 4 -  HPO 4 2- Význam  energetická funkce  stavební funkce

Fosfor je důležitý prvek pro výživu rostlin. Ale nesmí se to přehánět.  eutrofizace vod  odumírání živočichů ve eutrofizovaných vodách

Možné příčiny eutrofizace

Symptomy  nedostatek Purporové zabarvení stébel (příklad na ovsu)

Hyperchlorofylace listu u řepky ozimé

 nadbytek Nemá přímo pozorovatelný příznak u rostliny. Avšak blokuje příjem dalších živin – to vede k předčasnému zrání a snížení výnosu.

DRASLÍK Příjem  K + Význam  dělení a růst buněk  fotosyntéza a dýchání  vliv na látkovou výměnu sacharidů  vliv na dusíkatý metabolismus  vliv na vodní režim  vliv na enzymovou aktivitu

Symptomy  nedostatek Okrajová nekróza na listech u řepky ozimé

Tenčí stébla – riziko polehnutí porostu

 nadbytek -omezen příjem ostatních kationtů -zvýšen příjem aniontů (Cl -, NO 3 -, aj.)

Příště – MAKROELEMENTY (2. část)